Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Awareness Levels of Nursing Students on Child Abuse and Neglect

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 255 - 267, 25.08.2024

Öz

The research was conducted to assess the awareness levels of nursing students regarding child abuse and neglect. The study's sample was 132 nursing student. Data were collected with the "Information Form" and the "Scale Form for Diagnosing the Signs and Risks of Child Abuse and Neglect." For the data analysis was used number, percentage, mean, Mann-Whitney U test, One-Way ANOVA, and Kruskal-Wallis, for comprehensive data evaluation. The students' mean scores for general knowledge in diagnosing the symptoms and risks of child abuse and neglect were found to be 3.63 ± 0.39. As the education level of the nurses increases, there is a significant escalation in their proficiency in diagnosing the symptoms and risks of child abuse and neglect, indicating a notable difference between the various education groups. Nurses who receive training and information on child abuse and neglect demonstrate a heightened ability to diagnose the symptoms and risks associated with child abuse and neglect. However, despite their enhanced skills, nurses encounter challenges in the diagnosis processes of child abuse and neglect cases. The findings indicate a substantial improvement in nursing students' awareness of child abuse and neglect over time. Therefore, it is recommended to design and implement education programs aimed at augmenting awareness regarding issues of abuse and neglect that pose threats to child health and development. These programs should be thoughtfully planned and effectively executed to contribute to the overall preparedness of nursing students in addressing and preventing child abuse and neglect.

Kaynakça

  • Aktay, M. (2020). İstismar ve ihmalin çocuk üzerindeki etkileri ve tedavisi. Gelişim ve Psikoloji Dergisi, 1(2), 169-184. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1218773
  • Alkan, A., & Özyıldız, K. H. (2021). Sağlık hizmeti sunumunda çocuk hastalarla iletişim. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 24(2), 415–434. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1535120
  • Bakır, E., & Kapucu, S. (2017). Çocuk ihmali ve istismarının Türkiye’de yapılan araştırmalara yansıması: Bir literatür incelemesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 4(2), 13–24. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/337185 Başdaş, Ö., & Bozdağ, F. (2018). Hemşirelerin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılama durumlarının belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(3), 267–275. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.394749
  • Çalışkan, D., & Yılmaz, B. (2019). Bir hastanede çalışan hemşirelerin çocuk ihmal ve istismarına yönelik bilgi ve yaklaşımlarının incelenmesi. Sağlık Akademisi Kastamonu, 4(2), 75–89. https://doi.org/10.25279/sak.404187
  • Çalışkan, Z., Evgin, D., Musalli, E., Akşit, B., Durgun, Ö. N., & Türe, N. (2019). Annelerin çocuklarına yönelik istismar-ihmal davranışları ve etkileyen faktörler. Güncel Pediatri, 17(3), 387–399. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/855583
  • DSÖ. (2020). Child maltreatment. https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/child-maltreatment [cited 2021 Jan 10].
  • Dünya Sağlık Örgütü [DSÖ]. (2006). Preventing child maltreatment: a guide to taking action and generating evidence. https://doi.org/10.1097/00008480-199008000-00015. [cited 2021 Jan 12].
  • Geçkil, E. (2017). Çocuklarda fi̇zi̇ksel i̇sti̇smar ve hemşi̇reli̇k yaklaşımı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 129–139. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/372110
  • Gümüş, H., Kızılay, F., Öztürk, G., & Kızılcı, E. (2021). Erciyes üniversitesi diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin çocuk istismarı ile ilgili bilgi ve tutumları. Selcuk Dental Journal, 8, 82–87. https://doi.org/10.15311/selcukdentj.698044
  • Jack, S. M., Gonzalez, A., Marcellus, L., Tonmyr, L., Varcoe, C., Borek, N., …. Waddell, C. (2021). Public health nurses’ professional practices to prevent, recognize, and respond to suspected child maltreatment in home visiting: an ınterpretive descriptive study. Global Qualitative Nursing Research, 8, 1–15. https://doi.org/10.1177/2333393621993450
  • Kaptan, D., Kahriman, İ., & Kader, Ş. (2020). Pediatri kliniklerinde çalışan hekim ve hemşirelerin çocuk istismarı ve ihmali konusundaki bilgi ve farkındalık düzeyleri. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku-Tarihi Dergisi, 28(2), 227–232. https://doi.org/10.5336/mdethic.2019-71509
  • Kartal, M., & Bayraktar, M. (2021). The effects of undergraduate nursing education in diagnosing the symptoms of child abuse and neglect. Sakarya Tıp Dergisi, 11(1), 162–169. https://doi.org/10.31832/smj.800669
  • Kaya, M. H., & Köse, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin çocuk istismar ve ihmaline yönelik farkındalıkları. İstanbul Journal of Social Sciences, 27, 1–14. http://www.istjss.org/resim/2020_winter_27_1.pdf
  • Kılıçaslan, F., Güngören, S., Gökçeoğlu, S., & Ayaydin, H. (2020). Şanlıurfa ilinde görev yapan pediatri ve çocuk cerrahi uzmanlarının çocuk istismarı ve ihmali konusunda bilgi düzeyleri ve tutumlarının değerlendirilmesi. Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 17(3), 330–334. https://doi.org/10.35440/hutfd.747815
  • Lazenbatt, A., & Freeman, R. (2006). Recognizing and reporting child physical abuse: A survey of primary healthcare professionals. Journal of Advanced Nursing, 56(3), 227–36. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2006.04030.x.
  • Lee, I. S., & Kim, K. J. (2018). Factors that ınfluence mandatory child abuse reporting attitudes of pediatric nurses in Korea. Journal of Forensic Nursing, 14(1), 31–41. https://doi.org/10.1097/JFN.0000000000000186
  • Martinez, E. A., &Tocantins, F. R. (2013). The specificities of communication in child nursing care. Revista Gaúcha De Enfermagem, 34(1), 37–44. https://doi.org/10.1590/s1983-14472013000100005
  • Özbey, H., Özcelep, G. A., Gül, U., & Kahriman, I. (2018). Knowledge and awareness of nursing students about child abuse and neglect. Journal of Nursing Research and Practice, 2(3), 21–25. https://l24.im/0frpGMn
  • Paslı, F. (2020). Çocuğa yönelik fiziksel istismar. Sosyal Politika ve Sosyal Hizmet Çalışmaları Dergisi, 1(1), 60-72. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2191107
  • Piltz, A., & Wachtel, T. (2009). Barriers that ınhibit nurses reporting suspected cases of child abuse and neglect. Australian Journal of Advanced Nursing, 26(3), 93–100. https://doi.org/10.37464/2009.263.1768
  • Pisimisi, D. C., Syrinoglou, P. A., Sinopidis, X., Karatza, A., Lagadinou, M., Soldatou, A., Varvarigou, A., Fouzas, S., Dimitriou, G., & Gkentzi, D. (2022). Knowledge and attitudes of medical and nursing students in greece regarding child abuse and neglect. Children (Basel, Switzerland), 9(12), 1978. https://doi.org/10.3390/children9121978
  • Polat Külcü, D., & Karataş, H. (2016). Çocuk kliniklerinde çalışan hemşirelerin çocuk istismarı ve ihmali konusunda bilgi düzeylerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 32(1), 48–58. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/825093
  • Poreddi, V., Pashapu, D. R., Kathyayani, B. V., Gandhi, S., El-Arousy, W., & Math, S. B. (2016). Nursing students' knowledge of child abuse and neglect in India. British Journal of Nursing (Mark Allen Publishing), 25(5), 264–268. https://doi.org/10.12968/bjon.2016.25.5.264
  • Schols, M. W. A., Ruiter, C. D., & Öry, F. G. (2013). How do public child healthcare professionals and primary school teachers ıdentify and handle child abuse cases? a qualitative study. BMC Public Health, 13, 807. https://doi.org/10.1186/1471-2458-13-807
  • Starling, S. P., Heisler, K. W., Paulson, J. F., & Youmans, E. (2009). Child abuse training and knowledge: a national survey of emergency medicine, family medicine, and pediatric residents and program director. Pediatrics,123(4), 596-602. https://doi.org/10.1542/peds.2008-2938
  • Tosun, Z. N. (2021). İlköğretim düzeyindeki eğitimcilerin çocuk istismarı ve ihmaline yönelik bilgi ve farkındalık düzeylerinin ölçülmesi ile tutumlarının karşılaştırılması: Akçaabat ilçesi örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • United Nations International Children's Emergency Fund [UNICEF]. (1989). Convention on the rights of the child. https://www.unicef.org/turkiye/en/convention-rights-child.
  • Uysal, A. (1998). Çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılamada hemşire ve ebelerin bilgi düzeylerinin saptanması. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Uysal, G., Bozkurt, G., & Sönmez Düzkaya, D. (2022). Awareness of child abuse and neglect among students. J Psy Nurs, 13(1): 43-48. https://doi.org/10.14744/phd.2021.48751
  • Yıldız Çeltek, N., Oktay, G., Ünlü, U., & Demir, O. (2020). Çocuk gelişimi meslek yüksekokulu öğrencilerinin çocuk ihmal ve istismarı ile ilgili bilgi düzeyleri ve görüşleri. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 41(4), 734–738. https://doi.org/10.7197/cmj.vi.599717

Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk İstismarı ve İhmaline İlişkin Farkındalık Düzeyleri

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 255 - 267, 25.08.2024

Öz

Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmali konusundaki farkındalık düzeylerinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapıldı. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim yılında bir vakıf üniversitesinin hemşirelik bölümünde öğrenimine devam 1., 2., 3. ve 4. sınıflardan 132 öğrenci oluşturdu. Araştırma verileri; “Bilgi Formu” ve “Çocuk İstismarı ve İhmalinin Belirti ve Risklerinin Tanılanmasına Yönelik Ölçek Formu” kullanılarak çevrimiçi toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde, ortalama, Mann Whitney U testi, Tek Yönlü Varyans Analizi ve Kruskal Wallis kullanıldı. Öğrencilerin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerinin tanılanmasına yönelik genel ölçek bilgi puan ortalamaları 3.63 ± 0.39 olarak bulundu. Hemşirelik öğrencilerinin öğrenim düzeyi arttıkça çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılama düzeylerinin arttığı ve gruplar arasındaki farkın önemli olduğu, çocuk istismarı ve ihmali konusunda eğitim ve bilgi alan öğrenci hemşirelerin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılama düzeylerinin daha yüksek olduğu, öğrencilerin çocuk istismarı ve ihmali olgularını tanılama süreçlerinde zorluk yaşadıkları belirlendi. Eğitim düzeyi arttıkça, çocuk istismarı ve ihmaline yönelik hemşirelik öğrencilerin farkındalıklarını belirgin düzeyde arttığı görülmektedir. Bu nedenle çocuk sağlığı ve gelişimini tehdit eden istismar ve ihmal konusunda duyarlılığın artırılmasına yönelik eğitim programları planlanmalı ve uygulanmalıdır.

Kaynakça

  • Aktay, M. (2020). İstismar ve ihmalin çocuk üzerindeki etkileri ve tedavisi. Gelişim ve Psikoloji Dergisi, 1(2), 169-184. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1218773
  • Alkan, A., & Özyıldız, K. H. (2021). Sağlık hizmeti sunumunda çocuk hastalarla iletişim. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 24(2), 415–434. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1535120
  • Bakır, E., & Kapucu, S. (2017). Çocuk ihmali ve istismarının Türkiye’de yapılan araştırmalara yansıması: Bir literatür incelemesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 4(2), 13–24. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/337185 Başdaş, Ö., & Bozdağ, F. (2018). Hemşirelerin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılama durumlarının belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(3), 267–275. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.394749
  • Çalışkan, D., & Yılmaz, B. (2019). Bir hastanede çalışan hemşirelerin çocuk ihmal ve istismarına yönelik bilgi ve yaklaşımlarının incelenmesi. Sağlık Akademisi Kastamonu, 4(2), 75–89. https://doi.org/10.25279/sak.404187
  • Çalışkan, Z., Evgin, D., Musalli, E., Akşit, B., Durgun, Ö. N., & Türe, N. (2019). Annelerin çocuklarına yönelik istismar-ihmal davranışları ve etkileyen faktörler. Güncel Pediatri, 17(3), 387–399. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/855583
  • DSÖ. (2020). Child maltreatment. https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/child-maltreatment [cited 2021 Jan 10].
  • Dünya Sağlık Örgütü [DSÖ]. (2006). Preventing child maltreatment: a guide to taking action and generating evidence. https://doi.org/10.1097/00008480-199008000-00015. [cited 2021 Jan 12].
  • Geçkil, E. (2017). Çocuklarda fi̇zi̇ksel i̇sti̇smar ve hemşi̇reli̇k yaklaşımı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 129–139. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/372110
  • Gümüş, H., Kızılay, F., Öztürk, G., & Kızılcı, E. (2021). Erciyes üniversitesi diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin çocuk istismarı ile ilgili bilgi ve tutumları. Selcuk Dental Journal, 8, 82–87. https://doi.org/10.15311/selcukdentj.698044
  • Jack, S. M., Gonzalez, A., Marcellus, L., Tonmyr, L., Varcoe, C., Borek, N., …. Waddell, C. (2021). Public health nurses’ professional practices to prevent, recognize, and respond to suspected child maltreatment in home visiting: an ınterpretive descriptive study. Global Qualitative Nursing Research, 8, 1–15. https://doi.org/10.1177/2333393621993450
  • Kaptan, D., Kahriman, İ., & Kader, Ş. (2020). Pediatri kliniklerinde çalışan hekim ve hemşirelerin çocuk istismarı ve ihmali konusundaki bilgi ve farkındalık düzeyleri. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku-Tarihi Dergisi, 28(2), 227–232. https://doi.org/10.5336/mdethic.2019-71509
  • Kartal, M., & Bayraktar, M. (2021). The effects of undergraduate nursing education in diagnosing the symptoms of child abuse and neglect. Sakarya Tıp Dergisi, 11(1), 162–169. https://doi.org/10.31832/smj.800669
  • Kaya, M. H., & Köse, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin çocuk istismar ve ihmaline yönelik farkındalıkları. İstanbul Journal of Social Sciences, 27, 1–14. http://www.istjss.org/resim/2020_winter_27_1.pdf
  • Kılıçaslan, F., Güngören, S., Gökçeoğlu, S., & Ayaydin, H. (2020). Şanlıurfa ilinde görev yapan pediatri ve çocuk cerrahi uzmanlarının çocuk istismarı ve ihmali konusunda bilgi düzeyleri ve tutumlarının değerlendirilmesi. Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 17(3), 330–334. https://doi.org/10.35440/hutfd.747815
  • Lazenbatt, A., & Freeman, R. (2006). Recognizing and reporting child physical abuse: A survey of primary healthcare professionals. Journal of Advanced Nursing, 56(3), 227–36. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2006.04030.x.
  • Lee, I. S., & Kim, K. J. (2018). Factors that ınfluence mandatory child abuse reporting attitudes of pediatric nurses in Korea. Journal of Forensic Nursing, 14(1), 31–41. https://doi.org/10.1097/JFN.0000000000000186
  • Martinez, E. A., &Tocantins, F. R. (2013). The specificities of communication in child nursing care. Revista Gaúcha De Enfermagem, 34(1), 37–44. https://doi.org/10.1590/s1983-14472013000100005
  • Özbey, H., Özcelep, G. A., Gül, U., & Kahriman, I. (2018). Knowledge and awareness of nursing students about child abuse and neglect. Journal of Nursing Research and Practice, 2(3), 21–25. https://l24.im/0frpGMn
  • Paslı, F. (2020). Çocuğa yönelik fiziksel istismar. Sosyal Politika ve Sosyal Hizmet Çalışmaları Dergisi, 1(1), 60-72. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2191107
  • Piltz, A., & Wachtel, T. (2009). Barriers that ınhibit nurses reporting suspected cases of child abuse and neglect. Australian Journal of Advanced Nursing, 26(3), 93–100. https://doi.org/10.37464/2009.263.1768
  • Pisimisi, D. C., Syrinoglou, P. A., Sinopidis, X., Karatza, A., Lagadinou, M., Soldatou, A., Varvarigou, A., Fouzas, S., Dimitriou, G., & Gkentzi, D. (2022). Knowledge and attitudes of medical and nursing students in greece regarding child abuse and neglect. Children (Basel, Switzerland), 9(12), 1978. https://doi.org/10.3390/children9121978
  • Polat Külcü, D., & Karataş, H. (2016). Çocuk kliniklerinde çalışan hemşirelerin çocuk istismarı ve ihmali konusunda bilgi düzeylerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 32(1), 48–58. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/825093
  • Poreddi, V., Pashapu, D. R., Kathyayani, B. V., Gandhi, S., El-Arousy, W., & Math, S. B. (2016). Nursing students' knowledge of child abuse and neglect in India. British Journal of Nursing (Mark Allen Publishing), 25(5), 264–268. https://doi.org/10.12968/bjon.2016.25.5.264
  • Schols, M. W. A., Ruiter, C. D., & Öry, F. G. (2013). How do public child healthcare professionals and primary school teachers ıdentify and handle child abuse cases? a qualitative study. BMC Public Health, 13, 807. https://doi.org/10.1186/1471-2458-13-807
  • Starling, S. P., Heisler, K. W., Paulson, J. F., & Youmans, E. (2009). Child abuse training and knowledge: a national survey of emergency medicine, family medicine, and pediatric residents and program director. Pediatrics,123(4), 596-602. https://doi.org/10.1542/peds.2008-2938
  • Tosun, Z. N. (2021). İlköğretim düzeyindeki eğitimcilerin çocuk istismarı ve ihmaline yönelik bilgi ve farkındalık düzeylerinin ölçülmesi ile tutumlarının karşılaştırılması: Akçaabat ilçesi örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • United Nations International Children's Emergency Fund [UNICEF]. (1989). Convention on the rights of the child. https://www.unicef.org/turkiye/en/convention-rights-child.
  • Uysal, A. (1998). Çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılamada hemşire ve ebelerin bilgi düzeylerinin saptanması. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Uysal, G., Bozkurt, G., & Sönmez Düzkaya, D. (2022). Awareness of child abuse and neglect among students. J Psy Nurs, 13(1): 43-48. https://doi.org/10.14744/phd.2021.48751
  • Yıldız Çeltek, N., Oktay, G., Ünlü, U., & Demir, O. (2020). Çocuk gelişimi meslek yüksekokulu öğrencilerinin çocuk ihmal ve istismarı ile ilgili bilgi düzeyleri ve görüşleri. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 41(4), 734–738. https://doi.org/10.7197/cmj.vi.599717
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Merve Bat Tonkuş 0000-0002-1046-6862

Mehmet Turan Aslan 0000-0002-1024-5349

Zeliha Kalın 0000-0002-2548-7594

Erken Görünüm Tarihi 29 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 25 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2022
Kabul Tarihi 9 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bat Tonkuş, M., Aslan, M. T., & Kalın, Z. (2024). Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk İstismarı ve İhmaline İlişkin Farkındalık Düzeyleri. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 255-267.

                                                                  Genel Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.