Purpose: This study aimed to assess the psychometric properties of the Turkish validity and reliability of the Academic Nurse Self-Efficacy Scale.
Method: This was a methodological study that was conducted in 2020-2021. The sample consisted of 294 bachelor nursing students of a university in Turkey. Data were collected using a student information form and Academic Nurse Self-Efficacy Scale. The study was approved by the ethics committee of the university and permission and informed consent was obtained from participants prior to the onset of research. Reliability was determined using test-retest, Cronbach’s Alpha (α), Guttman Split-Half Coefficient, Hotelling’s T2 test, Intraclass Correlation Coefficient. Validity was determined using the First-Order Multifactor Confirmatory Factor Analysis.
Results: Participants had a mean age of 19.95±1.47 years. 86.7% were women and 28.6% were first-year students. Academic Nurse Self-Efficacy Scale had a content validity index of 0.814. Confirmatory factor analysis showed that the scale had factor loadings of 0.554 to 0.872, the goodness of fit indices of >0.85, and a root mean square error of approximation index of <3. The total scale had a Cronbach’s alpha of 0.910, while the subscales had Cronbach’s alpha values of >0.70. The total scale Tukey’s test of additivity was F=67.467 (p≤0.001), and the Academic Nurse Self-Efficacy Scale had an Intraclass Correlation Coefficient of 0.91.
Conclusion and Suggestions: The results showed that the Academic Nurse Self-Efficacy Scale is a valid and reliable scale for the Turkish sample.
We would like to thank Giampiera Bulfone for allowing us to adapt the scale to Turkish.
Amaç: Bu çalışma, Hemşire Akademik Öz Yeterlik Ölçeğinin Türkçe geçerlik ve güvenirliğini yapmak amacıyla metodolojik olarak yürütülmüştür.
Yöntem: Çalışma, Türkiye’deki bir üniversitenin Hemşirelik bölümü öğrencileri ile yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi, Türkiye'deki bir üniversitenin 294 lisans hemşirelik öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Öğrenci Tanıtıcı Form ve Hemşire Akademik Öz Yeterlik Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmaya başlanmadan önce etik onay, kurum izni ve öğrencilerden onamları alınmıştır. Güvenilirlik test-tekrar test, Cronbach's Alpha (α), Guttman Split-Half Katsayısı, Hotelling's T2 testi, Sınıf İçi Korelasyon Katsayısı kullanılarak belirlenmiştir. Geçerlilik, Birinci Dereceden Çok Faktörlü Doğrulayıcı Faktör Analizi kullanılarak belirlenmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 19,95±1,47 yıl idi. Katılımcıların %86,7'si kadın, %28,6'sı birinci sınıf da öğrenin görmektedir. Ölçeğin Kapsam Geçerlik İndeksi 0,814 olarak belirlenmiştir. Doğrulayıcı Faktör Analizi sonucunda faktör yüklerinin 0,554-0,872 arasında değiştiği, tüm uyum indekslerinin >0.85 olduğu ve RMSEA indeksinin <3 olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin tamamının Cronbach alfa değeri 0.910, alt boyutlarının ise >0.70 olarak belirlenmiştir. Toplam ölçek Tukey'nin toplamsallık testi F=67.467 (p≤0.001) ve ölçeğin Sınıf İçi Korelasyon Katsayısı 0.91'di.
Sonuç ve Öneriler: Araştırmanın sonuçlarına göre, Hemşire Akademik Öz Yeterlik Ölçeğinin Türkiye örnekleminde güçlü geçerlik ve güvenirliğe sahip olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ekim 2022 |
Kabul Tarihi | 29 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 3 |
Genel Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.