Purpose: Driving in a long-term static posture can cause
problems in the musculoskeletal system. Increased musculoskeletal problems can
lead to increase in pain and fatigue levels and impaired sleep and quality of
life. Previous studies have generally focused on the drivers using one type of
vehicle. Therefore, the aim of our study is to examine pain, fatigue, sleep and
quality of life in drivers of different types of vehicles.
Methods: A total of 90 drivers were included in our study,
including 30 taxis, 30 minibus and 30 bus drivers using vehicles actively for
at least one year. Pain severity, fatigue and sleep status of individuals with Visual
Analogue Scale, the effect of neck pain on daily living activities with the
Neck Disability Index, disability caused by pain with the Oswestry Low Back
Disability Questionnaire, and the quality of life with the Nottingham Health
Profile were evaluated. The results of measurements was compared between the three
groups.
Results: All participants were male. There was a statistically
significant difference between the groups in favor of minibus drivers with
regard to pain intensity at rest (p<0.05), but no difference was found
between the groups in terms of pain intensity in activity, fatigue severity,
severity of sleep problems, disability level and quality of life (p>0.05).
Conclusion: Our research is important because of comparing drivers
using three different types of vehicles. In our study, no significant
differences between the groups in the rest of the parameters investigated
except for pain at rest, and although the type of vehicle used was different, indicate
that drivers may face similar problems.
Amaç: Uzun
süreli statik postürde oturarak araç kullanmak kas-iskelet sistemine ait
problemlerin görülmesine sebep olabilmektedir. Artan kas iskelet sorunları da
sürücülerin ağrı ve yorgunluk düzeyinde artma ile beraber uyku ve yaşam
kalitelerinde azalmaya neden olabilir. Daha önce yapılan çalışmalar genellikle
tek tip araç kullanan sürücüler üzerine odaklanmıştır. Bu nedenle çalışmamızın
amacı farklı tipte araç kullanan sürücülerde ağrı, yorgunluk, uyku ve yaşam
kalitesinin incelenmesidir.
Yöntem:
Çalışmamıza en az bir yıldır aktif araç kullanan 30 taksi, 30 dolmuş ve 30
otobüs sürücüsü dahil edildi. Bireylerin ağrı şiddetleri, yorgunluk ve uyku
durumları vizüel analog skalası (VAS) ile, boyun ağrısının günlük yaşam
aktiviteleri üzerindeki etkileri Boyun Özür Göstergesi ile, ağrının meydana
getirdiği özürlülük Oswestry Bel Ağrısı Ölçeği ile, yaşam kaliteleri ise
Nottingham Sağlık Profili ile değerlendirildi. Ölçüm sonuçları taksi, dolmuş ve
otobüs sürücüleri olmak üzere üç grup arasında karşılaştırıldı.
Bulgular:
Çalışmaya katılan bireylerin tamamı erkekti. Gruplar arasında istirahatte ağrı
şiddeti açısından dolmuş sürücüleri lehine istatistiksel olarak anlamlı fark
vardı (p<0,05). Ancak aktiviteyle ağrı şiddeti, yorgunluk şiddeti, uyku
sorunları şiddeti, özür düzeyi ve yaşam kalitesi açısından gruplar arasında
fark bulunmadı (p>0,05).
Sonuç:
Araştırmamız üç farklı tipte araç kullanan sürücüleri karşılaştırması nedeniyle
önemlidir. Çalışmamızda istirahatte ağrı dışında araştırılan diğer
parametrelerde gruplar arasında anlamlı fark bulunamaması kullanılan araç tipi
farklı olsa da sürücülerin benzer problemlerle karşılaşabileceğini göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ağustos 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 |