BibTex RIS Kaynak Göster

Management and Cost Analysis of Medical Waste in A Maternity Hospital

Yıl 2018, Cilt: 15 Sayı: 1, 21 - 23, 01.01.2018

Öz

Aim: Our study aimed to analyze the management and cost of Medical Waste and Pathological Waste in our hospital between 2013-2017 and new approaches to reduce costs were planned.Material and Methods: Between 2013 and 2017, the factors affecting the medical waste and quantity in the Universıty of Health Sciences Zekai Tahir Burak Women’s Health, Health Application and Research Hospital ZTB were examined retrospectively by taking the number of births, pathologic and medical waste amount data in hospital records. Annual waste costs were calculated based on the medical waste price determined per kilogram by The Provincial Local Enviromental Commitee for Medical Waste.Results: The total birth in five years period was 86.792. The amount of Medical Waste in this period sharp objects, infectious, pathological…etc was 939.506 kg.and the private sector fee paid for medical waste was 2.489.863 TL. Amount of Pathological Waste placenta, fetus, tissue… etc was 91.772 kg and the fee paid for the sector of Pathological Waste was 237.951 TL. The rate of the total wage paid to Medical Waste in 2017 to the number of annual births decreased by 40% compared to the value in 2013 and by 21,7% compared to the value in 2016.Conclusıon: The fee paid for the elimination of Pathological Wastes caused by the fact that being a maternity hospital has brought serious financial burden to our hospital. As a result of the policies developed to reduce the amount of Medical Waste in our hospital during five years period until 2018, there has been a gradual decrease in the wages we pay for Medical Waste. If burial of Pathological Wastes in Medical Waste is performed in a special area allocated for hospitals by municipalities, our annual saving average will be 47.000 TL.

Kaynakça

  • Koçak O., Kurtuldu H., Akpek A., Koçoğlu A,Eroğul O.“Kamu Özel Ortak- lığı Hastaneleri İçinTıbbi Atık Yönetim Modeli” Tıp Teknolojileri Kongresi, 264.
  • Özerol İ.H, (2005) “Tıbbi Atık Stratejileri Nelerdir? EN/ISO Normları Neler- dir? Avrupa’da Birlik? ABD’nin Yaklaşımı? Ülkemizde Durum?”4.Ulusla- rarası Sterilizasyon Dezenfeksiyon Kongresi, 434-72.
  • Günaydın M, Hastane Atıklarının Zararsız Hale Getirilmesi. Klinik Dergisi. 1994;1: 22-3.
  • Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliği, 22.07.2005 Tarih Ve 25883 Sayılı Resmi Gazete Yayını, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara.
  • Tıbbı Atık 2010 Yılı Durum Raporu (2010). Çevre ve Orman Bakanlığı Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü.
  • Kocasoy G., Aydın G.,(2004) “Gelişmekte Olan Ülkelerde Tıbbi Atık Yöne- timi, Eorupean Commission Life Third Countries, İstanbul, s.35.
  • Güvenli Tıbbi Atık Yönetimi, 2008: 10). Güvenli Tıbbi Atık Yönetimi, T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü, Ankara 2008.
  • Atık Yönetim Eylem Planı ( 2008). Çevre ve Orman Bakanlığı Çevre Yöne- timi Genel Müdürlüğü.
  • TC. Başbakanlık Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu görüş yazısı; Sayı: 69942030-105 (2015).
  • Atıksu Altyapı ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesisleri Tarifelerinin Belirlenme- sinde Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılma- sına Dair Yönetmelik, 25.01.2017 Tarih ve 29959 Sayılı Resmi Gazete Yayını, Çevre Ve Orman Bakanlığı, Ankara.

Bir Kadın Doğum Hastanesindeki Tıbbi Atık Yönetim ve Maliyet Analizi

Yıl 2018, Cilt: 15 Sayı: 1, 21 - 23, 01.01.2018

Öz

Amaç: Çalışmamızda hastanemizdeki 2013-2017 yılları arasındaki Tıbbi ve Patolojik Atıkların yönetiminin incelenmesi ve maliyet analizi yapılarak, maliyeti düşürebilecek yeni yaklaşımların hayata geçirilmesi amaçlanmıştır.Gereç ve Yöntemler: SBÜ Zekai Tahir Burak Kadın Sağlığı, Sağlık Uygulama ve Araştırma Hastanesin’de 2013-2017 yılları arasındaki Tıbbi Atık miktarı ve etkili olan faktörler; doğum sayısı, Tıbbi ve Patolojik Atık miktarları hastanemiz kayıtlarından alınarak retrospektif olarak incelendi. Tıbbi Atık bertarafı için İl Mahalli Çevre Kurulu tarafından kilogram başına belirlenen Tıbbi Atık fiyatı referans alınarak yıllık atık maliyetleri hesaplandı.Bulgular: Beş yıllık süreçte hastanemizdeki toplam doğum sayımız 86.792’dir. Bu süreçteki Tıbbi Atık miktarı kesici-delici, enfeksiyöz, patolojik vb. 939.506 kg olarak saptandı. Tıbbi Atık bertarafı için özel sektöre ödenen ücret 2.489.863 TL ve Patolojik Atık plasenta, fetus, doku vb. miktarımız 91.772 kg ve patolojik atık bertarafı için sektöre ödenen ücret 237.951 TL tıbbi atığa ödenen ücretin % 9,5‘i olarak tespit edildi. 2017 yılında Tıbbi Atığa ödenen toplam ücretin yıllık gerçekleşen doğum sayısına oranı; 2013 yılındaki değere göre % 40, 2016 yılındaki değere göre % 21,7 azalmıştır.Sonuç: Kadın doğum hastanesi olmamız sebebiyle oluşan Patolojik Atıkların İnsani patolojik atık bertaraf edilmesi için ödenen ücret hastanemize ciddi mali yük getirmiştir. 2018 yılına kadar geçen 5 yıllık süreç içinde hastanemiz bünyesinde Tıbbi Atık miktarını azaltmak için geliştirilen politikalar neticesinde Tıbbi Atık için ödediğimiz ücrette dereceli bir azalma olmuştur. Bununla birlikte, 2017 yılında Tıbbi Atık yönetmeliğinde yapılan değişikliğe uygun olarak, hastaneler tarafından belediyelerin tahsis ettiği özel bir alana Tıbbi Atık içerisindeki patolojik atıkların defin işlemi yapılırsa sektöre patolojik atıkların bertarafı için ödenen ücret ödenmeyerek hastanemiz yıllık ortalama 47.000 TL daha tasarruf edecektir.

Kaynakça

  • Koçak O., Kurtuldu H., Akpek A., Koçoğlu A,Eroğul O.“Kamu Özel Ortak- lığı Hastaneleri İçinTıbbi Atık Yönetim Modeli” Tıp Teknolojileri Kongresi, 264.
  • Özerol İ.H, (2005) “Tıbbi Atık Stratejileri Nelerdir? EN/ISO Normları Neler- dir? Avrupa’da Birlik? ABD’nin Yaklaşımı? Ülkemizde Durum?”4.Ulusla- rarası Sterilizasyon Dezenfeksiyon Kongresi, 434-72.
  • Günaydın M, Hastane Atıklarının Zararsız Hale Getirilmesi. Klinik Dergisi. 1994;1: 22-3.
  • Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliği, 22.07.2005 Tarih Ve 25883 Sayılı Resmi Gazete Yayını, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara.
  • Tıbbı Atık 2010 Yılı Durum Raporu (2010). Çevre ve Orman Bakanlığı Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü.
  • Kocasoy G., Aydın G.,(2004) “Gelişmekte Olan Ülkelerde Tıbbi Atık Yöne- timi, Eorupean Commission Life Third Countries, İstanbul, s.35.
  • Güvenli Tıbbi Atık Yönetimi, 2008: 10). Güvenli Tıbbi Atık Yönetimi, T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü, Ankara 2008.
  • Atık Yönetim Eylem Planı ( 2008). Çevre ve Orman Bakanlığı Çevre Yöne- timi Genel Müdürlüğü.
  • TC. Başbakanlık Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu görüş yazısı; Sayı: 69942030-105 (2015).
  • Atıksu Altyapı ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesisleri Tarifelerinin Belirlenme- sinde Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılma- sına Dair Yönetmelik, 25.01.2017 Tarih ve 29959 Sayılı Resmi Gazete Yayını, Çevre Ve Orman Bakanlığı, Ankara.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Şule Özel

Gönül Tozlu Bu kişi benim

Nilüfer Ercan Bu kişi benim

Zeynep Tatar Bu kişi benim

İmahan Türkeri Bu kişi benim

Ertuğrul Ünkoç Bu kişi benim

Yaprak Engin Üstün Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Özel Ş, Tozlu G, Ercan N, Tatar Z, Türkeri İ, Ünkoç E, Engin Üstün Y. Bir Kadın Doğum Hastanesindeki Tıbbi Atık Yönetim ve Maliyet Analizi. JGON. 2018;15(1):21-3.