Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Engeli Olan Çocuklar ile Çalışan Personelin İlk Yardım Bilgi ve Uygulamaları

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 3, 307 - 317, 25.12.2022

Öz

Amaç: Bu araştırma, özel eğitim kurumlarında engelli çocuklar ile çalışan personellerin ilk yardım bilgi düzeyleri ile bilgi düzeylerini etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
Gereç -Yöntem: Bu araştırma, Türkiye’nin doğusunda bir ilde Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışan ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan 145 personel ile yapılmıştır. Verilerin toplanmasında “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Temel İlk Yardım Uygulamaları Anketi” kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatitikler, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan personelin yaş ortalamasının 29.41±7.08 yıl, %66.2’sinin kadın ve %84.1’inin lisans mezunu olduğu belirlenmiştir. Personelin kurumdaki görev süresinin 4.19±3.85 yıl olduğu ve %66.2’sinin öğretmen olarak çalıştığı bulunmuştur. Kurumlarda çalışan personellerden %85.5’inin ilk yardım eğitimi aldığı, eğitim alanların %53.1’inin ise bu eğitimi mezun olduğu okuldan aldığı saptanmıştır. Çalışmaya katılanların %49.0’ının kurumda ilk yardım gerektirecek olaylar ile nadiren karşılaştığı; %62.1’inin ilk yardım bilgisini orta düzeyde olarak değerlendirdiği ve Temel İlk Yardım Uygulamaları Anketi puan ortalamasının 14.22±2.66 olduğu belirlenmiştir. Özel eğitim kurumlarında engelli çocuklar ile çalışan personelin en sık karşılaştığı kaza türlerinin düşme-çarpma ve bayılma-nöbet olduğu bulunmuştur.
Sonuç–Öneriler: Araştırmada kurumda çalışan personelin Temel İlk Yardım Uygulamaları Anketi puan ortalamasının yüksek olduğu belirlenmiştir. Eğitim alan ve ilk yardım eğitim düzeyini iyi olarak değerlendiren personelin puan ortalamasının daha yüksek ve gruplar arasındaki farkın istatistiksel olarak önemli olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda özel eğitim kurumlarında çalışan personele düzenli, güncel ve nitelikli eğitim programlarının uygulanması ile bir çocuğun hayatının kurtarılabileceği veya ömür boyu sürebilecek sakatlıkların önüne geçilebileceği düşünülmektedir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

Çalışmamıza katılan tüm personellere teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Chisholm, A., Watson, M. C., Jones S.J. & Kendrick D. (2017). Child injury prevention: a survey of local authorities and health boards. International Journal of Health Promotion and Education, 55(4), 205-2014. http://dx.doi.org/10.1080/14635240.2017.1312479
  • Şeker, M. (2018). Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu tanısı almış çocuklarda ev kazalarının incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hasan Kalyoncu Üniversitesi.
  • Coşkun, C., Özkan, S., Maral, I. (2008). Çankırı-Eldivan ilçe merkezinde 0-14 yaşlar arasında çocuğu olan annelerin ilk yardım bilgi düzeyleri ve ilk yardım gerektiren durumların sıklığı. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi, 2(3), 11-18.
  • Büyük, E. T., Çavuşoğlu, F., Teker, E. (2015). Sıfır altı yaş arası çocuğu olan annelerin ev kazalarına yönelik güvenlik önlemlerinin tanılanması. DÜ Sağlık Bil Enst Derg, 5(3): 17-22.
  • Brito, J. G., Oliveira, I. P., Godoy, C.B., França, A. P. S. J. M. (2020). Effect of first aid training on teams from special education schools. Rev Bras Enferm, 73(2), e20180288. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0288.
  • Sethi, D., Towner, E., Vincenten, J., Segui-Gomez, M., Racioppi, F. (2008). European report on child injury prevention [Internet]. Copenhagen: World Health Organization; Retrieved: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/326500/9789289042956-eng.pdf
  • World Health Organization (WHO). World report on child injury prevention [Internet]. Geneva: WHO; 2008 Retrieved: https://apps. who. int/iris/bitstream/handle/10665/43851/9789241563574 eng.pdf?sequence=1
  • Brenner, R. A., Taneja, G. S., Schroeder, T. J., Trumble, A. C., Moyer, P. M., Louis, G. M. B. (2013). Unintentional injuries among youth with developmental disabilities in the United States, 2006-2007. Int J Inj Contr Saf Promot, 20(3), 259-265. doi: 10.1080/17457300.2012.696662
  • Perido, E., Kedikoglou, S., Andrie, E., Farmakakis, T., Tsiga, A., Angelopoulos, M., …Trichopoulos D. (2003). Injuries among disabled children: a study from Greece. Inj Prev, 3, 226-230. doi: 10.1136/ip.9.3.226
  • Sinclair, S. A., Xiang, H. (2008). Injuries among US children with different types of disabilities. Am J Public Health, 98(8), 1510-1516. doi: 10.2105/ AJPH.2006.097097 Xiang, H., Wheeler, K. K., Stallones, L. (2014). Disability status: a risk factor in injury epidemiologic research. Ann Epidemiol, 24(1), 8-16. doi:10.1016/j.annepidem.2013.10.014
  • Shi, X., Shi, J., Wheele, K. K., Stallones L, Ameratunga S, Shakespeare T, …Xiang H. (2015). Unintentional injuries in children with disabilities: a systematic review and meta-analysis. Inj Epidemiol, 2(1), 21. doi: 10.1186/s40621-015-0053-4
  • Ramirez, M., Fillmore, E., Chen, A., Peek-Asa, C. (2010). A comparison of school injuries between children with and without disabilities. Acad Pediatr, 10(5), 317-322. doi: 10.1016/j.acap.2010.06.003
  • Bonander, C., Beckman, L., Janson, S., Jernbro, C. (2016). Injury risks in schoolchildren with attention-deficit/hyperactivity or autism spectrum disorder: Results from two school-based health surveys of 6- to 17-year-old children in Sweden. J Safety Res, 58, 49-56. doi: 10.1016/j. jsr.2016.06.004
  • Ramirez, M., Peek-Asa, C., Kraus, J. (2004). Disability and risk of school related injury. Inj Prev, 10(1), 21-26. doi: 10.1136/ip.2003.002865.
  • Calandrim, L. F., Santos, A. B., Oliveira, L. R., Massaro, L. G., Vedovato, C. A., Boaventura, A. P. (2017). First aid at school: teacher and staff training. Rev Rene. 18(3), 292-299. doi: 10.15253/2175-6783.2017000300002
  • Sönmez, Y., Uskun, E., Pehlivan, A. (2014). Knowledge levels of pre-school teachers related with basic first-aid practices, Isparta sample. Turk Pediatr Ars. 49(3), 238-246. doi: 10.5152/tpa.2014.1581
  • Markenson, D., Ferguson, J.D., Chameides, L., Cassan, P., Chung, K. L., Epstein, J., …Singer A. (2010). Part 17: first aid: 2010 American Heart Association and American Red Cross Guidelines for First Aid. Circulation, 122;18(3), 934-946. doi: 10.1161/circulationaha.110.971168
  • Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz). Manual de Primeiros Socorros [Internet]. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2003. Available from: http://www.fiocruz.br/biosseguranca/Bis/manuais/biosseguranca/manualdeprimeirossocorros.pdf
  • Joseph, N., Narayanan, T., Zakaria, S. B. , Nair, A. V., Belayutham L, Subramanian AM, Gopakumar A. M. (2015). Awareness, attitudes and practices of first aid among school teachers in Mangalore, South India. J Prim Heal Care, 7(4):274-281. Retrieved: https://www.publish.csiro.au/hc/pdf/hc15274
  • Sharma, R., Kumar, A., Masih, S. (2014). Knowledge and practice of primary school teachers about first aid management of selected minor injuries among children. Int J Med Public Heal, 4(4):458-462. doi: 10.4103/2230-8598.144114
  • Costa, S. N. G., Silva, J. M. M., Freitas, B. H. B. M., Reis, A. F. C. (2017). Child accidents: knowledge and perception of daycare educators. J Nurs UFPE On Line, 11(10):3845-52. doi: 10.5205/reuol.12834-30982-1-SM.1110201719
  • Amro, N., Qtait, M. (2017). General knowledge & attitude of first aid among schoolteacher’s in Palestine. Int J Innov Res Med Sci, 2(4):660-665. doi:10.23958/ijirms/vol02-i4/05
  • Dinçer, Ç., Atakurt, Y., Şimşek, I. (2007). Okulöncesi eğitimcilerinin ilk yar¬dım bilgi düzeyleri üzerine bir araştırma. Ankara Tıp Fakültesi Mecmuası, 53: 31-38.
  • Bölükbaş, N., Kahraman, A. N., Karaman, Y., Kalaycı, G. (2007). Ordu ili kız meslek lisesi çocuk gelişimi bölümü son sınıf öğrencilerinin çocuklara yönelik ilk yardım uygulamaları ile ilgili bilgi düzeyleri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10: 52-59.
  • Nayir, T., Uskun, E., Türkoğlu, H., Uzun, E., Öztürk, M., Kişioğlu, A. N. (2011). Isparta il merkezinde görevli öğretmenlerin ilkyardım bilgi düzeyleri ve tutumları. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 18: 123-127. Yürümez, Y., Yavuz, Y., Sağlam, H., Köken, R., Tunay, K. (2007). Evaluation of the level of knowledge of first aid and basic life support of the educators working in preschools. Acad Emerg Med, 5: 17-20.
  • Altıntop, L., Dündar, C., Güven, H., Doğanay, Z., Topbaş, M. (2000). Samsun il merkezinde görev yapan trafik polislerinin ilk yardım eğitimi öncesi ve sonrası bilgi düzeyleri. Ulus Travma Acil Cerrahi Derg, 6: 53-56.
  • Polat, A., Turacı G. (2003). Bir polis okulundaki öğrencilerin ilk yardım konusundaki bilgi ve tutumları. Eurasian J Med, 35: 27-32.
  • Şenol, V., Çetinkaya, F., Yıldırım, C. (1999). Otobüs ve kamyon şoförlerinin ilk yardım konusundaki bilgi tutum ve davranışları. Ulus Trav¬ma Acil Cerrahi Derg, 5: 19-23.
  • Keleş, P. U., Yıldırım, Z., Aydın, S. (2015). Determining the Basic First-Aid Knowledge Levels of the Class Teachers Working In the City Center of Agri. JETERAPS, 6.6, 404-410.
  • Zhu, H., Xiang, H., Xia, X., Yang X, Li D, Stallones L, Yukai, D. (2014). Unintentional injuries among chinese children with different types and severity of disability. Ann Epidemiol, 24(1):23-28. doi: 10.1016/j.annepidem.2013.10.015
  • Peiris-John, R., Ameratunga, S., Lee, A., Al-Ani, H., Fleming, T., Clark, T. (2016). Adolescents with disability report higher rates of injury but lower rates of receiving care: findings from a national school-based survey in New Zealand. Inj Prev, 22(1):40-45. doi: 10.1136/injuryprev-2015-041636
  • Limbos, M. A. P., Ramirez, M., Park, L. S., Peek-Asa, C., Kraus, J. F. (2004). Injuries to the head among children enrolled in special education. Arch Pediatr Adolesc Med, 158(11):1057-61. doi: 10.1001/archpedi.158.11.1057
  • Kılıç, S., Taşkınlar, H., Bahadır, G., İşbir, C., Naycı, A. (2016). Çocuklarda yüksekten düşme sonucu oluşan travmaların değerlendirilmesi. Mersin Univ Saglık Bilim Derg, (9)3:131-137.
  • Li, F., Jiang, F., Xingming, J., Qiu, Y., Xiaoming, S. (2012). Pediatric first aid knowledge and attitudes among staff in the preschools of Shanghai, China. BMC Pediatrics, 12: 121-127.
  • Şahin, N., Altun, H., Kara, B. (2014). Özürlü Çocuk Sağlık Kurulu Raporlarının Değerlendirilmesi. Kocatepe Tıp Dergisi, 15(1): 48-53.
  • Elhassan, M. A., Alemairy, A. A., Amara, Z. M., Hamadelneel, A. A., Mohamed, A. H., Elaimeri, A. A. (2017). Epilepsy: knowledge, attitude, and practice among secondary school teachers in Khartoum State. Neurol Ther, 6(2):225-235. doi: 10.1007/s40120-017-0083-7
  • Eze, C. N., Ebuehi, O. M., Brigo, F., Otte, W. M., Igwe, S. C. (2015). Effect of health education on trainee teachers’ knowledge, attitudes, and first aid management of epilepsy: an interventional study. Seizure, 33:46-53. doi: 10.1016/j.seizure.2015.10.014

Personel Working with Disabled Children in Special Education Institutions First Aid Information and Practices

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 3, 307 - 317, 25.12.2022

Öz

Purpose: This research was carried out as a descriptive study in order to determine the first aid knowledge level of personnel working with disabled children in special education institutions and the factors affecting their knowledge levels.
Method: This research was conducted with 145 personnel working in special education and rehabilitation centers affiliated to the Directorate of National Education in a province in the east of Turkey and volunteering to participate in the research. “Introductory Information Form” and “Basic First Aid Practices Questionnaire” were used to collect data. Descriptive statistics, Mann Whitney U and Kruskal Wallis tests were used in the analysis of the data.
Results: It was determined that the average age of the personnel participating in the research was 29.41±7.08 years, 66.2% were women and 84.1% were undergraduate graduates. It was found that the tenure of the personnel in the institution was 4.19±3.85 years and 66.2% of them worked as teachers. It was determined that 85.5% of the personnel working in the institutions received first aid training, and 53.1% of the trainees received this training from the school they graduated from. It was stated that 49.0% of the participants rarely encountered events that required first aid in the institution; It was determined that 62.1% of them evaluated their first aid knowledge as moderate and the Basic First Aid Practices Questionnaire average score was 14.22±2.66. It has been found that the most common types of accidents encountered by personnel working with disabled children in special education institutions are falling-hit and fainting-seizure.
Conclusion and Suggestions: In the study, it was determined that the average score of the Basic First Aid Practices Questionnaire of the personnel working in the institution was high. It was determined that the average score of the personnel who received training and evaluated the first aid education level as good, was higher and the difference between the groups was statistically significant. In line with these results, it is thought that a child's life can be saved or lifelong disabilities can be prevented by applying regular, up-to-date and qualified training programs to the personnel working in private education institutions.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Chisholm, A., Watson, M. C., Jones S.J. & Kendrick D. (2017). Child injury prevention: a survey of local authorities and health boards. International Journal of Health Promotion and Education, 55(4), 205-2014. http://dx.doi.org/10.1080/14635240.2017.1312479
  • Şeker, M. (2018). Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu tanısı almış çocuklarda ev kazalarının incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hasan Kalyoncu Üniversitesi.
  • Coşkun, C., Özkan, S., Maral, I. (2008). Çankırı-Eldivan ilçe merkezinde 0-14 yaşlar arasında çocuğu olan annelerin ilk yardım bilgi düzeyleri ve ilk yardım gerektiren durumların sıklığı. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi, 2(3), 11-18.
  • Büyük, E. T., Çavuşoğlu, F., Teker, E. (2015). Sıfır altı yaş arası çocuğu olan annelerin ev kazalarına yönelik güvenlik önlemlerinin tanılanması. DÜ Sağlık Bil Enst Derg, 5(3): 17-22.
  • Brito, J. G., Oliveira, I. P., Godoy, C.B., França, A. P. S. J. M. (2020). Effect of first aid training on teams from special education schools. Rev Bras Enferm, 73(2), e20180288. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0288.
  • Sethi, D., Towner, E., Vincenten, J., Segui-Gomez, M., Racioppi, F. (2008). European report on child injury prevention [Internet]. Copenhagen: World Health Organization; Retrieved: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/326500/9789289042956-eng.pdf
  • World Health Organization (WHO). World report on child injury prevention [Internet]. Geneva: WHO; 2008 Retrieved: https://apps. who. int/iris/bitstream/handle/10665/43851/9789241563574 eng.pdf?sequence=1
  • Brenner, R. A., Taneja, G. S., Schroeder, T. J., Trumble, A. C., Moyer, P. M., Louis, G. M. B. (2013). Unintentional injuries among youth with developmental disabilities in the United States, 2006-2007. Int J Inj Contr Saf Promot, 20(3), 259-265. doi: 10.1080/17457300.2012.696662
  • Perido, E., Kedikoglou, S., Andrie, E., Farmakakis, T., Tsiga, A., Angelopoulos, M., …Trichopoulos D. (2003). Injuries among disabled children: a study from Greece. Inj Prev, 3, 226-230. doi: 10.1136/ip.9.3.226
  • Sinclair, S. A., Xiang, H. (2008). Injuries among US children with different types of disabilities. Am J Public Health, 98(8), 1510-1516. doi: 10.2105/ AJPH.2006.097097 Xiang, H., Wheeler, K. K., Stallones, L. (2014). Disability status: a risk factor in injury epidemiologic research. Ann Epidemiol, 24(1), 8-16. doi:10.1016/j.annepidem.2013.10.014
  • Shi, X., Shi, J., Wheele, K. K., Stallones L, Ameratunga S, Shakespeare T, …Xiang H. (2015). Unintentional injuries in children with disabilities: a systematic review and meta-analysis. Inj Epidemiol, 2(1), 21. doi: 10.1186/s40621-015-0053-4
  • Ramirez, M., Fillmore, E., Chen, A., Peek-Asa, C. (2010). A comparison of school injuries between children with and without disabilities. Acad Pediatr, 10(5), 317-322. doi: 10.1016/j.acap.2010.06.003
  • Bonander, C., Beckman, L., Janson, S., Jernbro, C. (2016). Injury risks in schoolchildren with attention-deficit/hyperactivity or autism spectrum disorder: Results from two school-based health surveys of 6- to 17-year-old children in Sweden. J Safety Res, 58, 49-56. doi: 10.1016/j. jsr.2016.06.004
  • Ramirez, M., Peek-Asa, C., Kraus, J. (2004). Disability and risk of school related injury. Inj Prev, 10(1), 21-26. doi: 10.1136/ip.2003.002865.
  • Calandrim, L. F., Santos, A. B., Oliveira, L. R., Massaro, L. G., Vedovato, C. A., Boaventura, A. P. (2017). First aid at school: teacher and staff training. Rev Rene. 18(3), 292-299. doi: 10.15253/2175-6783.2017000300002
  • Sönmez, Y., Uskun, E., Pehlivan, A. (2014). Knowledge levels of pre-school teachers related with basic first-aid practices, Isparta sample. Turk Pediatr Ars. 49(3), 238-246. doi: 10.5152/tpa.2014.1581
  • Markenson, D., Ferguson, J.D., Chameides, L., Cassan, P., Chung, K. L., Epstein, J., …Singer A. (2010). Part 17: first aid: 2010 American Heart Association and American Red Cross Guidelines for First Aid. Circulation, 122;18(3), 934-946. doi: 10.1161/circulationaha.110.971168
  • Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz). Manual de Primeiros Socorros [Internet]. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2003. Available from: http://www.fiocruz.br/biosseguranca/Bis/manuais/biosseguranca/manualdeprimeirossocorros.pdf
  • Joseph, N., Narayanan, T., Zakaria, S. B. , Nair, A. V., Belayutham L, Subramanian AM, Gopakumar A. M. (2015). Awareness, attitudes and practices of first aid among school teachers in Mangalore, South India. J Prim Heal Care, 7(4):274-281. Retrieved: https://www.publish.csiro.au/hc/pdf/hc15274
  • Sharma, R., Kumar, A., Masih, S. (2014). Knowledge and practice of primary school teachers about first aid management of selected minor injuries among children. Int J Med Public Heal, 4(4):458-462. doi: 10.4103/2230-8598.144114
  • Costa, S. N. G., Silva, J. M. M., Freitas, B. H. B. M., Reis, A. F. C. (2017). Child accidents: knowledge and perception of daycare educators. J Nurs UFPE On Line, 11(10):3845-52. doi: 10.5205/reuol.12834-30982-1-SM.1110201719
  • Amro, N., Qtait, M. (2017). General knowledge & attitude of first aid among schoolteacher’s in Palestine. Int J Innov Res Med Sci, 2(4):660-665. doi:10.23958/ijirms/vol02-i4/05
  • Dinçer, Ç., Atakurt, Y., Şimşek, I. (2007). Okulöncesi eğitimcilerinin ilk yar¬dım bilgi düzeyleri üzerine bir araştırma. Ankara Tıp Fakültesi Mecmuası, 53: 31-38.
  • Bölükbaş, N., Kahraman, A. N., Karaman, Y., Kalaycı, G. (2007). Ordu ili kız meslek lisesi çocuk gelişimi bölümü son sınıf öğrencilerinin çocuklara yönelik ilk yardım uygulamaları ile ilgili bilgi düzeyleri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10: 52-59.
  • Nayir, T., Uskun, E., Türkoğlu, H., Uzun, E., Öztürk, M., Kişioğlu, A. N. (2011). Isparta il merkezinde görevli öğretmenlerin ilkyardım bilgi düzeyleri ve tutumları. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 18: 123-127. Yürümez, Y., Yavuz, Y., Sağlam, H., Köken, R., Tunay, K. (2007). Evaluation of the level of knowledge of first aid and basic life support of the educators working in preschools. Acad Emerg Med, 5: 17-20.
  • Altıntop, L., Dündar, C., Güven, H., Doğanay, Z., Topbaş, M. (2000). Samsun il merkezinde görev yapan trafik polislerinin ilk yardım eğitimi öncesi ve sonrası bilgi düzeyleri. Ulus Travma Acil Cerrahi Derg, 6: 53-56.
  • Polat, A., Turacı G. (2003). Bir polis okulundaki öğrencilerin ilk yardım konusundaki bilgi ve tutumları. Eurasian J Med, 35: 27-32.
  • Şenol, V., Çetinkaya, F., Yıldırım, C. (1999). Otobüs ve kamyon şoförlerinin ilk yardım konusundaki bilgi tutum ve davranışları. Ulus Trav¬ma Acil Cerrahi Derg, 5: 19-23.
  • Keleş, P. U., Yıldırım, Z., Aydın, S. (2015). Determining the Basic First-Aid Knowledge Levels of the Class Teachers Working In the City Center of Agri. JETERAPS, 6.6, 404-410.
  • Zhu, H., Xiang, H., Xia, X., Yang X, Li D, Stallones L, Yukai, D. (2014). Unintentional injuries among chinese children with different types and severity of disability. Ann Epidemiol, 24(1):23-28. doi: 10.1016/j.annepidem.2013.10.015
  • Peiris-John, R., Ameratunga, S., Lee, A., Al-Ani, H., Fleming, T., Clark, T. (2016). Adolescents with disability report higher rates of injury but lower rates of receiving care: findings from a national school-based survey in New Zealand. Inj Prev, 22(1):40-45. doi: 10.1136/injuryprev-2015-041636
  • Limbos, M. A. P., Ramirez, M., Park, L. S., Peek-Asa, C., Kraus, J. F. (2004). Injuries to the head among children enrolled in special education. Arch Pediatr Adolesc Med, 158(11):1057-61. doi: 10.1001/archpedi.158.11.1057
  • Kılıç, S., Taşkınlar, H., Bahadır, G., İşbir, C., Naycı, A. (2016). Çocuklarda yüksekten düşme sonucu oluşan travmaların değerlendirilmesi. Mersin Univ Saglık Bilim Derg, (9)3:131-137.
  • Li, F., Jiang, F., Xingming, J., Qiu, Y., Xiaoming, S. (2012). Pediatric first aid knowledge and attitudes among staff in the preschools of Shanghai, China. BMC Pediatrics, 12: 121-127.
  • Şahin, N., Altun, H., Kara, B. (2014). Özürlü Çocuk Sağlık Kurulu Raporlarının Değerlendirilmesi. Kocatepe Tıp Dergisi, 15(1): 48-53.
  • Elhassan, M. A., Alemairy, A. A., Amara, Z. M., Hamadelneel, A. A., Mohamed, A. H., Elaimeri, A. A. (2017). Epilepsy: knowledge, attitude, and practice among secondary school teachers in Khartoum State. Neurol Ther, 6(2):225-235. doi: 10.1007/s40120-017-0083-7
  • Eze, C. N., Ebuehi, O. M., Brigo, F., Otte, W. M., Igwe, S. C. (2015). Effect of health education on trainee teachers’ knowledge, attitudes, and first aid management of epilepsy: an interventional study. Seizure, 33:46-53. doi: 10.1016/j.seizure.2015.10.014
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Semiha Dertli 0000-0003-0291-8045

Öznur Başdaş 0000-0003-0752-6614

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 22 Mart 2022
Kabul Tarihi 6 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Dertli, S., & Başdaş, Ö. (2022). Engeli Olan Çocuklar ile Çalışan Personelin İlk Yardım Bilgi ve Uygulamaları. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(3), 307-317.

                                                                  Genel Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.