Destinasyonların kalkınması ve sürdürülebilir turizm hareketlerinin devam edebilmesi için seyahat acentelerinin rolü önemlidir. Özellikle ekoturizm destinasyonlarına yapılacak turların kapsamının ve içeriğinin doğru şekilde yapılması, turistik talebin artması adına gereklidir. Ekoturizm destinasyonlarının iklim değişiklikleri, yoğun turistik alanlardan kaçış ve doğaya özlemin artması gibi nedenlerle son yirmi yıl içerisinde gelişimi hızlı bir şekilde gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda çalışmada, seyahat acente yöneticilerinin ekoturizm algısı tespit edilmeye çalışılmış, ekoturizm hakkındaki görüşleri ile bilgileri belirlenmesi hedef alınmıştır. Çalışma, Trabzon ili seyahat acente yöneticilerine yüz yüze görüşmelerle anketler uygulanarak yapılmıştır. Çalışmada, uzmanların bilgilerinin aktarılmasına olanak tanıyan ve çok kriterli karar verme yöntemlerinden biri olan Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Trabzon ili seyahat acente sahibi 10 yönetici ile yapılan anketler, Ahs yöntemi ile analiz edilmiştir. Ayrıca, Spss 26 programı kullanılarak frekans analizleri ile demografik sonuçlar elde edilmiştir. Çalışmanın Ahs analizi sonucunda, belirlenen dokuz kriterin ikili karşılaştırmalar matrisi oluşturulmuş ve ardından geometrik ortalamaları alınmıştır. Analizler sonucunda elde edilen bulgular sonucunda, Trabzon ili seyahat acente yöneticilerinin ekoturizm algılarına göre önem derecesi belirlenmiştir. Bulguların sonuçlara göre “güvenlik” kriteri en önemli ekoturizm algılaması olarak belirlenmiştir. Önem sırasına göre diğer ekoturizm kriterleri ise turizm tesisleri, kültürel yapı, iklim, doğal yaşam, coğrafi özellikler, fiyat, altyapı ve ulaşım olarak tespit edilmiştir.
The role of travel agencies is important for the development of destinations and the continuation of sustainable tourism movements. It is necessary to ensure the correct scope and content of tours, especially to ecotourism destinations, in order to increase touristic demand. The development of ecotourism destinations has been rapid in the last twenty years due to reasons such as climate changes, escape from busy tourist areas and increasing longing for nature. In this context, the study tried to determine the ecotourism perception of travel agency managers and aimed to determine their opinions and knowledge about ecotourism. The study was conducted by applying surveys to travel agency managers in Trabzon province through face-to-face interviews. The study was carried out using the Analytical Hierarchy Process (AHP) method, which is one of the multi-criteria decision-making methods that allows the transfer of experts' knowledge. Surveys conducted with 10 travel agency owners in Trabzon were analyzed using the Ahs method. Additionally, demographic results were obtained through frequency analysis using the Spss 26 program. As a result of the Ahs analysis of the study, a pairwise comparison matrix of the nine determined criteria was created and then their geometric averages were taken. As a result of the findings obtained from the analysis, the degree of importance was determined according to the perceptions of ecotourism of travel agency managers in Trabzon province. According to the results of the findings, the "security" criterion was determined as the most important ecotourism perception. Other ecotourism criteria, in order of importance, were determined as tourism facilities, cultural structure, climate, natural life, geographical features, price, infrastructure and transportation.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm Politikası |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1 |