Ülkemizin çeşitli bölgelerinde giderek artan sığınmacılar, sosyoekonomik sorunların yanı sıra sağlık sisteminde de sorunların yaşanmasına neden olmaktadır. Çalışmamızda sağlık çalışanlarının toplum yaşamı ve sağlık hizmetleri boyutunda mülteci ve sığınmacılara bakış açısının değerlendirilmesi amaçlandı. Betimsel tipteki bu araştırmanın evrenini Konya merkez ilçelerinde bulunan hastane acil servis ve polikliniklerinde çalışanlar, aile hekimleri ve aile sağlığı elemanları oluşturdu. Çalışma öncesi gerekli izinler alındı. Veriler, literatür taranarak araştırmacılar tarafından hazırlanan bir anket yardımıyla toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS for Windows 16.0 istatistik programı kullanıldı. İstatistiksel anlamlılık değeri p<0,05 olarak kabul edildi. Çalışmaya toplam 1273 sağlık çalışanı katıldı. Çalışanların %49,4’ü lisansüstü, %21,1’i lisans eğitimi almıştı. Kişilerin %53,6’sı kadın, %78,2’si evliydi ve ortalama yaşları 36,03±8,82’ydi. %47,9’u hekim, %38’7’si hemşireydi. Çalışmaya katılanların %48,2’si birinci basamak sağlık hizmetlerinde görev yapmaktaydı. %54,9’u 1-5 yıldır çalışmaktaydı. Kişilerin %56,1’i sağlığı ve iyi yaşaması için yeterli yaşam standartlarına sahip olmadıklarını, %58,7’si mülteci ve sığınmacıların toplumun sağlığını %71,6’sı sağlık hizmet politikamıza olumsuz yönde etkilediğini, %69,2’si sağlık bakım gereksinimlerinin iş yükünü arttırdığını ifade etti. Sağlık çalışanlarının %48,3'ü mülteci ve sığınmacıların kurumu gereksiz yere kullanmakta olduklarını, %54,8’i çalışma ortamını olumsuz yönde etkilediğini düşündüğünü ifade etti. Kişilerin %85,9’u mülteci ve sığınmacılarla iletişim kurmakta güçlük yaşadığını, %72,2’si kişisel hijyenlerinin yetersiz olduğunu, %56,1’i sağlıksız yaşam koşulları sebebi ile bulaşıcı hastalık oranlarının yüksek olduğunu ifade etti. Sağlık çalışanları mülteci ve sığınmacılara hizmet verirken en sık karşılaştıkları sorunun dil sorunu olduğunu ifade etmektedirler. Sağlık hizmet planlaması yapılırken, sağlık çalışanları ile mülteci ve sığınmacılar arasında sağlık hizmetinin önündeki büyük engellerden biri olarak görülen dil sorunun göz önünde bulundurulmasının hizmetin kalitesini arttıracaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2020 |
Gönderilme Tarihi | 25 Şubat 2020 |
Kabul Tarihi | 10 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Genel Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.