Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK VE YABANCI HASTALARIN HASTANE TERCİHİNDE AKREDİTASYONUN ROLÜ

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 7 - 22, 31.12.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı; Türk ve yabancı hastaların hastane seçiminde önemli olan faktörleri ve uluslararası akreditasyon belgesine sahip olmanın hastane seçimindeki rolünü Türk ve yabancı hastalar açısından karşılaştırmalı olarak tanımlamaktır.
Türkiye’de uluslararası akreditasyon belgesine sahip olan 32 hastaneden Olasılıksız Örnekleme yöntemlerinden Kolayda Örnekleme Yöntemi ile belirlenen 4 hastanenin; bir önceki yıl içerisinde kabul ettikleri Türk ve yabancı hasta sayısının toplamdaki ağırlığına göre örneklem büyüklüğü belirlenmiştir.
Hastane kalitesinin, hastane tercihinde ilk üçte yer aldığı ancak bunu belgeleyen uluslararası akreditasyon sertifikasına aynı derecede önem verilmediği; Türk ve yabancı hastalar arasında farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Akreditasyon belgesine görece daha az önem verilme nedenlerinin belirlenmesi ve daha büyük örneklemler ile farklı çalışmalar yapılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Adaman, F., Ardıç, OP, Erus, B., Tüzemen, D. (2009). “Hospital Choice: Survey Evidence from İs-tanbul”, Turkish Studies, 10(3), 443-468.
  • Adham D, Panahi M, Tahmasebi A, Ameri H, Sadeghi G, (2013), Determinants of the choice of private hospitals by patients, HealthMED – V:7(5), pp: 1629-1633
  • Agency of Healthcare Research and Quality, (2019), Six Domains of Health Care Quality, https://www.ahrq.gov/talkingquality/measures/six-domains.html, Erişim tarihi: 06.08.2019
  • Akıncı F, Esatoglu AE, Tengilimoglu D, Parsons A, (2005) Hospital Choice Factors, Health Marketing Quarterly, 22:1, 3-19, DOI: 10.1300/J026v22n01_02
  • Al-Amin M, Makarem S, Pradhan R (2011) USA, Hospital Ability To Attract İnternational Patients: a conceptual framework, International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, Vol.5, No:3 s:205-221
  • Altın U, Bektaş G, Antep Z, İrban A, (2012), Sağlık Turizmi ve Uluslararası Hastalar İçin Türkiye Pazarı, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, V: 3 (3), pp: 157-163
  • Aytekin A, (2016), Hastaların Hastane Tercihinde Etkili Kriterler ve Hastanelerin MULTIMOORA ile Sıralanması: Eskişehir Örneği, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi V: 4(4), pp:134-143
  • Bahadori, M., Yaghoubi, M., Javadi, M., & Rahimi, Z. A. (2015). Study of relationship between the organizational structure and market orientation from the viewpoint of nurse managers. Journal of education and health promotion, V:4(15). doi:10.4103/2277-9531.154026
  • Balia S, Brau R, Moro D, (2018), Hospital choice with high long distance mobility, https://www.siecon.org/sites/siecon.org/files/media_wysiwyg/balia-brau-moro-146_0.pdf Erişim tarihi: 15.12.2019
  • Bayraktar A, Can U, (2017), Strategic Place Branding Methodologies and Theory for Tourist Attraction, IGI Global, USA
  • Cengiz C, (2018), Sağlık Hizmetlerinde Akreditasyon Programları ve TÜSKA, Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 21-26, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/479238, Son Erişim tarihi: 15.12.2019
  • Cheng S-H, Song H-Y, (2003) Physician performance information and consumer choice: asurvey of subjects with the freedom to choose between doctors, Qual Saf Health Care 2004;13:98–101 Eri-şim:01.12.2019, http://www.qualitysafety.bmj.com
  • Greenfield D, Braıthwaıte J (2008) Health sector accreditation research: systematic review, International Journal for Quality in Health Care, Volume 20, Number 3: pp. 172–183 Kayral İH, (2017), Uluslararası Akreditasyon Program-ları, https://www.tuseb.gov.tr/uploads/dunyada-turkiyede-akreditasyon.pdf, Son Erişim tarihi:15.12.2019
  • Kavak D, (2018), Türkiye Sağlık Hizmetleri Kalite ve Akreditasyon Enstitüsü Sağlıkta Akreditasyon Standartları, Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, V:14-20, https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/479113 Son Erişim tarihi: 15.12.2019
  • Khan MJ, Chelliah S, Haron MS, (2016) Medical tourism destination image formation process: A conceptual model, International Journal of Healthcare Management, 9:2, 134-143, DOI: 10.1080/20479700.2016.1142046
  • Konning, J N M (2012), Care For Social Media, Erasmus University Rotterdam School Of Management, Master Tezi.
  • Javalgi, R., Whipple, T., McManamon, MK., Edick, VL. (1992). Hospital Image: A Correspondence Analysis Approach. Journal of Health Care Marketing, 12(4), 34–41. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bth&AN=9602262444&lang=tr&site=eds-live Erişim tarihi:15.12.2019
  • Leister J, Stausberg J, (2007) Why Do Patients Select a Hospital?, Journal of Hospital Marketing & Public Relations, V:17(2), pp: 13-31,DOI:10.1300/J375v17n02_03
  • Malik J, Sharma C, (2017), Determınants of patıents' choıce of healthcare-provıder a study of selected private hospitals in Delhi-NCR, NICE Journal of Business, V:12(1), pp: 45-60
  • Montefiori, M. (2005). Spatial competition for quality in the market for hospital care. The European Journal of Health Economics, 6(2), 131–135.
  • Montefiori, M. (2008). Information vs advertising in the market for hospital care, Int J Health Care Finance Econ (2008) 8:145–162
  • Mosadeghrad MA, (2014), Patient choice of a hospital: implications for health policy and management, International Journal of Health Care Quality Assuran-ce, V: 27(2), pp: 152-164
  • Moscone F, Tosetti E, Vittadini G, (2012) Social İnteraction in Patients’Hospital Choice: Evidence From İtaly, Royal Statistical in Society, Part 2 453-472
  • Özdemir E, Kılıç S, Aydın B (2010) Sosyal Güvenlik Reformu Sonrası Tüketici Olarak Hastaların Hasta-ne Seçimi: Pazarlama Açısından Bir alan Araştırması, Uludağ Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Dergisi, Cilt XXIX, Sayı 1, s. 1-27
  • Özkoç Ö, (2018), Hastanelerde marka yönetimi uygu-lamalarının hastaların marka denkliği algısı ve hastane tercihlerine etkisi, İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmış Doktora Tezi
  • Pomey MP, Ghadiri DP, Karazivan P, Fernandez N, Clavel N (2015) Patients as Partners: A Qualitative Study of Patients’ Engagement in Their Health Ca-re. PLoS ONE 10(4): e0122499. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0122499
  • Purcarea L V, Gheorghe RI, Petrescu M C, (2013) The Assessment of Perceived Service Quality of Public Health Care Services in Romania Using the SERVQUAL Scale, Procedia Economics and Fi-nance 6 573–585, http://www.sciencedirect.com, Erişim tarihi:10.12.2019
  • Roh GC, Moon MJ, (2005), Nearby, but Not Wanted? The Bypassing of Rural Hospitals and Policy Implications for Rural Health Care Systems, Policy Studies Journal, V: 33(3), pp:377-394, https://doi.org/10.1111/j.1541-0072.2005.00121.x
  • Roh, C., Lee, K., Fottler, M.D. (2008) Determinants of Hospital Choice of Rural Hospital Patients: The Impact of Networks, Service Scopes, and Market Competition. J Med Syst V:32, pp: 343–353, doi:10.1007/s10916-008-9139-7
  • Sack C, Lütkes P, Günter W, Erbel R, Jöckel KH, Holtmann GJ, (2010), Challenging the holy grail of hospital accreditation: A cross sectional study of inpatient satisfaction in the field of cardiology, BMC Health Serv Res V:10(120), doi:10.1186/1472-6963-10-120
  • Sack C, Scherag A, Lütkes P, Günther W, Jöckel KH, Holtman G, (2011), Is there an association between hospital accreditation and patient satisfaction with hospital care? A survey of 37 000 patients treated by 73 hospitals, International Journal for Quality in Health Care, V:23(3), pp:278–283, https://doi.org/10.1093/intqhc/mzr011
  • Sahota D, Yeung Leung T and Kin Lau T (2009), Determination Of Indıvıdual Preference: Why, How And Alternatıves, Fetal and Maternal Medicine Review / V:20(04), pp: 301 – 317
  • Tai, W.T., Porell, F.W. and Adams, E.K. (2004), “Hospital choice of rural Medicare beneficiaries: patient, hospital attributes, and the patient-physician relationship”, Health Services Research, V:39, pp: 1903-1922
  • Tengilimoğlu, D. (2001). Hastane Seçimine Etkili Olan Faktörler: Bir Alan Uygulaması. Gazi Üniver-sitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, V:3 (1), pp:85-98; Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/gaziuiibfd/issue/28352/301412
  • TÜSKA (2019) TÜSKA Hakkında, https://www.tuseb.gov.tr/tuska/tuska-hakkinda, Erişim Tarihi 15.12.2019
  • TUSEB (2018), Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluş-ların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Karar-namesi, Kararname Numarası: 4, https://www.tuseb.gov.tr/uploads/genel/files/kararname.pdf, Erişim Tarihi 15.12.2019
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zühal Çayırtepe

Özgül Özkoç

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çayırtepe, Z., & Özkoç, Ö. (2019). TÜRK VE YABANCI HASTALARIN HASTANE TERCİHİNDE AKREDİTASYONUN ROLÜ. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi, 2(2), 7-22.
AMA Çayırtepe Z, Özkoç Ö. TÜRK VE YABANCI HASTALARIN HASTANE TERCİHİNDE AKREDİTASYONUN ROLÜ. SKAD. Aralık 2019;2(2):7-22.
Chicago Çayırtepe, Zühal, ve Özgül Özkoç. “TÜRK VE YABANCI HASTALARIN HASTANE TERCİHİNDE AKREDİTASYONUN ROLÜ”. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi 2, sy. 2 (Aralık 2019): 7-22.
EndNote Çayırtepe Z, Özkoç Ö (01 Aralık 2019) TÜRK VE YABANCI HASTALARIN HASTANE TERCİHİNDE AKREDİTASYONUN ROLÜ. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi 2 2 7–22.
IEEE Z. Çayırtepe ve Ö. Özkoç, “TÜRK VE YABANCI HASTALARIN HASTANE TERCİHİNDE AKREDİTASYONUN ROLÜ”, SKAD, c. 2, sy. 2, ss. 7–22, 2019.
ISNAD Çayırtepe, Zühal - Özkoç, Özgül. “TÜRK VE YABANCI HASTALARIN HASTANE TERCİHİNDE AKREDİTASYONUN ROLÜ”. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi 2/2 (Aralık 2019), 7-22.
JAMA Çayırtepe Z, Özkoç Ö. TÜRK VE YABANCI HASTALARIN HASTANE TERCİHİNDE AKREDİTASYONUN ROLÜ. SKAD. 2019;2:7–22.
MLA Çayırtepe, Zühal ve Özgül Özkoç. “TÜRK VE YABANCI HASTALARIN HASTANE TERCİHİNDE AKREDİTASYONUN ROLÜ”. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi, c. 2, sy. 2, 2019, ss. 7-22.
Vancouver Çayırtepe Z, Özkoç Ö. TÜRK VE YABANCI HASTALARIN HASTANE TERCİHİNDE AKREDİTASYONUN ROLÜ. SKAD. 2019;2(2):7-22.


BİLİMSEL VE ETİK SORUMLULUK

Dergimize gönderilen çalışmalarda tüm yazarların akademik-bilimsel olarak doğrudan katkısı olmalıdır. Dergi ile iletişim görevini yapan yazar, tüm yazarlar adına yazının son halinin sorumluluğunu taşır.

Yazar/lar tarafından “İnsan” öğesinin içinde bulunduğu tüm çalışmalarda Helsinki Deklerasyonu Prensipleri’ne uyulduğu ve “Hayvan” öğesi kullanılan çalışmalarda ise Guide for the Care and Use of Laboratory Animals  prensipleri doğrultusunda çalışmalarında hayvan haklarını koruduklarını belirtilmelidir. Olgu sunumlarında hastanın kimliğinin ortaya çıkmasına bakılmaksızın hastalardan “Bilgilendirilmiş Olur” (informed consent) alınmalıdır.

Eğer makalede direkt-indirekt ticari bağlantı veya çalışma için maddi destek veren kurum mevcut ise yazarlar; kullanılan ticari ürün, ilaç, firma vb. ile ticari hiçbir ilişkisinin olmadığını ve varsa nasıl bir ilişkisinin olduğunu (konsültan, diğer anlaşmalar), editöre sunum sayfasında belirtmelidirler.

Makalede “Etik Kurul Onayı” alınması gerekli ise; yazarlar etik kurul izni-onayı aldıklarını beyan etmelidir.