Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Cerrahi Kliniklerde Çalışan Hemşirelerin Ameliyat Öncesi Hasta Eğitimini Uygulama Durumları

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 3, 258 - 268, 25.12.2022

Öz

Amaç: Araştırmanın amacı, cerrahi kliniklerde çalışmakta olan hemşirelerin ameliyat öncesi hasta eğitimi verme durumu, verilen eğitim konuları, eğitimde kullanılan materyalleri, eğitim yöntemleri ve hasta eğitimi konusunda hemşirelerin görüşlerini belirlemektir.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı türde bir çalışma olup, bir tıp fakültesi hastanesinde cerrahi kliniklerinde uygulanmıştır. Araştırma, örneklem seçilmeksizin evrenin tamamı alınmış ve cerrahi kliniklerde çalışan tüm hemşireler (n:97) çalışmaya dahil edilmiştir. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından oluşturulan anket formu ile toplanmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan hemşirelerin %94,8’inin ameliyat öncesi hasta eğitimi verdiği, eğitim veren hemşirelerin %93,5’inin hasta eğitimine hasta yakınlarını da dahil ettiği saptanmıştır. Hemşirelerin %32,6’sının eğitim materyali kullandığı tespit edilmiş ve materyal kullanan hemşirelerin tamamının broşür ve kitapçık kullandığı saptanmıştır. Ameliyat öncesi hasta eğitimi uygulamayan hemşirelerin ameliyat öncesi hasta eğitimi uygulamama nedenlerinin tamamının hasta sayısının fazla olması, hemşire sayısının ve zamanın yetersiz olması gibi iş yükünün fazla olduğu ifade ettiği saptanmıştır. Hemşirelerin %24,7’si ameliyat öncesi hasta eğitimini iyileştirme ile ilgili öneride bulunmuştur.
Sonuç: Araştırma sonucunda, hemşirelerin çoğunun ameliyat öncesi hasta eğitimi uyguladığı ve eğitime hasta yakınlarını dahil etme oranının yüksek olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Abdel-Rehim, S., Morritt, A., & Perks, G. (2011). WHO Surgical Checklist and Its Practical Application in Plastic Surgery. Plastic Surgery International, 2011(Figure 2), 1–5. https://doi.org/10.1155/2011/579579
  • Akman, E. K. (2020). Preoperatif dönemde yapılan tanıtıcı eğitimin kaygı üzerine etkisi: randomize kontrollü çalışma. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(3), 291–297.
  • Aksoy, G. (2012). Ameliyat öncesi hemşirelik bakımı. In N. Akyolcu & G. Aksoy (Eds.), Cerrahi Hemşireliği (1. Baskı, pp. 278–290). Nobel Matbaacılık.
  • Ali, R. B., Lalani, N. S., & Malik, A. (2012). Pre-operative assessment and education. Surgical Science, 3(January), 10–14.
  • Avşar, G., & Mağfiret Kaşıkçı. (2009). Ülkemi̇zde hasta eği̇ti̇mi̇ni̇n durumu. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(3), 67–73.
  • Aygül, S. (2012). Hemşirenin hasta eğitimindeki rolüne yönelik hastaların görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(1), 1–9.
  • Causey-Upton, R., Howell, D. M., Kitzman, P. H., & Custer, M. G. (2020). Preoperative education for total knee replacement a national survey of orthopaedic nurses. Orthopaedic Nursing, 39(1), 23–34. https://doi.org/10.1097/NOR.0000000000000623
  • Çetinkaya, F., & Karabulut, N. (2010). Batin ameli̇yati olacak yeti̇şki̇n hastalara ameli̇yat öncesi̇ veri̇len eği̇ti̇mi̇n kaygı ve ağrı düzeyi̇ne etki̇si̇. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(2), 20–26. https://doi.org/10.17049/ahsbd.00851
  • Doğu, Ö. (2013). Cerrahi girişim planlanan hastaların eğitim gereksinimlerinin karşılanması ve eğitimin hasta bireyin psikolojik hazırlığına etkisi-Sakarya örneği. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(3), 10–13.
  • Dolgun, E., & Donmez, Y. C. (2010). Hastaların ameliyat öncesi döneme ait bilgi gereksinimlerinin belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(3), 10–15.
  • Esin, M. (2014). Veri toplama yöntem ve araçları, veri toplama araçlarının güvenirlik ve geçerliği. In S. Erdoğan, N. Nahcivan, & M. Esin (Eds.), Hemşirelikte Araştırma (1. Baskı, pp. 31–87).
  • Griffiths, P., Ball, J., Murrells, T., Jones, S., & Rafferty, A. M. (2016). Registered nurse, healthcare support worker, medical staffing levels and mortality in English hospital trusts: A cross-sectional study. BMJ Open, 6(2), 1–8. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2015-008751
  • Gürlek, Ö., & Yavuz, M. (2013). Cerrahi kliniklerde çalışan hemşirelerin ameliyat öncesi hasta eğitimi uygulama durumları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 16(1), 8–15.
  • Hass-Cohen, N. (2008). Art Therapy and Clinical Neuroscience (First). Jessice Kingsley. https://books.google.com.tr/books?
  • Lee, C., & Lee, I. F. (2012). Preoperative patient teaching : the practice and perceptions among surgical ward nurses. Journal of Clinical Nursing, 4, 2551–2561. https://doi.org/10.1111/j.1365-2702.2012.04345.x
  • Low, M., Burgess, L. C., Wainwright, T. W., Pgcert, P., & Mcsp, H. (2020). Patient information leaflets for lumbar spine surgery : A missed opportunity. Journal of Patient Experience, 7(6), 1403–1409. https://doi.org/10.1177/2374373519897176
  • Magalhães, A. M. M., da Costa, D. G., Riboldi, C. de O., Mergen, T., Barbosa, A. da S., & de Moura, G. M. S. S. (2017). Association between workload of the nursing staffand patient safety outcomes. Revista Da Escola de Enfermagem, 51, 1–7. https://doi.org/10.1590/S1980-220X2016021203255
  • Neil, J. (2014). Preoperative care. In J. Neil (Ed.), Medical Surgıcal Nursing (9. Baskı, pp. 323–325). Elsevier.
  • Özbaş, A. (2011). Ameliyat öncesi bakım uygulamaları. In N. Akyolcu, G. Aksoy, & N. Kanan (Eds.), Cerrahi hemşireliği uygulama rehberi (1. Baskı, pp. 9–21). İstanbul Tıp Kitabevi Yayıncılık.
  • Öztürk, H., Çilingir, D., & Hintistan, S. (2011). Hastaların dahiliye ve cerrahi kliniklerinde hemşirelerin yaptığı hasta eğitimlerini değerlendirmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4(4), 153–158. http://www.deu.edu.tr/UploadedFiles/Birimler/19093/ozturk(1).pdf
  • Parsa, F. D., Pavlosky, K. K., Harbison, G., Yim, N., Cheng, J., Marison, S. R., & Parsa, A. A. (2020). Effect of Preoperative Patient Education on Opioid Consumption and Well-Being in Breast Augmentation. Plastic and Reconstructive Surgery, 145(2), 316e-323e. https://doi.org/10.1097/PRS.0000000000006467
  • Taşdemir, A., Erakgün, A., Deniz, M. N., & Çerruğ, A. (2013). Preoperatif bilgilendirme yapılan hastalarda ameliyat öncesi ve sonrası anksiyete düzeylerinin State-Trait Anxiety Inventory Test ile karşılaştırılması. Turk J Anaesth Reanim, 41, 44–49. https://doi.org/10.5152/TJAR.2013.11
  • Topçu, S. Y., & Baskın, B. E. (2019). Cerrahi girişim bekleyen kolorektal kanser hastalarında sosyal destek algısı ve etkileyen faktörler. Sdü Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(4), 423–430. https://doi.org/10.22312/sdusbed.585679
  • Uzun, Ö. (2000). Ameliyat öncesi hasta eğitimi. Atatürk Ün Iv. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 3(2), 36–45.
  • Wongkietkachorn, A., Wongkietkachorn, N., & Rhunsiri, P. (2017). Preoperative needs-based education to reduce anxiety , increase satisfaction , and decrease time spent in day surgery : A randomized controlled trial. World Journal of Surgery, 42(3), 666–674. https://doi.org/10.1007/s00268-017-4207-0
  • Yavuz, M. (2014). Ameliyat öncesi bakım. In A. Karadakovan & F. Eti Aslan (Eds.), Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım (3. Baskı, pp. 223–238). Akademisyen Tıp Kitabevi.
  • Yıldız, T., Malak, A., Baltac, S., & Özen, Y. (2015). Effect of patient education on patient anxiety level using “ scale of patient education requirements ” in open heart surgery. Koşuyolu Heart Journal, 18(1), 1–5. https://doi.org/10.5578/khj.9295
  • Yılmaz, E. (2016). Cerrahi süreç. In E. A. F (Ed.), Cerrahi Bakım (1. Baskı, pp. 327–333). Özyurt Matbaacılık.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hilal Kahraman 0000-0001-6389-8039

Şerife Kurşun 0000-0003-1960-3955

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 21 Şubat 2022
Kabul Tarihi 23 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kahraman, H., & Kurşun, Ş. (2022). Cerrahi Kliniklerde Çalışan Hemşirelerin Ameliyat Öncesi Hasta Eğitimini Uygulama Durumları. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(3), 258-268.

                                                                  Genel Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.