Amaç: Bu çalışmanın amacı Türkiye’deki bruksizm hastalığı ve tedavi yöntemi olan masseter kasına botoks uygulaması ilgili Google aramalarının araştırılmasıdır.
Yöntem: Çalışmada ‘’diş gıcırdatma, diş sıkma, bruksizm, masseter botoksu, diş botoksu, çene botoksu’’ terimlerinin Google trends üzerinden yıllara göre arama verilerine ulaşılmıştır. Arama verileri Türkiye’de internet kullanımının %50’yi geçtiği 2014 yılından 2022 sonuna kadar olan verilerden elde edilmiştir. Bu verilerin yıllara göre artışı, TÜİK tarafından açıklanan mutsuzluk oranıyla ilişkisi incelenmiştir.
Bulgular: Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre en çok aratılan terim diş gıcırdatma en az aratılan terim diş botoksudur. Yılla Google aramalarının ilişkisi incelendiğinde çene botoksu haricinde anlamlı korelasyon bulunmuştur (p<0,05). Mutsuzluk oranlarıyla arama terimleri arasında yine çene botoksu terimi haricinde pozitif yönde anlamlı korelasyon bulunmuştur (p<0,05).
Sonuç: Sonuç olarak her geçen yıl bruksizm ve tedavisi masseter botoksu ile ilgili halkın bilgi ihtiyacı artmaktadır. Mutsuzluk oranı arttıkça bruksizmle ilgili aramaların da giderek arttığı bilinmektedir. Bu da toplumda bu konuda tedavi ihtiyacının arttığını göstermektedir.
Çalışmada kamuya açık veriler kullanıldığından etik kurul onayı gerektirmemektedir.
Purpose: The aim of this study is to investigate Google searches about bruxism disease in Turkey and botox application to the masseter muscle, which is a treatment method of this disease.
Methods: In the study, the search data of the terms "teeth grinding, teeth clenching, bruxism, masseter botox, dental botox, jaw botox" were obtained through Google trends by years. Search data were obtained from the data from 2014 to the end of 2022, when internet usage in Turkey exceeded 50%. The change in these data over the years and the relationship with the unhappiness rate announced by TUİK was analysed.
Results: According to the results obtained from the study, the most searched term is teeth grinding and the least searched term is dental botox. When the relationship between year and Google searches was analysed, a significant correlation was found except for jaw botox (p<0.05). A significant positive correlation was found between unhappiness rates and search terms, except for the term jaw botox (p<0.05).
Conclusion: In conclusion, the public's need for information about bruxism and its treatment masseter botox is increasing every year. It is known that as the rate of unhappiness increases, searches about bruxism also increase gradually. This shows that the need for treatment in this subject is increasing in the society.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Bilimleri Eğitimi ve Program Geliştirme: Tıp, Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 1 |