Abstract
History tells us that education itself does not educate people. Education is the path to professionals, but not a road, which necessarily leads to man, which necessarily leads to a person who has a sense and a sense of values of life and values in general.
Kosovo's framework program plan is divided into general subjects, and in the 'national' special subjects for communities. These subjects are language, history, art and music. National cases for Kosovo Turks and Bosniaks have been developed by experts from relevant communities. But for Roma, Ashkali and Egyptian communities, curricula of national subjects have not been developed, making them feel that the development of their identity is threatened. Kosovo is making efforts to implement a model of intercultural education, which is a very important model for the world as well.
Based on the Constitution of the Republic of Kosova which entered into force in 2008, communities have equal rights, and are even more favored in some municipalities where some of the communities are centered. The Turkish community is located mainly in several municipalities of Kosova, one of the municipalities such as Mamusha in the region of Prizren is mostly populated by the Turkish community. The development of intercultural sensitivity, describes the stages that people pass through when confronted with other cultures. The elaboration of the treatment of cultural differences is developed by the stadium of denial of the existence of differences, namely extreme ethnocentrism, the stadium of observation and acceptance of cultural differences.
culture, different, interculturalism, multicultural, teaching.
Özet
Tarih bize eğitimin tek başına insanları eğitmediğini söylüyor. Eğitim, meslek uzmanlığına giden bir yoldur, ancak yaşamın değerlerinin ve genel olarak değerlerin anlam ve duygusuna sahip olan kişiye mutlaka götüren bir yol değildir.
Kosova Çerçeve Müfredatı, genel konulara ve topluluklar için özel “ulusal” derslere ayrılmıştır. Bu dersler dil, tarih, sanat ve müziktir. Kosovalı Türkler ve Boşnaklar için ulusal dersler ilgili topluluklardan uzmanlar tarafından geliştirilmiştir. Ancak Roman, Aşkali ve Mısırlı topluluklar için ulusal ders müfredatları geliştirilmemiştir, bu da onlara kimliklerinin gelişiminin tehdit altında olduğunu hissettirmektedir. Kosova, dünya için çok önemli bir model olan kültürlerarası eğitim modelini hayata geçirmek için çaba sarf ediyor.
2008 yılında yürürlüğe giren Kosova Cumhuriyeti Anayasasına göre, topluluklar eşit haklara sahiptir ve bazı toplulukların yoğunlaştığı bazı belediyelerde daha da fazla tercih edilmektedir. Türk toplumu esas olarak Kosova'nın bazı belediyelerinde bulunmaktadır, Prizren bölgesindeki Mamuşa gibi belediyelerden biri esas olarak Türk toplumundan oluşmaktadır. Kültürlerarası duyarlılığı geliştirmek, insanların diğer kültürlerle karşılaştıklarında geçirdikleri aşamaları tanımlar. Kültürel değişimin ele alınması, değişimin varlığının inkar edilmesi aşamasından yani aşırı etnosentrizm, kültürel değişimin gözlemlenmesi ve kabul edilmesi aşamasından gerçekleşir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Tarih ve Gelecek (Journal of History and Future) Uluslararası Hakemli Tarih Araştırmaları Dergisi
DRJI, ResearchBib, Acarindex, ERIH PLUS, ASOS Index, Sindex, SOBİAD, Türk Eğitim İndeksi, Open Access Library (oalib), Eurasian Scientific Journal Index, Google Scholar, Academic Keys, Journal Factor, Index Copernicus, CiteFactor, idealonline, SciLit, Road, Crosreff, Journal TOC, MAKTABA, INTERNATIONAL ISSN, CORE, PAPERITY, INGENTA, OPENAIRE