Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılıkları ile Empati Düzeyleri Arasındaki İlişki

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 3, 117 - 125, 25.12.2020

Öz

Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılıkları ile empati düzeylerini belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte tasarlanan bu araştırmanın örneklemini bir devlet üniversitesinin Sağlık Yüksekokulu’nda eğitim gören 135 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Araştırma verileri Nisan-Mayıs 2019 tarihlerinde, sınıfta toplandı. Öğrencilerin veri formlarını doldurmaları 20-30 dakika sürdü. Araştırmanın verileri “Öğrenci Bilgi Formu”, “Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği (KDÖ)” ve “Empatik Eğilim Ölçeği (EEÖ)” kullanılarak toplandı. İstatistiksel analizler, SPSS programı ile aritmetik ortalama, standart sapma, One Way Anova, bağımsız gruplarda t testi ve korelasyon kullanılarak yapıldı.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin yaş ortalamasının 20.93±2.08 olduğu, %59,3’ünün kadın olduğu, %97’sinin bekâr olduğu, %53,3’ünün hemşireliği isteyerek seçtiğini, %93,3’ünün kronik bir hastalığının olmadığı belirlenmiştir. Hemşirelik öğrencilerinin “Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği” puan ortalamalarının 90.06±10.59 olduğu ve “Empatik Eğilim Ölçeği” puan ortalamalarının 65.59±9.87 olduğu saptandı. “Geliri giderden fazla” olduğunu beyan eden öğrencilerin, “Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği” puanları ile “Empatik Eğilim Ölçeği” puanlarının “Geliri giderden az” olduğunu ve “Geliri giderine eşit” olduğunu beyan eden öğrencilerden yüksek bulundu (p<0.05). Öğrencilerinin “Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği” puanları ile “Empatik Eğilim Ölçeği” puanları arasındaki ilişkinin anlamlı olduğu belirlendi (p<0.05).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık düzeyleri arttıkça empati düzeylerinin de arttığı, kültürlerarası duyarlılık ile empati düzeyinin yüksek gelir durumundan olumlu olarak etkilendiği saptandı.

Kaynakça

  • Abaslı, K., & Polat, Ş. (2019). Öğrencilerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Kültürel Zekâya İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 193-202.
  • Arlı, Ş. K. (2018). Cerrahi Hemşirelerde Merhamet ve Kültürlerarası Duyarlılığı Etkileyen Faktörler. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(4), 277-283.
  • Baksi, A., Sürücü, H. A., & Duman, M. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürler Arası Duyarlılıkları ve İlişkili Faktörlerin Değerlendirilmesi.
  • Baltas, Z., & Steptoe, A. (2000). Migration, Culture Conflict and Psychological Well-being among TurkishBritish Married Couples. Ethnicity & Health, 5(2), 173-180.
  • Bekar, M. (2001). Transcultural nursing. Toplum ve Hekim, 16, 136-141.
  • Bilgiç, Ş., & Şahin, İ. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık ve Etnik Merkezcilik Düzeyleri. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 230-236. Brach, C. (2002). Fraser l. Reducing disparities through culturally competent healthcare: An analysis of the business case. Qua, 15-28.
  • Brown, J., Sauther, J., & Littvay, L. (2007). Attitude and Change: Conditioning in the Business School Environment. Elelkronik versiyonu.
  • Bulduk, S., Tosun, H., & Ardıç, E. (2011). Türkçe kültürler arası duyarlılık ölçeğinin hemşirelik öğrencilerinde ölçümsel özellikleri. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History, 19(1), 25-31.
  • Cetişli, N. E., Gülşen, I., Öztornacı, B. Ö., Ardahan, E., Uran, B. N. Ö., Top, E. D., & Avdal, E. Ü. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin empati düzeylerine göre kültürlerarası duyarlılıkları. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(1), 27-33.
  • Chen, G.-M., & Starosta, W. J. (2000). The development and validation of the intercultural sensitivity scale.
  • Dikmen, Y., Aksakal, K., & Yılmaz, D. K. (2016). An Investigation of Cultural Sensitivity of Nurses in Foreign Patient Care.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21(1), 155-190.
  • Durgun, H., Uzunsoy, E., Tümer, A., & Huysuz, K. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılıkları ile Dünya Vatandaşlığı İçin Karakter ve Değerler Algıları. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 2(2), 87-95.
  • Korkmaz Aslan, G., Kartal, A., Turan, T., Yiğitoğlu, G., & Kayan, S. (2019). Sağlıkla i̇lgili bölümlerde okuyan üniversite öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılıkları ve i̇lişkili bazı faktörler.
  • Kürtüncü, M., Arslan, N., Çatalçam, S., Yapıcı, G., & Hırçın, G. (2018). Yataklı Tedavi Kurumlarında Çalışan Hemşirelerin Kültürlerarası Duyarlılıkları ile Sosyo-demografik Özellikleri ve Empati Düzeyleri Arasındaki İlişkisi. Turkish Journal of Research & Development in Nursing, 20(1).
  • Öz, F. (1998). Son sınıf hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilimleri, empatik becerileri ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(2), 32-38.
  • Öztürk, E., & Öztaş, D. (2012). Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 293-300.
  • Pala, A. (2008). Öğretmen adaylarının empati kurma düzeyleri üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 13-23. Parlar Kilic, S., Buyukkaya Besen, D., Tokem, Y., Fadiloglu, C., & Karadag, G. (2014). An analysis of the cultural problems encountered during caregiving by the nurses working in two different regions of T urkey. International journal of nursing practice, 20(3), 310-319.
  • Quine, A., Hadjistavropoulos, H. D., & Alberts, N. M. (2012). Cultural self-efficacy of Canadian nursing students caring for Aboriginal patients with diabetes. Journal of Transcultural Nursing, 23(3), 306-312.
  • Rogers, C. R., & Akkoyun, F. (1983). Empatik olmak, değeri anlaşılmamış bir varoluş şeklidir. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16(1), 103-124.
Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 3, 117 - 125, 25.12.2020

Öz

Kaynakça

  • Abaslı, K., & Polat, Ş. (2019). Öğrencilerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Kültürel Zekâya İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 193-202.
  • Arlı, Ş. K. (2018). Cerrahi Hemşirelerde Merhamet ve Kültürlerarası Duyarlılığı Etkileyen Faktörler. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(4), 277-283.
  • Baksi, A., Sürücü, H. A., & Duman, M. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürler Arası Duyarlılıkları ve İlişkili Faktörlerin Değerlendirilmesi.
  • Baltas, Z., & Steptoe, A. (2000). Migration, Culture Conflict and Psychological Well-being among TurkishBritish Married Couples. Ethnicity & Health, 5(2), 173-180.
  • Bekar, M. (2001). Transcultural nursing. Toplum ve Hekim, 16, 136-141.
  • Bilgiç, Ş., & Şahin, İ. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık ve Etnik Merkezcilik Düzeyleri. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 230-236. Brach, C. (2002). Fraser l. Reducing disparities through culturally competent healthcare: An analysis of the business case. Qua, 15-28.
  • Brown, J., Sauther, J., & Littvay, L. (2007). Attitude and Change: Conditioning in the Business School Environment. Elelkronik versiyonu.
  • Bulduk, S., Tosun, H., & Ardıç, E. (2011). Türkçe kültürler arası duyarlılık ölçeğinin hemşirelik öğrencilerinde ölçümsel özellikleri. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History, 19(1), 25-31.
  • Cetişli, N. E., Gülşen, I., Öztornacı, B. Ö., Ardahan, E., Uran, B. N. Ö., Top, E. D., & Avdal, E. Ü. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin empati düzeylerine göre kültürlerarası duyarlılıkları. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(1), 27-33.
  • Chen, G.-M., & Starosta, W. J. (2000). The development and validation of the intercultural sensitivity scale.
  • Dikmen, Y., Aksakal, K., & Yılmaz, D. K. (2016). An Investigation of Cultural Sensitivity of Nurses in Foreign Patient Care.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21(1), 155-190.
  • Durgun, H., Uzunsoy, E., Tümer, A., & Huysuz, K. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılıkları ile Dünya Vatandaşlığı İçin Karakter ve Değerler Algıları. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 2(2), 87-95.
  • Korkmaz Aslan, G., Kartal, A., Turan, T., Yiğitoğlu, G., & Kayan, S. (2019). Sağlıkla i̇lgili bölümlerde okuyan üniversite öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılıkları ve i̇lişkili bazı faktörler.
  • Kürtüncü, M., Arslan, N., Çatalçam, S., Yapıcı, G., & Hırçın, G. (2018). Yataklı Tedavi Kurumlarında Çalışan Hemşirelerin Kültürlerarası Duyarlılıkları ile Sosyo-demografik Özellikleri ve Empati Düzeyleri Arasındaki İlişkisi. Turkish Journal of Research & Development in Nursing, 20(1).
  • Öz, F. (1998). Son sınıf hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilimleri, empatik becerileri ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(2), 32-38.
  • Öztürk, E., & Öztaş, D. (2012). Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 293-300.
  • Pala, A. (2008). Öğretmen adaylarının empati kurma düzeyleri üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 13-23. Parlar Kilic, S., Buyukkaya Besen, D., Tokem, Y., Fadiloglu, C., & Karadag, G. (2014). An analysis of the cultural problems encountered during caregiving by the nurses working in two different regions of T urkey. International journal of nursing practice, 20(3), 310-319.
  • Quine, A., Hadjistavropoulos, H. D., & Alberts, N. M. (2012). Cultural self-efficacy of Canadian nursing students caring for Aboriginal patients with diabetes. Journal of Transcultural Nursing, 23(3), 306-312.
  • Rogers, C. R., & Akkoyun, F. (1983). Empatik olmak, değeri anlaşılmamış bir varoluş şeklidir. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16(1), 103-124.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Afife Yurttaş 0000-0002-9297-1706

Güzel Nur Aras 0000-0003-1626-4089

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 11 Ağustos 2020
Kabul Tarihi 16 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yurttaş, A., & Aras, G. N. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılıkları ile Empati Düzeyleri Arasındaki İlişki. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(3), 117-125.

                                                                  Genel Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.