Amaç: Çalışmada, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde (KKTC) lisans eğitimi gören hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin mahremiyet bilincine ilişkin bilgi ve tutumlarının belirlenmesi amacıyla gerçekleştirildi.
Yöntem: Tanımlayıcı türdeki çalışma 01.01.2021-01.04.2021 tarihlerinde iki vakıf üniversitesinin hemşirelik ve ebelik yüksekokullarında yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini 414 öğrenci oluşturmuş, veri toplama aracı olarak "Tanıtıcı Bilgi Formu" ve “Mahremiyet Bilinci Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler google forms aracılığı ile on-line olarak toplanmış ve SPPS 24.0 programı kullanılarak değerlendirildi.
Bulgular: Araştırmadaki öğrencilerin yaş ortalaması 20±2,40, %86,9’u kız, %57,5’i hemşirelik öğrencisidir. Öğrencilerin %58,5’i hasta hakları ve hasta mahremiyetine yönelik kurs ve seminerlere katılmamıştır ancak %66,7’si hasta hakları yönetmeliğinin mahremiyetle ilgili maddesini bilmektedir. Hemşirelik öğrencilerinin mahremiyet bilinci ölçeği toplam puan ortalaması 3,55±0,01 iken, ebelik öğrencilerininki 3,51 ±0,02 olarak saptanmış ve her iki grubun mahremiyet bilinci toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmamıştır (p>0,05). Öğrencilerin mahremiyet bilincine ilişkin eğitime katılma durumu ile mahremiyet bilinci ölçeği toplam puan ortalaması karşılaştırıldığında, eğitime katılma durumlarının, mahremiyet bilinci ölçeğinden aldıkları toplam puan ortalamalarını anlamlı olarak yükselttiği saptanmıştır (p<0,05).
Sonuç: Öğrencilerin mahremiyet bilincine ilişkin eğitim almaları, mahremiyet bilinçlerini anlamlı olarak yükseltmektedir. Hemşirelik ve ebelik öğrencileri arasında yapılan mahremiyet bilincine ilişkin çalışmanın, sağlık bilimlerinde okuyan tüm öğrenci gruplarında yapılması, konuya ilişkin farkındalık yaratmak ve mahremiyet bilinçlerini arttırmak amacı ile, konuya yönelik eğitimler düzenlenmesi önerilmektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Ağustos 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2022 |
Gönderilme Tarihi | 9 Mart 2022 |
Kabul Tarihi | 25 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 2 |
Genel Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.