Purpose: In this study we aimed to determine how aerobic training program will affect executive functions and cognition in individuals with spastic cerebral palsy (CP).
Method: We applied a game based aerobic training program for 12 weeks to 10 individuals (3 girls, 7 boys) with spastic CP whose ages ranged from 10 to 18 years. Training program consisted of some aerobic exercises like running, step up and down stairs, jumping, and an interactive video game. Before and after the training program, we measured their aerobic power using a cycle ergometer. We also evaluated their attention and executive functions with the Cancellation Test and Simon Test.
Results: After a 12 weeks aerobic training program, aerobic power levels of the participants increased significantly. (Aerobic power; pre-training: 30.2±9.7 mL.kg-1.min-1 post-training: 32.3±9.8 mL.kg-1.min-1) (p˂0.05). There were significant improvements in the Cancellation Test. The number of overall correct marks increased while the number of skipped targets decreased (correct marks; pre-training: 225.3±9.5-post-training: 233.5±5.4) (skipped targets; pre-training: 14±9.5- post-training: 6.7±5.6) (p<0.05). There are improvements in the Simon Test too. While number of the total responses increased, total reaction time and reaction time of the correct responses decreased, but these changes were not statistically significant (p>0.05).
Conclusion: Our study showed that, video game based aerobic training program positively affected aerobic power levels of individuals with spastic CP. At the same time, cognitive functions such as attention and executive scores also demonstrated a significant increase. This has led to the idea that thew aerobic training program can improve some cognitive functions.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, aerobik eğitim programının, spastik serebral palsili (SP) bireylerde aerobik güç ve yürütücü işlevler üzerinde etkilerini araştırmaktı.
Yöntem: Çalışmaya yaşları 10-18 arasında değişen 10 spastik SP’li birey (3 kız 7 erkek) dahil edildi ve 12 hafta boyunca video oyunu temelli aerobik eğitim programına dahil edildiler. Eğitim programı, koşma, merdiven inip çıkma, zıplama gibi aktivitelerden ve interaktif bir video oyunundan oluşmaktaydı. Aerobik gücü değerlendirmek için Astrand Bisiklet Ergometresi Testi; dikkat ve yönetici işlevleri değerlendirmek için Simon Testi ve İşaretleme Testi eğitim programı öncesinde ve sonrasında uygulandı.
Bulgular: Eğitim programı sonucunda SP’li bireylerin aerobik güç düzeylerinde artış saptandı (Aerobik güç: eğitim öncesi: 30,2±9,7 mL.kg-1.dk-1, eğitim sonrası: 32,3±9,8 mL.kg-1.dk-1) (p<0,05). Benzer sonuçlar İşaretleme Testinde de sağlandı (p<0,05). İşaretlenen doğru sayısında artma; atlanan hedef sayısında da azalma gözlendi. Eğitim öncesi testte doğru sayısı 225,3±9,5, eğitim sonrası testte ise 233,5±5,4 oldu (p<0,05). Atlanan hedef sayısı eğitim öncesi testte 14,7±9,5; eğitim sonrası testte ise 6,7±5,6 oldu (p<0,05). Simon Testi’nde toplam doğru sayısında artış, toplam tepki süresi ve doğruların tepki süresinde azalma gözlense bile fark anlamlı değildi (p>0,05).
Sonuç: Bu sonuçlar, video oyunu temelli aerobik eğitim programı spastik SP’li bireylerin aerobik güç düzeylerini olumlu yönde etkilediği görüldü. Aynı zamanda dikkat ve yürütücü işlevler gibi birtakım bilişsel işlevlerin skorlarında da anlamlı artış gözlendi. Bu da aerobik eğitim programının, birtakım bilişsel işlevleri geliştirebileceğini düşündürmüştür.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 19 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1 |