School counselors have an ethical obligation to respect and be sensitive to students' differences and cultural diversity. Advocating for more socially just and equitable practices in the education system is a requirement of counselors' professional identity. In recent years, the events in Turkey's near and far neighborhood have increased its cultural diversity. Therefore, school counselors' advocacy competencies and efforts for social justice in schools have become even more critical. This study examined the mediating role of school counselor self-efficacy in the relationship between intercultural sensitivity and social justice levels of school counselors. The survey was conducted with 347 school counselors, and data was collected using the Social Justice Scale, Intercultural Sensitivity Scale and The School Counselors SelfEfficacy Scale. As a result of the study, it was found that self-efficacy had a partial mediating effect on the relationship between intercultural sensitivity and social justice levels of school counselors. In line with these results, future directions for increasing the effectiveness of school counselors' advocacy efforts for social justice are discussed. It was suggested to include practices that improve competencies in intercultural sensitivity in psychological counsellor training programmes, to provide supervision support to school psychological counsellors and to plan in-service training activities to increase their self-efficacy.
Intercultural sensitivity school counselor school counselor self-efficacy social justice.
Okul psikolojik danışmanlarının öğrencilerin bireysel farklılıklarına ve kültürel çeşitliliğine saygı duyması ve duyarlı olması etik bir yükümlülüktür. Eğitim sisteminde sosyal olarak daha adil ve eşitlikçi uygulamalar için savunuculuk yapmak, psikolojik danışmanların profesyonel kimliklerinin bir gereğidir. Son yıllarda, Türkiye’nin yakın ve uzak çevresinde meydana gelen olaylar kültürel çeşitliliği artırmıştır. Bu nedenle okul psikolojik danışmanlarının okullardaki sosyal adalet için savunuculuk yeterlilikleri ve çabaları daha da önemli hale gelmiştir. Bu çalışmada okul psikolojik danışmanlarının kültürlerarası duyarlılık ve sosyal adalet düzeyleri arasındaki ilişkide okul psikolojik danışmanı öz yeterliğinin aracı rolünü incelenmiştir. 347 okul psikolojik danışmanı ile yürütülen çalışmada veriler, Sosyal Adalet Ölçeği, Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği ve Okul Psikolojik Danışmanı Öz Yeterlik Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda okul psikolojik danışmanlarının kültürlerarası duyarlılık ve sosyal adalet düzeyleri arasındaki ilişkide öz yeterliğinin kısmi aracılık etkisinin olduğu bulunmuştur. Bu sonuçlar doğrultusunda okul psikolojik danışmanlarının sosyal adalet için savunuculuk çabalarının etkililiğini artırmanın gelecekteki yönleri ve yolları tartışılmıştır. Psikolojik danışman eğitim programlarına kültürlerarası duyarlılığı geliştiren uygulamaların eklenmesi, okul psikolojik danışmanlarına süpervizyon desteği sağlanması ve öz yeterliklerini artırmaya yönelik hizmet içi eğitim faaliyetlerinin planlanması önerilmiştir.
Okul psikolojik danışmanı sosyal adalet kültürlerarası duyarlılık okul psikolojik danışmanı öz yeterliği
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Okul Psikolojik Danışmanlığı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 7 Temmuz 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 11 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 7 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 1 |