Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

X,Y,Z Kuşağı Lohusaların Ebeveynlik Davranışlarının Karşılaştırılması

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 1, 1169 - 1175, 25.03.2022
https://doi.org/10.38136/jgon.809783

Öz

Amaç: Bu çalışma X,Y ve Z kuşağında yer alan lohusaların ebeveynlik davranışını karşılaştırmak amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Bu araştırma tanımlayıcı ve karşılaştırmalı nitelikte bir araştırmadır. Araştırma verileri, Türkiye’nin doğusunda iki ilin kadın hastalıkları ve doğum hizmeti veren hastanelerde Aralık 2018-Temmuz 2019 tarihleri arasında Kişisel Bilgi Formu ve Doğum Sonrası Ebeveynlik Davranışı Ölçeği (DSEDÖ) kullanılarak toplanmıştır. Lohusaların doğal davranışını gözleyebilmek için önce DSEDÖ, sonra anket formu araştırmacılar tarafından doldurulmuştur.
Bulgular: X kuşağı lohusaların %73.1’nin çekirdek, %26.9’nun geniş aile olduğu, %47.8’nin ilkokul, %36.1’nin ortaokul ,%16.0’ sının lise ve üzeri eğitime sahip olduğu belirlenmiştir. Y kuşağı lohusaların %75.5’i çekirdek, %24.5’ inin geniş aile olduğu, %44.8’nin ilkokul, %36.8’nin ortaokul, %18.4’nün lise ve üstü eğitime sahip olduğu saptanmıştır. Z kuşağı lohusaların %69.0 çekirdek, %31’i geniş aile olduğu, %36.9’nun ilkokul, % 42.7’sinin ortaokul, %20.4’nün lise ve üstü eğitime sahip olduğu bulunmuştur. X kuşağı lohusaların %72.5’nin, Y kuşağı lohusaların %76.7’sinin, Z kuşağı lohusaların %79.6’sının istenen gebelik olduğu tespit edilmiştir. X kuşağı lohusaların DSEDÖ puan ortalamasının 3.95±1.58, Y kuşağı lohusaların DSEDÖ puan ortalamasının 3.95±1.58, Z kuşağı lohusaların DSEDÖ puan ortalamasının 3.84±1.82 olduğu saptanmıştır. Kuşaklara göre lohusaların DSEDÖ puan ortalaması değerlendirildiğinde grupların puan ortalaması arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur.(p=0.01)
Sonuç: Y kuşağındaki lohusaların doğum sonrası ebeveynlik davranışlarının daha iyi olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • 1. Amato, P. R, Fowler, F. Parenting Practices, Child Adjustment, and Family Diversity. Journal of Marriage and Family; 2002, 3:64.
  • 2. Öngider, N. Anne-baba ile okul öncesi çocuk arasındaki ilişki. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar; 2013, 4: 420-440.
  • 3. Özkan, H, Kanbur, A, Apay, S, Kılıç, M, Ağapınar, S, Özorhan, E. Y. Annelerin Doğum Sonu Dönemde Ebeveynlik davranışlarının değerlendirilmesi, Şişli Etfal Hastanesi Tıp Bülteni; 2013, 3:64.
  • 4. Çalışır, H, Karacam, Z, Akgül, A. F, Kurnaz, D. A. Doğum Sonrası Ebeveynlik Davranışı Ölçeği’nin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirliği. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi; 2009, 12(1):1-8.
  • 5. Grusec, J. E. Davidov, M. Socialization in the family: The roles of parents. In J.E. Grusec and P.D. Hastings (Ed.), Handbook of socialization: Theory and research. New York: The Guilford Press; 2007, 284-309.
  • 6. Recebov, R. Algılanan ana-baba davranışları (kültürlerarası bir karşılaştırma). Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara, 2000.
  • 7. Kolhatkar, G, Berkowitz, C. Cultural considerations and child maltreatment in search of universal principles. Pediatric Clinics of North America; 2014, 61: 1007-1022.
  • 8. Tudge, J, Hogan, D, Snezhkova, I, Kulakova, N, Etz, K. Parent’s child-rearing values and beliefs in the United States and Russia: The impact of culture and social class. Infant and Child Development; 2000, 9: 105-121.
  • 9. Yıldırım, G, Gökyıldız, Ş. Sağlıklı bebeğe sahip olamayan ailelerin yaşadığı psikososyal sorunlar. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences; 2004; 7:74-82.
  • 10. Koç, Ö, Özkan, H, Bekmezci H. Annelik rolü ve ebeveynlik davranışı arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast. Dergisi; 2016, 6(2):143-150.
  • 11. Altuntuğ, N. “Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi; 2012, 1(4):203-212.
  • 12. Delahoyde, T. “Generational Diferences in Baccalaurate Nursing”, PhD. Dissertation, College of St. Mary http://www.csm.edu/wfdata/files/ Academics/Library/ InstitutionalRepository/3.pdf, 2009 (accessed 26.05.2019).
  • 13. Manion, J. “Managing the Multi-Generational Workforce: Managerial and Policy Implications”, International Centre for Human Resources in Nursing, 2009 (accessed 26.05.2019).
  • 14. Latif H, Serbest S. Türkiye’de 2000 kuşağı ve 2000 kuşağının iş ve çalışma anlayışı. Gençlik araştırmaları dergisi; 2014, 2:2; 4.
  • 15. Saymaz, İ. “Liseli Olmak Zor Zenaat”, Radikal; 2004, 9 Mayıs.
  • 16. Acılıoğlu, İ. İş’te Y Kuşağı, Elma Yayınevi, Ankara; 2015.
  • 17. Türk Ebeler Derneği (TED). Ebelik mesleğinin tanımı, çalışma alanları ile görev yetki ve sorumluluklarına ilişkin rapor. 2011.
  • 18. Kaspar, S. I. Improving attitudes about parental roles in childhood education: An action research study. Unpublished doctoral dissertation, Capella University; 2016.
  • 19. Akfırat O.N. Improving Parental Attitudes of Turkish Immigrants Living in Germany: An Action Research. Participatory Educational Research (PER); December, 2019 Vol. 6(2), pp. 103-121.
  • 20. Adıgüzel, O, Batur, H. Z, Ekşili, N. Kuşakların Değişen Yüzü ve Y Kuşağı ile Ortaya Çıkan Yenİ Çalışma Tarzı: Mobil Yakalılar; Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi; 2014, 19: 165.
  • 21. Britton, H. L, Gronwaldt, V, Britton, J. R. Maternal postpartum behavior and mother-infant relationship during the first of life. The Journal of Pediatrics; 2001, 138:905-9.
  • 22. Heather, B, Ford, M, Vivian, L. Gadsden.Parenting Matters. Supporting Parents of Children Ages 0-8. Washington (DC): National Academies Press (US); 2016 Nov 21.ISBN 13: 978-0-309-38854-2ISBN-10: 0-309-38854-6.
  • 23. Shen, Y, Kim, S.Y, Wang, Y. Intergenerational Transmission of Educational Attitudes in Chinese American Families: Interplay of Socioeconomic Status and Acculturation, Child Dev; 2016, 87(5): 1601–1616.
  • 24. TEDx Talks. What do we know about the generation after millennials? Jason Dorsey, TEDxHouston (Video file). Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=4f16o9Q0XGE , 2015, November 18.
  • 25. Bertera, E.M, Crewe, S.E. Parenthood in the twenty-first century: African American grandparents as surrogate parents. Journal of Human Behavior in the Social Environment; 2013, 23(2):178–192.
  • 26. Zeeshan, A, Iram, A. “Generational Diversity: Strategies to Bridge The Diversity Gap”, International Journal of Engineering and Management Science; 2012, 3(3):315-318.
  • 27. Twenge, J.M., Campbell, S.M., Hoffman, B. J, Lance, C.E. “Generational Differences in Work Values: Leisure and Extrinsic Values Increasing, Social and Intrinsic Values Decreasing”, Journal of Management; 2010, 36 (5), 1117-11.
  • 28. Bradley-Geist, J. C, Olson-Buchanan, J. B. Helicopter Parents: An examination of the Correlates of Over-Parenting of College Students. Education + Training; 2014, 56(4), 314-328.
  • 29. Jonas-Dwyer, D, Pospisil, R. The Millennial effect: Implications for academic development. Research and Development in Higher Education: Transforming Knowledge into Wisdom; 2004, 27, 194–206.
  • 30. Malone, K. The bubble‐wrap generation: Children growing up in walled gardens. Environmental Education Research; 2007, 13(4), 513–527.
  • 31. Sulaiman, S.M.A., Muscati, S.R.A. Millennial Generations & Their Parents: Similarities and Differences. International Journal of Psychological Studies; 2017, 9:1.
  • 32. Hershatter, A, Epstein, M. Millenials and the World of Work: An Organization and Management Perspective. Journal of Business and Psychology; 2010, 211-223.
  • 33. Shebloski, B, Conger, K. J, Widaman, K. F. Reciprocal links among differential parenting, perceived partiality, and self-worth: a three-wave longitudinal study. Journal of Family Psychology; 2005, 19: 633-642.
  • 34. Karaman, S. Üst kuşak ebeveynlik tutumlarının kişilerin ebeveynlik tutumlarını yordayıcı etkisi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • 35. Uğur, S.B. Büyük ebeveyn ve torun ilişkileri: çocuk bakım pratikleri üzerine bir araştırma. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 2018.
  • 36. Goh, E. C. L. Raising the Precious Single Child in Urban China – An Intergenerational Joint Mission Between Parents and Grandparents”. Journal of Intergenerational Relationships; 2006, 4(3): 7-28.
  • 37. Güler M. Kuşaklararası annelik bilişleri, kişilik özelliği, yaşam doyumu ve çocuk yetiştirme hedefleri. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 2007.

Comparing the Parentig Behaviors of Postpartum Women from the X, Y, and Z Generations

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 1, 1169 - 1175, 25.03.2022
https://doi.org/10.38136/jgon.809783

Öz

Aim: This study was conducted to compare the parenthood behaviors of postpartum women from the X, Y, and Z generations.
Method: This study was conducted as a descriptive and comparative study. The data of the study were collected using the Personal Information Form and the Postpartum Parenting Behavior Scale (PPBS) in the hospitals providing gynecology and obstetrics service in the two provinces in eastern Turkey between December 2018 and July 2019. The PPBS and then a questionnaire were completed by the researchers In order to observe the natural behaviors of the postpartum women.
Results: It was determined that among the postpartum women from the X generation, 73.1% had a nuclear family, 26.9% had an extended family, 47.8% were primary school graduates, 36.1% were secondary school graduates, and 16.0% were high school graduates and above.
It was found that among the postpartum women from the Y generation, 75.5% had a nuclear family, 24.5% had an extended family, 44.8% were primary school graduates, 36.8% were secondary school graduates, and 18.4% were high school graduates and above. It was determined that among the postpartum women from the Z generation, 69.0% had a nuclear family, 31% had an extended family, 36.9% were primary school graduates, 42.7% were secondary school graduates, and 20.4% were high school graduates and above. It was found that 72.5% of the postpartum women from the X generation, 76.7% of the postpartum women from the Y generation, and 79.6% of the postpartum women from the Z generation had intended pregnancy. The PPBS mean score was 3.95±1.58 for the postpartum women from the X generation, 3.95±1.58 for the postpartum women from the Y generation, and 3.84±1.82 for the postpartum women from the Z generation. When evaluating the PPBS mean score of the postpartum women according to generations, it was determined that there was a statistically significant difference between the mean score of the groups (p=0.01).
Conclusion: It was found that the postpartum parenting behaviors were better in the postpartum women from the Y generation.

Kaynakça

  • 1. Amato, P. R, Fowler, F. Parenting Practices, Child Adjustment, and Family Diversity. Journal of Marriage and Family; 2002, 3:64.
  • 2. Öngider, N. Anne-baba ile okul öncesi çocuk arasındaki ilişki. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar; 2013, 4: 420-440.
  • 3. Özkan, H, Kanbur, A, Apay, S, Kılıç, M, Ağapınar, S, Özorhan, E. Y. Annelerin Doğum Sonu Dönemde Ebeveynlik davranışlarının değerlendirilmesi, Şişli Etfal Hastanesi Tıp Bülteni; 2013, 3:64.
  • 4. Çalışır, H, Karacam, Z, Akgül, A. F, Kurnaz, D. A. Doğum Sonrası Ebeveynlik Davranışı Ölçeği’nin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirliği. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi; 2009, 12(1):1-8.
  • 5. Grusec, J. E. Davidov, M. Socialization in the family: The roles of parents. In J.E. Grusec and P.D. Hastings (Ed.), Handbook of socialization: Theory and research. New York: The Guilford Press; 2007, 284-309.
  • 6. Recebov, R. Algılanan ana-baba davranışları (kültürlerarası bir karşılaştırma). Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara, 2000.
  • 7. Kolhatkar, G, Berkowitz, C. Cultural considerations and child maltreatment in search of universal principles. Pediatric Clinics of North America; 2014, 61: 1007-1022.
  • 8. Tudge, J, Hogan, D, Snezhkova, I, Kulakova, N, Etz, K. Parent’s child-rearing values and beliefs in the United States and Russia: The impact of culture and social class. Infant and Child Development; 2000, 9: 105-121.
  • 9. Yıldırım, G, Gökyıldız, Ş. Sağlıklı bebeğe sahip olamayan ailelerin yaşadığı psikososyal sorunlar. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences; 2004; 7:74-82.
  • 10. Koç, Ö, Özkan, H, Bekmezci H. Annelik rolü ve ebeveynlik davranışı arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast. Dergisi; 2016, 6(2):143-150.
  • 11. Altuntuğ, N. “Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi; 2012, 1(4):203-212.
  • 12. Delahoyde, T. “Generational Diferences in Baccalaurate Nursing”, PhD. Dissertation, College of St. Mary http://www.csm.edu/wfdata/files/ Academics/Library/ InstitutionalRepository/3.pdf, 2009 (accessed 26.05.2019).
  • 13. Manion, J. “Managing the Multi-Generational Workforce: Managerial and Policy Implications”, International Centre for Human Resources in Nursing, 2009 (accessed 26.05.2019).
  • 14. Latif H, Serbest S. Türkiye’de 2000 kuşağı ve 2000 kuşağının iş ve çalışma anlayışı. Gençlik araştırmaları dergisi; 2014, 2:2; 4.
  • 15. Saymaz, İ. “Liseli Olmak Zor Zenaat”, Radikal; 2004, 9 Mayıs.
  • 16. Acılıoğlu, İ. İş’te Y Kuşağı, Elma Yayınevi, Ankara; 2015.
  • 17. Türk Ebeler Derneği (TED). Ebelik mesleğinin tanımı, çalışma alanları ile görev yetki ve sorumluluklarına ilişkin rapor. 2011.
  • 18. Kaspar, S. I. Improving attitudes about parental roles in childhood education: An action research study. Unpublished doctoral dissertation, Capella University; 2016.
  • 19. Akfırat O.N. Improving Parental Attitudes of Turkish Immigrants Living in Germany: An Action Research. Participatory Educational Research (PER); December, 2019 Vol. 6(2), pp. 103-121.
  • 20. Adıgüzel, O, Batur, H. Z, Ekşili, N. Kuşakların Değişen Yüzü ve Y Kuşağı ile Ortaya Çıkan Yenİ Çalışma Tarzı: Mobil Yakalılar; Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi; 2014, 19: 165.
  • 21. Britton, H. L, Gronwaldt, V, Britton, J. R. Maternal postpartum behavior and mother-infant relationship during the first of life. The Journal of Pediatrics; 2001, 138:905-9.
  • 22. Heather, B, Ford, M, Vivian, L. Gadsden.Parenting Matters. Supporting Parents of Children Ages 0-8. Washington (DC): National Academies Press (US); 2016 Nov 21.ISBN 13: 978-0-309-38854-2ISBN-10: 0-309-38854-6.
  • 23. Shen, Y, Kim, S.Y, Wang, Y. Intergenerational Transmission of Educational Attitudes in Chinese American Families: Interplay of Socioeconomic Status and Acculturation, Child Dev; 2016, 87(5): 1601–1616.
  • 24. TEDx Talks. What do we know about the generation after millennials? Jason Dorsey, TEDxHouston (Video file). Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=4f16o9Q0XGE , 2015, November 18.
  • 25. Bertera, E.M, Crewe, S.E. Parenthood in the twenty-first century: African American grandparents as surrogate parents. Journal of Human Behavior in the Social Environment; 2013, 23(2):178–192.
  • 26. Zeeshan, A, Iram, A. “Generational Diversity: Strategies to Bridge The Diversity Gap”, International Journal of Engineering and Management Science; 2012, 3(3):315-318.
  • 27. Twenge, J.M., Campbell, S.M., Hoffman, B. J, Lance, C.E. “Generational Differences in Work Values: Leisure and Extrinsic Values Increasing, Social and Intrinsic Values Decreasing”, Journal of Management; 2010, 36 (5), 1117-11.
  • 28. Bradley-Geist, J. C, Olson-Buchanan, J. B. Helicopter Parents: An examination of the Correlates of Over-Parenting of College Students. Education + Training; 2014, 56(4), 314-328.
  • 29. Jonas-Dwyer, D, Pospisil, R. The Millennial effect: Implications for academic development. Research and Development in Higher Education: Transforming Knowledge into Wisdom; 2004, 27, 194–206.
  • 30. Malone, K. The bubble‐wrap generation: Children growing up in walled gardens. Environmental Education Research; 2007, 13(4), 513–527.
  • 31. Sulaiman, S.M.A., Muscati, S.R.A. Millennial Generations & Their Parents: Similarities and Differences. International Journal of Psychological Studies; 2017, 9:1.
  • 32. Hershatter, A, Epstein, M. Millenials and the World of Work: An Organization and Management Perspective. Journal of Business and Psychology; 2010, 211-223.
  • 33. Shebloski, B, Conger, K. J, Widaman, K. F. Reciprocal links among differential parenting, perceived partiality, and self-worth: a three-wave longitudinal study. Journal of Family Psychology; 2005, 19: 633-642.
  • 34. Karaman, S. Üst kuşak ebeveynlik tutumlarının kişilerin ebeveynlik tutumlarını yordayıcı etkisi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • 35. Uğur, S.B. Büyük ebeveyn ve torun ilişkileri: çocuk bakım pratikleri üzerine bir araştırma. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 2018.
  • 36. Goh, E. C. L. Raising the Precious Single Child in Urban China – An Intergenerational Joint Mission Between Parents and Grandparents”. Journal of Intergenerational Relationships; 2006, 4(3): 7-28.
  • 37. Güler M. Kuşaklararası annelik bilişleri, kişilik özelliği, yaşam doyumu ve çocuk yetiştirme hedefleri. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 2007.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Merve Lazoğlu 0000-0002-0376-532X

Mehtap Gümüşdaş 0000-0002-2905-1077

Serap Ejder Apay 0000-0003-0978-1993

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 12 Kasım 2020
Kabul Tarihi 4 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Lazoğlu M, Gümüşdaş M, Ejder Apay S. X,Y,Z Kuşağı Lohusaların Ebeveynlik Davranışlarının Karşılaştırılması. JGON. 2022;19(1):1169-75.