Purpose: The purpose of the study is to bibliometrically examine theses that include the subject of artificial intelligence in nursing postgraduate education.
Method: This examination was conducted in accordance with the data obtained as a result of the scan conducted between 25.08.2024-31.08.2024 with the keyword "artificial intelligence" in the National Thesis Center database of the Turkish Council of Higher Education. As a result of the scan, the 5 theses included in the study were categorized based on thesis year, thesis type, the year it was published, the type of university where it was conducted, the relevant nursing department, research design, sample group, data collection tools and the findings obtained from the thesis.
Findings: The obtained data show that these theses have been conducted in the last two years (2022-2024) and 60% of them belong to the years 2023-2024. It was determined that all of the theses were conducted in state universities, 40% were master's theses and 60% were doctoral theses. It was determined that the main branches and research designs examined in the theses were diverse, 60% of the sample group consisted of healthy adults and 60% of them were aimed at developing and evaluating the effectiveness of an integrated artificial intelligence model. The research results revealed that artificial intelligence models were effective.
Conclusion and Recommendations: As a result, it is understood that the number of theses addressing the subject of artificial intelligence in postgraduate nursing education is limited, but artificial intelligence has the potential to support nursing care practices and education by preventing cost, time and labor losses. In this context, it is recommended to increase the number of integrated artificial intelligence studies and integrate the results with proven effectiveness into nursing practices.
Amaç: Araştırmanın amacı, yapay zekâ konusu üzerinde hemşirelik alanında gerçekleştirilmiş lisansüstü tezlerin dağılımını, odak noktalarını, metodolojik yaklaşımlarını ve uygulama alanlarını incelemektir.
Yöntem: Bu inceleme, Türkiye Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi veri tabanında, "yapay zeka" anahtar kelimesi ile 25.08.2024-31.08.2024 tarihleri arasında yapılan tarama sonucu elde edilen veriler doğrultusunda gerçekleştirilmiştir. Tarama sonucunda çalışmaya dahil edilen 5 tez; tez yılı, tez türü, yayımlandığı yıl, gerçekleştirildiği üniversite türü, ilgili hemşirelik anabilim dalı, araştırma deseni, örneklem grubu, veri toplama araçları ve tezden elde edilen bulgular temelinde kategorize edilmiştir.
Bulgular: Elde edilen veriler, bu tür tezlerin son iki yıldır (2022-2024) yapıldığını ve %60’ının 2023-2024 yıllarına ait olduğunu göstermektedir. Tezlerin tamamının devlet üniversitelerinde yürütüldüğü, %40’ının yüksek lisans, %60’ının ise doktora tezi olduğu tespit edilmiştir. Tezlerde incelenen anabilim dalları ve araştırma desenlerinin çeşitlilik gösterdiği, %60’ında örneklem grubunu yetişkin sağlıklı bireylerin oluşturduğu ve %60’ının yapay zekâ entegre model geliştirme ve etkinliğinin değerlendirilmesine yönelik olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonuçları, yapay zekâ modellerinin etkin bulunduğunu ortaya koymuştur.
Sonuç ve Öneriler: Sonuç olarak, lisansüstü hemşirelik eğitiminde yapay zekâ konusunun ele alındığı tezlerin sayısının sınırlı olduğu, ancak yapay zekânın maliyet, zaman ve iş gücü kayıplarını önleyerek hemşirelik bakım uygulamaları ve eğitimini destekleyecek potansiyele sahip olduğu anlaşılmaktadır. Bu bağlamda, yapay zekâ entegre çalışmaların sayısının artırılması ve etkinliği kanıtlanmış sonuçların hemşirelik uygulamalarına entegre edilmesi önerilmektedir.
Derleme olduğu için etik izne gerek yoktur.
yoktur
yoktur
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik İşgücü |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 3 |