Osmanlı İmparatorluğu XIX. yüzyıla girilirken Batılı bağlamda yönetim merkezli yürütmekte olduğu ıslahatları kurumları üzerinden topluma aktarma çabasına yöneldi. Maarif ve matbuatın başı çektiği ıslahatların toplumsallaştırılması sürecinde özellikle kadınların moderniteyle ilişkileri kritik bir konumdaydı. Toplumun mahremiyet anlayışı açısından kadınların hassas konumları modernitenin sınırları konusunda da atılacak adımlarda dikkatli olunmasını gerektiriyordu. Maarif aracılığıyla aranan makbul kadın profili, matbuat yoluyla da görünürleşmekteydi. Kadının gündelik yaşamındaki detaylar da bu bağlamda matbuatın sayfalarında oldukça geniş yer tutmaya başladı. Özellikle kadının eviyle olan ilişkisi ele alınan konulardandı. Osmanlı evi toplum açısından mahremiyete dayalı kuralların en sıkı uygulandığı mekanlardandı. Kadının doğal yaşam alanı (habitat) olarak kabul edilen ev ve kadının üstlenmiş olduğu ev içi roller eğitim ve matbuat aracılığıyla yeniden yorumlanmaktaydı. Matbuat ve maarif aracılığıyla kamusal tartışmaların bir parçası olan Osmanlı kadınının eviyle olan ilişkisi ev ekonomisi, çocukların bakımı, kocasıyla ilişkisi, evin tertip ve düzeni gibi birçok mesele tartışma konusu oldu. Diğer taraftan kızların da dahil olduğu maarifle birlikte yetişmekte olan eğitimli kadının eviyle olan ilişkisi de tartışmalara yeni bir boyut ekledi. Bu bağlamda Osmanlı modernleşmesine ev ve kadının ev içindeki konumu üzerinden bakmak toplum tarafından modernleşmenin nasıl algılandığının anlaşılmasına yardımcı olacak birçok veri barındırmaktadır.
Ottoman Empire (19th Century), turned to the effort of transferring the reforms that he had been carrying out in the Western context, based on the administration, to the society through its institutions at the turn of the century. In the process of socialization of reforms led by education and press, especially women's relations with modernity were in a critical position. The delicate position of women in terms of society's understanding of privacy necessitated caution in the steps to be taken regarding the limits of modernity. The profile of the acceptable woman sought through the education system was also becoming visible through the press. In this context, the details of women's daily life began to occupy a large place in the pages of the press. In particular, the relationship of the woman with her home was one of the subjects discussed. The Ottoman house was one of the places where the rules based on privacy were applied most strictly for the society. The house, which was accepted as the natural habitat of women, and the domestic roles undertaken by women were being reinterpreted through education and press. Many issues such as the Ottoman woman's relationship with her home, the economy of the house, the care of children, her relationship with her husband, and the organization and order of the house, which were a part of public discussions through the press and education, became the subject of discussion. On the other hand, the relationship of the educated woman who is growing up with the education, including the girls, and her home added a new dimension to the discussions. In this context, looking at Ottoman modernization through the home and the position of women in the home contains many data that will help to understand how modernization is perceived by the society.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Tarih ve Gelecek (Journal of History and Future) Uluslararası Hakemli Tarih Araştırmaları Dergisi
DRJI, ResearchBib, Acarindex, ERIH PLUS, ASOS Index, Sindex, SOBİAD, Türk Eğitim İndeksi, Open Access Library (oalib), Eurasian Scientific Journal Index, Google Scholar, Academic Keys, Journal Factor, Index Copernicus, CiteFactor, idealonline, SciLit, Road, Crosreff, Journal TOC, MAKTABA, INTERNATIONAL ISSN, CORE, PAPERITY, INGENTA, OPENAIRE