Aim: This study aims to examine Professional burnout, job satisfaction and life satisfaction of physical education teachers
working in Kızıltepe district of Mardin province, in terms of some demographic features, was conducted with 129 physical
education teachers who filled a questionnaire.
Method: This study was carried out by using the general survey model, which is one of the descriptive research methods.
Personal Information Form, MaslachBurnout Inventory, Job Satisfaction Scale and Life Satisfaction Scale were used as data
collection tools.
Findings: The data were analyzed by using the t-test andone-wayanalysis of variance (ANOVA).
Itwasdeterminedthatburnoutlevels of physicaleducationteachersparticipating in thestudywerelow, jobsatisfactionlevelswere
normal and life satisfaction levels were high. According to the findings of the study, no significant difference was found
between burnout, burnout sub-dimensions and job satisfaction and other determined variables, except for emotional exhaustion
and duration of experience. There was a significant difference between duration of experience and doing active sports and life
satisfaction. According to the correlation test results between burnout, burnout sub-dimensions, job satisfaction and life
satisfaction; a negative and significant relationship was found between emotional exhaustion and life satisfaction; personal
failure and job satisfaction; life satisfaction and general burnout. In addition, a negative and significant relationship was found
between job satisfaction and life satisfaction with emotional exhaustion and job satisfaction, depersonalization and personal
failure.
Conclusion: While emotional exhaustion, one of the dimensions of burnout, reduces life satisfaction of teachers, job
satisfaction has been found to have a positive effect on life satisfaction. As a result of the findings obtained in consequence of
the study, some suggestions have been made in order to bring the burn out of physical education teachers to a lower level and
job satisfaction and life satisfaction to a higherlevel.
Burnout JobSatisfaction Life Satisfaction Physical Education Teacher
Amaç: Mardin ili Kızıltepe ilçesinde görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik, iş doyumu ve yaşam
doyumlarının bazı demografik özellikler bakımından incelenmesini amaçlayan bu çalışma, uygulanan formları doğru ve
eksiksiz dolduran toplam 129 beden eğitimi öğretmeni ile yapılmıştır.
Yöntem: Bu çalışma araştırma modeli olarak betimsel araştırma yöntemlerinden biri olan genel tarama modeli kullanılarak
gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, Maslach Tükenmişlik Envanteri, İş Doyum Ölçeği ve
Yaşam Doyum Ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Veriler t- testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılarak çözümlenmiştir. Çalışmaya katılan beden eğitimi
öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin düşük, iş doyumlarının normal ve yaşam doyumlarının yüksek düzeyde olduğu
belirlenmiştir. Çalışmanın bulgularına göre duygusal tükenme ile deneyim süresi dışında tükenmişlik, tükenmişlik alt boyutları
ve iş doyumu ile belirlenen diğer değişkenler arasında anlamlı farklılık saptanmamıştır. Deneyim süresi ve aktif spor yapma
ile yaşam doyumu arasında anlamlı farklılık saptanmıştır. Tükenmişlik, tükenmişlik alt boyutları, iş doyumu ve yaşam doyumu
arasındaki korelasyon testi sonuçlarına göre tükenmişlik ile iş ve yaşam doyumu arasında negatif ve anlamlı ilişki, iş doyumu
ve yaşam doyumu arasında pozitif ve anlamlı ilişki belirlenmiştir. Ayrıca iş doyumu ve yaşam doyumu ile duygusal tükenme;
iş doyumu ile duyarsızlaşma ve kişisel başarısızlık arasında negatif ve anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Tükenmişliğin alt boyutlarından duygusal tükenmenin öğretmenlerin yaşam doyumunu düşürürken, iş doyumunun ise
yaşam doyumu üzerinde olumlu bir katkıya sahip olduğu bulunmuştur. Yapılan çalışma sonucu elde edilen bulgular neticesinde
beden eğitimi öğretmenlerinin tükenmişliklerini daha düşük ve iş doyumları ile yaşam doyumlarını daha yüksek bir düzeye
getirebilmek için bazı önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği, Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1 |