Bu derlemede, hastaların
sağlık hizmetlerine katılımı ve ortaklık yaklaşımı ile sağlıkta hizmet
kalitesine ve çıktılarına yansıması güncel literatür ışığında
değerlendirilmiştir. Son yıllarda, hastaların hizmetten beklentilerini
belirtmeleri incelenmiştir. Bazı
çalışmalar, hasta ile ilişkili deneyim ölçütleri “Patient-related experience
mesaures “(PREM) ve hasta tarafından raporlanan çıktı ölçütleri
“Patient-reported outcome measures” (PROM) ile sağlık hizmet çıktıları arasında
pozitif korelasyon göstermiştir, ama hala ciddi kanıtlara ihtiyaç
duyulmaktadır. Öte yandan, hastaların katılımı arttıkça daha iyi sonuçlar ve
daha az maliyet elde edildiği gösterilmiştir. Ayrıca, hastaların ve
temsilcilerinin sağlık kalitesi iyileştirme araçlarında da rol alması konusunda
tartışmalar başlamıştır. Hasta odaklı standartlar, hasta ile ortak karar vermenin
de ötesinde organizasyonun kalite çalışmaları içerisinde hastanın da
perspektifini görmek istemektedir. Bugüne kadar yapılan çalışmalar, hastaların
aktif katılıımının hasta memnuniyetine, hizmet süreç ve sonuçlarına, maliyete
ve hatta çalışan memnuniyetine olumlu yansıdığını göstermiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1 |
BİLİMSEL VE ETİK SORUMLULUK
Dergimize gönderilen çalışmalarda tüm yazarların akademik-bilimsel olarak doğrudan katkısı olmalıdır. Dergi ile iletişim görevini yapan yazar, tüm yazarlar adına yazının son halinin sorumluluğunu taşır.
Yazar/lar tarafından “İnsan” öğesinin içinde bulunduğu tüm çalışmalarda Helsinki Deklerasyonu Prensipleri’ne uyulduğu ve “Hayvan” öğesi kullanılan çalışmalarda ise Guide for the Care and Use of Laboratory Animals prensipleri doğrultusunda çalışmalarında hayvan haklarını koruduklarını belirtilmelidir. Olgu sunumlarında hastanın kimliğinin ortaya çıkmasına bakılmaksızın hastalardan “Bilgilendirilmiş Olur” (informed consent) alınmalıdır.
Eğer makalede direkt-indirekt ticari bağlantı veya çalışma için maddi destek veren kurum mevcut ise yazarlar; kullanılan ticari ürün, ilaç, firma vb. ile ticari hiçbir ilişkisinin olmadığını ve varsa nasıl bir ilişkisinin olduğunu (konsültan, diğer anlaşmalar), editöre sunum sayfasında belirtmelidirler.
Makalede “Etik Kurul Onayı” alınması gerekli ise; yazarlar etik kurul izni-onayı aldıklarını beyan etmelidir.