Throughout the Age of Enlightenment in the 18th century, some rulers as well as intellectuals, artistst and scientists adopted some of the principles of the age. The Austrian Emperor Joseph II, the King of Prussia Frederick the
Great, even took the lead. The understanding of these rulers, including the Great Catherine, called “Despotism of the
Enlightenment” paved the way for many new developments in their countries. These enlightened despots, on the one
hand, supported the intellectuals and opened the door to innovations, while at the same time they managed to manage
their countries with iron fists. In addition to the other reforms she carried out, Catherine II succeeded in becoming one
of the pioneers of women’s education in the world with her studies on women’s education in Russia.
In this study, the “The Institute of Noble Young Girls” also called “Institute of Smolny” which was opened by
Catherine II in 1764 for the education of girls in Russia, is discussed. In this study, mainly Russian and partly Turkish
sources were used. Firstly, the phase of Russia's education process from the Petro I to the Catherine II was discussed;
and then Institute of Smolny was evaluated. Thus, it was tried to put forward the mission of this women's education
institution which was opened in Russia at that time. Today from time to time discussed also in Turkey, the causes of
emergence of the idea of women receiving education in their own educational institutions were transferred in the
example of Russia.
18. yüzyılda Aydınlanma Çağı boyunca fikir, sanat ve bilim insanları gibi
bazı hükümdarlar da çağın getirdiği ilkeleri benimsemiştir. Hatta Avusturya
İmparatoru II. Joseph, Prusya Kralı Büyük Frederick bunlar içerisinde başı
çekmiştir. Aralarında Büyük Katerina’nın da bulunduğu bu hükümdarların “Aydın
Despotizmi” adı da verilen anlayışları ülkelerinde birçok yeni gelişmenin önünü
açmıştır. Bu aydın despotlar bir taraftan aydınları destekleyerek yeniliklere
kapı aralarken bir yandan da demir yumrukla ülkelerini idare etmeyi bilmiştir.
İkinci Katerina, gerçekleştirmiş olduğu diğer reformların yanı sıra, Rusya’da
kadın eğitimine yönelik yapmış olduğu çalışmalar ile dünyada kadın eğitiminin
öncü simalarından birisi olmayı başarmıştır.
Bu çalışmada İkinci Katerina’nın Rusya’daki kız çocukların eğitimi için
1764’te açtığı “Soylu Genç Kızlar Enstitüsü”, diğer adı ile “Smolniy Enstitüsü”,
ele alınmıştır. Çalışmada ağırlıklı olarak Rusça ve kısmen Türkçe kaynaklardan
yararlanılmıştır. İlk olarak Birinci Petro’dan İkinci Katerina’ya kadar geçen
süre zarfında Rusya’nın eğitim sürecinin geçirmiş olduğu evre ele alınmış;
ardından da Smolniy Entitüsü değerlendirilmiştir. Böylece Rusya’da açılan bu
kadın eğitim kurumunun o tarihlerde yerine getirdiği misyon ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Günümüzde zaman zaman Türkiye’de de tartışılan kadınların kendilerine özgü
eğitim kurumlarında eğitim alması fikrinin ortaya çıkma nedenleri Rusya
özelinde aktarılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 3 |
Tarih ve Gelecek (Journal of History and Future) Uluslararası Hakemli Tarih Araştırmaları Dergisi
DRJI, ResearchBib, Acarindex, ERIH PLUS, ASOS Index, Sindex, SOBİAD, Türk Eğitim İndeksi, Open Access Library (oalib), Eurasian Scientific Journal Index, Google Scholar, Academic Keys, Journal Factor, Index Copernicus, CiteFactor, idealonline, SciLit, Road, Crosreff, Journal TOC, MAKTABA, INTERNATIONAL ISSN, CORE, PAPERITY, INGENTA, OPENAIRE