Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müdür Yetkili Olarak Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Müdürün Görev, Yetki ve Sorumluluklarını Yerine Getirmekle İlgili Öz Yeterlik Algıları

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 11, 55 - 75, 30.04.2022

Öz

Bu çalışma, müdür yetkili sınıf öğretmenlerinin idari görevlerine yönelik öz yeterlik algılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu sayede, belirlenen eksik öz yeterlik algılarının yükseltilmesi ve gereken başarının sağlanması için farkındalık oluşturulabilir ve gerekli çalışmalar yapılabilir. Çalışmada fenomenoloji (olgubilim) deseninden yararlanılmıştır. Samsun ilinin bir ilçesindeki birleştirilmiş sınıflı okullarda görev yapmakta olan müdür yetkili öğretmenler arasından, karar örnekleme yöntemi ile seçilen 20 kişi, bu çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Çalışma grubundakilerle, telefon ve Zoom programı üzerinden yapılan bireysel görüşmelerde, yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile hazırlanan toplamda beş soru çalışılmıştır. Veriler betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Müdür yetkili öğretmenlerin tecrübelerinin arttıkça öz yeterlik algılarının da arttığı da belirlenmiştir. Öz yeterlik seviyelerinin en yüksek olandan başlayarak sırasıyla; personel işleri, öğrenci işleri, okul işletmesi işlemleri ve eğitim-öğretim işleri şeklinde gerçekleştiği tespit edilmiştir. Müdür yetkili öğretmenler, öz yeterlik algı seviyelerinin yükseltilmesi için daha etkin, uygulamalı hizmet içi eğitim kurs ve seminerlerin verilmesi gibi önerilerde bulunmuşlardır.

Kaynakça

  • Akdağ, A. (2014). Birleştirilmiş Sınıflı Okullarda Çalışan Müdür Yetkili Öğretmenlerin Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi (Adıyaman İli Örneği). Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Akdoğan, M. (2007). Birleştirilmiş sınıflı okullarda görev yapan müdür yetkili öğretmenlerin yönetim sürecinde karşılaştığı sorunlar. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Akyıldız, S. (2021). Milli eğitim sisteminin yapısı ve işleyişi. H. Özmen ve D. Ekiz (Ed.), Eğitime giriş içinde (s. 320- 334). Ankara: Pegem Akademi.
  • Alexander, V. ve Karine, V. (1996). Relationships among performance expectations, anxiety, and performance in collegiate volleyball players. Retrieved on 10-May-2010, at http://findarticles.com/p/articles/mi_hb6401/is_n3_v19/ai_n28673534/pg_1?tag=artBody;col1
  • Arslan, C. (2013). Birleştirilmiş sınıflı ilköğretim okullarında görev yapan müdür yetkili öğretmenlerin yönetimle ilgili sorunlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Kayseri.
  • Aydemir, O. (2016). Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan müdür yetkili öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar (Denizli ili örneği). Tezsiz Yüksek Lisan Projesi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Baltacı, A. (2017). A Comparison of Syrian Migrant Students in Turkey and Germany: Entrepreneurial Tendencies and Career Expectations. European Journal of Educational Research, 6(1), 15-27.
  • Bandura, A. (1998). Personal and collective efficacy in human adaptation and change. Erişim:07/11/2021, https://www.uky.edu/~eushe2/Bandura/Bandura1998Change.pdf.
  • Bandura, A. (2009). Cultivate self efficacy for personal and organizational effectiveness. In E. A. Locke (Ed.), Handbook of principles of organizational behavior (2nd ed.), (pp.179-200). New York: Wiley.
  • Baransel, A. (1993). Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi. İstanbul: İÜ İşletme Fakültesi Yayını. , ss. 111-113
  • Bayar, A. ve Topal, M. (2020). “Müdür Yetkili Öğretmen Olarak Görev Yapan Öğretmenlerin Bu Uygulamaya Yönelik Görüşleri”, Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(31):1472-1489.
  • Belfield, C.R. (2000). Economic principles for education: Theory and evidence. Cheltenham: Edward Elgar Publishing Ltd.
  • Binbaşıoğlu, C. (1999). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bingöl, H. N. (2002). Birleştirilmiş sınıflı ilköğretim okullarında müdür yetkili öğretmenlerin karşılaştığı sorunları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Brown, K. G., Martin, A. B. (1989). Student achievement in multigrade and single grade classes education Canada, pp. 16-18.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni, (3. Baskıdan Çeviri). Çeviri Editörleri: M. Bütün ve SB Demir). Ankara: Siyasal Yayın Dağıtım.
  • Coşkun, M.(2020). Ülkelerin zorunlu eğitim süreçlerine ve PISA başarılarına ilişkin bir karşılaştırma. 125 (Uluslararası Liderlik araştırmaları dergisi: kuram ve uygulama. C:3 Sayı:3(124-127)2020)
  • Çam Tosun, F. ve Filiz, T. (2017). Müdür Yetkili Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Ekonomik ve Okul İşletmesiyle İlgili Sorunlar. İlköğretim Online, 16 (3) , 978-991. DOI: 10.17051/ilkonline.2017.330236
  • Çınar, İ. (2004). Birleştirilmiş Sınıflı İlköğretim Okullarında İlkokuma Yazma Öğretimine İlişkin Bir Araştırma, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:7
  • Dal, A. (2004) Birleştirilmiş Sınıflı Köy İlköğretim Okullarında Görevli Müdür Yetkili Öğretmenlerin Stres Kaynakları. Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Dal, E. (2016). Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan müdür yetkili öğretmenlerin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar: Denizli ili örneği. (Yayımlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans Projesi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Darmody, M., & Smyth, E. (2016). Primary school principals' job satisfaction and occupational stress. International Journal of Educational Management, 30(1), 115-128.
  • Doğan, A. R. (2000). Birleştirilmiş Sınıflarda Eğitim Öğretim. Trabzon: Uzun Yayınevi
  • Döş, İ. ve Kayran, M. (2013). İl eğitim denetmenlerinin rehberlik görevlerini gerçekleştirme düzeylerine ilişkin müdür yetkili öğretmen görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 87 - 103.
  • Döş, İ. ve Sağır, M. (2013). Birleştirilmiş Sınıflı İlkokulların Yönetim Sorunları. Journal of Graduate School of Social Sciences, 17(2).
  • Durdudiler, A. A. (2019). Birleştirilmiş sınıfta görev yapan sınıf öğretmenlerinin tükenmişlik düzeyi ile yaşam doyumlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı, Konya.
  • Durğun, S. (2008). İnsan sermayesinden insan yeterliliklerine: ahlâk, insan ve eğitim olgularının değerlendirilmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (2) , . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinefd/issue/17385/181687
  • Elma, C. (2013). Birleştirilmiş sınıflı okullarda görev yapan öğretmenlerin yönetim ve eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 75 - 87.
  • Erdem, A. R. (2004). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erkuş, A. (2011). Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma. (3.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Fettahoğlu, S. (2005). Verimlilik bilinci ve kültürünün işlevselliği, değişime katkısı. Verimlilik Dergisi, (3), 0-0. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/verimlilik/issue/30711/331878
  • Fidan, N. ve Baykul, Y. (1993). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim Öğretmen Rehberi. Milli Eğitim Bakanlığı ve UNICEF Türkiye Temsilciliği, Ankara.
  • Galluzzo, G. R. (1990). The organization and management of split-grade classrooms: a report of teachers’ and principals’ responses, Charleston, WV: Appalachia Educational Laboratory.
  • Gözler, A.(2009).Birleştirilmiş Sınıflı Okulların Yönetim Problemleri ve Çözüm Önerileri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmış Doktora Tezi, Elazığ.
  • Gürel, N., Çapar D., ve Kartal, S. (2014). Teacher's perceptions about multi-age classes applications: A qualitative research Birleştirilmiş sınıf uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşleri: Nitel bir araştırma. Journal of Human Sciences, 11(1), 1056-1076.
  • Güneş, A. M. ve Şahin, G. (2021). Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü? . MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (3) , 1539-1551. DOI: 10.33206/mjss.886302
  • İlter, İ. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Birleştirilmiş Sınıf Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. İlköğretim Online , 14 (4) , 1450-1468 . DOI: 10.17051/io.2015.53507
  • Karayel, E. (2017). Birleştirilmiş Sınıf Uygulaması Olan İlkokullarda Görevli Öğretmenlerin Yaşadığı Sorunlar. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1 (1) , 26-39. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijolt/issue/31367/351377
  • Keser Özmantar, Z. ve Civelek, Ş. (2017). Sınıf Öğretmenleri ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bakış Açısıyla Müdür Yetkili Öğretmenlik Uygulaması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (1) , 323-347. DOI: 10.17860/mersinefd.306016
  • Kılıç, D. ve Abay, S. (2009). Birleştirilmiş sınıf uygulamasında öğretmenlerin öğrenme- öğretme sürecinde karşılaştığı problemlere ilişkin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Yaz 2009, 7(3), 623-654
  • Kıral, E. ve Sağır, E. (2015). Hem birleştirilmiş sınıf okutan hem de müdür yetkili olan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve onların çözüm önerileri. Erişim Tarihi 17 Kasım 2021 http://erkankiral.blogspot.com.tr/2015/05/hem-birlestirilmissinif-okutan-hem-de.html
  • Kocabaş, İ. ve Düztaş, M. (2011). Kırsal alan ve kent merkezinde çalışan okul yöneticilerinin tükenmişlik düzeyleri. Education Sciences, 6 (1), 569-588. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsaedu/issue/19821/212156
  • KODA. (2018). Köy Okulları Değişim Ağı Faaliyet Raporu 2018-2019.
  • KODA (2021). 2020-2021 faaliyet raporu. s. 13 https://drive.google.com/file/d/1zYccA7_D3uc1au4STouObKTAdcRZMZw1/view adresinden 04/12/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Köksal, K.(2005). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim. Ankara: Pegema Yayınları.
  • Kubanç, Y. ve Şama, E. (2017). Müdür Yetkili Öğretmenlerin Yaşadıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri: Van İli Örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1) , 0-0. DOI: 10.17240/aibuefd.2017.17.28551-304634
  • Little, A. (1994). Multi-grade teaching. a review of research and practice – Education research paper. 12.
  • Mason, D. A., Stimson, J. (1994). National survey of combination and nongraded classes, California: California Educational Research Cooperative.
  • MEB, (2014). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. (2014, 26 Temmuz). Resmi Gazete. (Sayı: 209072). Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=19942veMevzuatTur=7veMevzuatTertip=5
  • MEB, (2017). Millî Eğitim Bakanlığı Kurum Açma, Kapatma Ve Ad Verme Yönetmeliği. (2017, 24 Haziran). Resmi Gazete. (Sayı:30106). Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/06/20170624-5.htm
  • MEB, (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. Milli Eğitim Bakanlığı. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf (29.10.2018 Tarihinde İndirilmiştir)
  • MEB, (2020). Millî Eğitim Bakanlığı Kurum Açma, Kapatma Ve Ad Verme Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. (2020, 2 Ekim). Resmi Gazete. (Sayı: 31262). Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2020/10/20201002.pdf
  • MEB (2021). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2020/’21. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_09/10141326_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2020_2021.pdf adresinden 26/10/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Milner, H. R. & Woolfolk Hoy, A. (2002). Respect, social support, and teacher efficacy: A case study. [Online]: Received from: http://anitawoolfolkhoy.com/pdfs/aera-2002-milner.pdf
  • Nafukho, F.M., Hairston, N.R., ve Brooks, K. (2004). Human capital theory: implications for human resource development. Human Resource Development International, 7, 545 - 551.
  • Ocakcı, E. ve Samancı, O. (2019). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi yeterlilikleri ve sınıf yönetimi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2) , 604-620. DOI: 10.17240/aibuefd.2019.19.46660-473991
  • OECD (1998), Human Capital Investment - An International Comparison, Paris, 7. https://read.oecd-ilibrary.org/education/human-capital-investment_9789264162891-en#page1 adresinden 02 Kasım 2021 tarihinde erişildi.
  • Özben, K. (2000). Birleştirilmiş sınıf uygulamasında karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (8) , 162-171. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/11135/133191
  • Özdemir, M., Özdemir, O. ve Gül, M. (2020). Birleştirilmiş sınıflı okullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin birleştirilmiş sınıf uygulamalarına ilişkin görüşleri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7 (6) , 87-101. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/55211/738315
  • Öztürk, H. D. (2002). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim. Ankara: TAKAV Matbaacılık Ve Yayıncılık A.S.
  • Öztürk, N. (2007). Cumhuriyetin Başlangıcından Günümüze Birleştirilmiş Sınıflar Uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 28-35.
  • Schultz, T.W. (1993). The economic importance of human capital in modernization. Education Economics, 1, 7-13
  • Sidekli, S., Coşkun, İ. ve Aydın, Y. (2015) Köyde öğretmen olmak: Birleştirilmiş sınıf. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Haziran 2015 Cilt 17 Sayı 1 (311-331)
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, G. F. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. (2.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahin,C.(2010).Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim(2.Baskı)Pegem Akademi. Ankara
  • Tehsil (2021). Okul nedir? Okulun tarihçesi. https://tehsil.biz/news/tr/6370/ adresinden 05/11/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Tunç, B. (2012). Eğitimin tarihsel gelişimi ve 21. yüzyılda eğitim biliminde yönelimler. Eğitim Bilimine Giriş. (Ed. H. Basri Memduhoğlu ve Kürşad Yılmaz). Geliştirilmiş 4. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 173-196.
  • Üstün, A. ve Çam, E. (2016). Müdür yetkili öğretmenlerin liderlik stilleri ile okul müdürlerinin liderlik stillerinin karşılaştırılması. Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Mart 2016, Yıl 3 Sayı 6 (63-73)
  • Veenman, S., Lem, P., ve Winkelmolen, B. (1985). Active learning time in mixed age classes. Educational Studies, 11(3), 171-180.
  • Yakut, G. (2006). İlköğretim okul müdürlerinin mevzuattaki görev tanımlarına ilişkin davranışları gösterme düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Yıldırım, F. ve Amaç, Z. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıf uygulamaları: görüş ve öneriler. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30 (2) , 203-220. DOI: 10.18069/firatsbed.752224
Toplam 71 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Ramazan Aktürk 0000-0002-3142-2797

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 3 Nisan 2022
Kabul Tarihi 16 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Aktürk, R. (2022). Müdür Yetkili Olarak Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Müdürün Görev, Yetki ve Sorumluluklarını Yerine Getirmekle İlgili Öz Yeterlik Algıları. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(11), 55-75.

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education