Osmanlı, bünyesi içinde yaşayan toplumu yani tebaayı bazı özelliklerine göre özellikle de dini inancına göre sınıflandırmıştır. Osmanlı Devleti çok farklı kıtadaki yönetimi altındaki insanları “Millet Sistemi” içerisinde bir arada tutmuştur. Millet sisteminde baz alınan ölçüt o toplumun ırkından ziyade dini inancı ön planda tutulmuş ve Müslüman olsun olmasın Osmanlı adaleti millet sistemi ile bütün Osmanlı milletine uygulanmıştır. Osmanlı, I. Dünya Savaşı sonrasında da dağılmış ve yerine Türkiye Cumhuriyeti kurularak din yapılı millet sisteminden, ırk bazlı vatandaş sistemine geçilmiştir.
Türkiye’de 1923’te Cumhuriyet ilan edilerek rejimin adı belli olmuştur. Bu kapsamda seçim yoluyla halkın kendi hür iradesiyle ülkeyi yönetecek mebusların millet meclisinde temsil edilmesi demokrasinin ana şartı olmuştur. Ülkedeki her kesimden insanın hür düşüncesinin savunulması ve farklı din ile ırka mensup vatandaşların da bu mecliste yer alması demokrasiyi daha da kuvvetlendirmiştir. Bu çerçevede Atatürk çok partili demokrasiyi desteklese 1930’da Serbest Cumhuriyet Fırkası’nın kendini feshetmesiyle ikinci deneme de başarısızlıkla sonuçlanmıştır. Çok partili adımlardan netice alamayan Atatürk, 1931’deki genel seçimlerden önce demokratik adımlardan vazgeçmeyerek Gayrı Müslim adaylar ile müstakil mebuslar politikasını uygulamıştır. Müstakil mebuslara iktidara kısmi güdümlü muhalefet rolü verilse de asıl amaç farklı duygu ve düşüncedeki Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının mecliste temsil edilmesi hedeflenmiştir. Bu çalışma Atatürk döneminde 1935 ve 1939 seçimlerinde Musevilerin temsilcisi olarak Niğde’den müstakil mebus olan Samuel Abravaya Marmaralı’nın hayatı ve faaliyetlerini kapsamaktadır.
Atatürk 1935 Seçimleri Azınlık Mebuslar Yahudi Toplumu Niğde
Emekleriniz için şimdiden teşekkür ederim.
The Ottoman Empire classified the society living in it, namely the subjects, according to some of their characteristics, especially according to their religious beliefs. The Ottoman Empire kept the people under its rule in many different continents together in the “Millet System.” The criterion based on the millet system was prioritized rather than the race of that society, and the Ottoman justice was applied to the entire Ottoman nation, whether Muslim or not. The Ottoman Empire was disintegrated after the First World War and the Republic of Turkey was established in its place, and the nation system based on religion was transformed into a race-based citizen system.
The name of the regime became clear when the Republic was declared in Turkey in 1923. In this context, the representation of the deputies who will rule the country with their own free will through elections in the national assembly has been the main condition of democracy. The defense of the free thought of people from all walks of life in the country and the participation of citizens belonging to different religions and races in this parliament further strengthened democracy. In this context, even if Atatürk supported multi-party democracy, the second attempt was also unsuccessful when the Free Republican Party dissolved itself in 1930. Atatürk, who could not get results from the multi-party steps, did not give up the democratic steps before the general elections in 1931 and implemented the policy of non-Muslim candidates and independent deputies. Although the independent deputies are given the role of partially guided opposition to the government, the main aim is to represent the citizens of the Republic of Turkey with different feelings and thoughts in the parliament. This study covers the life and activities of Samuel Abravaya Marmaralı, who was an independent deputy from Niğde as the representative of the Jews in the 1935 and 1939 elections during the Atatürk period.
Atatürk 1935 Elections Minority Deputies Jewish Community Niğde
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 17 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 18 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 2 |
Tarih ve Gelecek (Journal of History and Future) Uluslararası Hakemli Tarih Araştırmaları Dergisi
DRJI, ResearchBib, Acarindex, ERIH PLUS, ASOS Index, Sindex, SOBİAD, Türk Eğitim İndeksi, Open Access Library (oalib), Eurasian Scientific Journal Index, Google Scholar, Academic Keys, Journal Factor, Index Copernicus, CiteFactor, idealonline, SciLit, Road, Crosreff, Journal TOC, MAKTABA, INTERNATIONAL ISSN, CORE, PAPERITY, INGENTA, OPENAIRE