Bu araştırmanın amacı, üstün yetenekli çocuklar ve anne-babalarının yaşadıkları zorluklara ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubu Eskişehir ilinde ikamet eden üstün yetenekli çocuklar ve anne-babaları olmak üzere toplam 9 gönüllü katılımcıdan oluşmaktadır. Bu çalışmada veriler yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada üstün yetenekli çocukların, aile, iletişim, çevre, eğitim ortamlarında karşılaştıkları güçlükler, ileriye yönelik planları, ilgi duydukları alanlar, akranlarıyla sosyal ilişkileri ile ilgili değerlendirmelerine, üstün yetenekli çocukların ailelerinin ise çocukları hakkında bilgiye erişmede, ilgi alanlarını desteklerken, iletişimde, tanı öncesi ve sonrasında yaşadıkları zorluklara, çocuklarının eğitimleriyle ilgili düşünceleri, sosyal becerileri kazandırırken izledikleri yollar ve yaşadıkları zorlukların azalmasına yönelik önerilere ilişkin görüşleri alınmıştır. Araştırmanın sonuçları, üstün yetenekli çocukların eğitim ortamlarında, çevredeki insanların tutumlarında ve iletişimde zorluklar yaşadıkları ailelerin çocuklarının tanı öncesi ve sonrasında, ve ilgi alanlarını desteklerken zorluklar yaşadıkları saptanmıştır. Bu güçlüklere yönelik anne ve babaların ifadeleri doğrultusunda eğitim vermek, sevgi göstermek ve ilgilenmek önerilerde bulunmuşlardır. Araştırmada, üstün yetenekli çocuklar ve anne-babaların görüşlerine yer verilmesinin eğitimcilere, akademisyenlere ve araştırmacılara yol gösterileceği düşünülmektedir.
üstün yetenekli üstün yetenekli çocuk anne ve baba görüşleri
The aim of this research is to determine the views of gifted individuals and parents with gifted individuals about the difficulties they experience. The study group of the research consists of nine volunteer participants, three gifted and six gifted parents, residing in a province located in the northwest of the Central Anatolian Region of Turkey. In this study, data were collected using semi-structured interview technique. In the study, the difficulties faced by the gifted individuals in their family, communication, environment, and educational environments, their future plans, areas of interest, their evaluations about their social relations with their peers, and the parents of the gifted individuals in accessing information about their children, supporting their interests, in communication, before and after diagnosis. Opinions were received about the difficulties they experienced, their thoughts on their children's education, the ways they gained social skills, and suggestions for reducing the difficulties they experienced. The results of the study revealed that the children of families where gifted individuals have difficulties in educational environments, attitudes of the people around them and in communication, face difficulties before and after diagnosis and in supporting their interests. For these difficulties, the parents of gifted children made suggestions such as providing education, showing love and care for gifted individuals.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Gönderilme Tarihi | 7 Aralık 2021 |
Kabul Tarihi | 10 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 11 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education