Aim: This study was conducted to examine the impact of the training provided for cervical cancer on consultation behaviours of women in Quran course to the methods of knowledge, attitude and early diagnosis.Materials and Methods: This study was carried out in accordance with one group pretest posttest design principles which is one of the quasi-experimental research designs. A question form developed in the direction of the literature as the pretest was applied to the women about their individual and familial characteristics, their knowledge, attitude, behaviour about cervical cancer and their behaviour of pap smear test practice. Then, a training for cervical cancer continuing for 20 minutes was provided to the group and the brochures were distributed. The same question form as the posttest was applied again after three months to the same group to evaluate whether any behavioural changes occurred depending upon the effectiveness of the training.Results: Statistically significant difference was found based upon the practice of pap smear test in women after the training because there was an increase in the positive side compared to the pre-training p
Cervical cancer early diagnosis Pap smear cancer awareness information level
Amaç: Çalışma, serviks kanserine yönelik verilen eğitimin, Kuran kursundaki kadınların bilgi, tutum ve erken tanı yöntemlerine başvurma davranışlarına etkisini incelemek amacıyla yapıldı.Gereçler ve Yöntem: Bu çalışma yarı deneysel araştırma tasarımlarından olan tek gruplu ön test- son test tasarımı ilkelerine uygun olarak planlanıp yürütüldü. Eğitim öncesinde kadınlara, ön test olarak bireysel ve ailevi özelliklerini, serviks kanseri hakkında bilgi, tutum, davranışlarını ve pap smear testi yaptırma davranışlarını sorgulayan literatür doğrultusunda geliştirilen soru formu uygulandı. Daha sonra gruba 20 dk süren serviks kanserine yönelik eğitim yapılarak, broşürler dağıtıldı. Son test olarak eğitimin etkinliğine bağlı olarak davranış değişikliğinin oluşup oluşmadığını değerlendirmek amacıyla üç ay sonra aynı gruba ulaşılarak tekrar aynı soru formu uygulandı.Bulgular: Kadınların, pap smear testi yaptırma durumları eğitim sonrası, eğitim öncesine göre olumlu yönde artış olduğu belirlenerek istatistiksel olarak da anlamlı fark bulunmuştur p
Serviks kanseri erken tanı pap smear kanser farkındalığı bilgi düzeyi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 4 |