Bu araştırmanın amacı yaratıcı drama yönteminin ilköğretim 7. sınıfta okuyan öğrencilerin çevre sorunlarına yönelik sorulan problemlere ilişkin görüşlerine etkisini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji araştırma deseni kullanılmıştır. Fen dersinde canlılar ve hayat adlı ünite 6 hafta boyunca yaratıcı drama yönetimi ile işlenmiştir. Araştırmanın örneklemini yazarın görev yaptığı İstanbul ili, Esenler ilçesi 2007–2008 eğitim öğretim yılında İlköğretim okulunda toplam iki sınıf olmak koşuluyla 7. sınıfta okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklem grup 36 kız ve 32 erkek öğrenci olmak üzere toplam 68 öğrenciden oluşmaktadır. Örneklem grup daha önce hiç drama dersi almamıştır. Nitel verileri elde etmek için veri toplama araçlarından “ yarı yapılandırılmış görüşme formu” kullanılmıştır. Görüşme formu ile ortaya çıkan nitel veriler, içerik analizi ile çözümlenmiştir. Öğrenciler ile birebir görüşme yapmak yerine örneklem grup 6 alt gruba ayrılarak görüşme formundaki ilgili sorular cevaplamaları için gruplara dağıtılmıştır. Gruplardan alınan cevapların ham halleri toplanmış, bilgisayar ortamına aktarılıp içerik analizi yapıldıktan sonra tablolar halinde sunulmuştur. Hazırlanan sorular yarı yapılandırılmış görüşmelerdeki kıstaslar dikkate alınarak hazırlanmıştır. Bu sayede yaratıcı drama yönteminin fen dersinde kullanılması durumunda öğrencilerin çevre sorunlarına yönelik çözüm önerilerine olan görüşlerindeki farklılıklar tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına bakıldığında yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin çevre sorunlarına çözüm üretme yaklaşımlarını olumlu yönde etkilediği bu sayede çevre sorunlarına daha kapsamlı çözüm önerileri getirmelerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this research is to determine the effect of the creative drama method on the views of the 7th grade primary school students about the problems asked about environmental problems. Within the scope of the research, the unit called living things and life in the science lesson was taught with creative drama management for 6 weeks. As a method, phenomenology research design, one of the qualitative research designs, was used. The sample of the research consists of 7th grade students in 2 different branches who were educated in a public school in the Esenler district of Istanbul in the 2007-2008 academic year. There are a total of 68 students, 36 female and 32 male students, in the study group. The sample group has never taken drama lessons before. “Semi-structured interview form”, one of the data collection tools, was used to obtain qualitative data. The qualitative data that emerged with the interview form were analysed by content analysis. Instead of having one-on-one interviews with the students, the sample group was divided into 6 subgroups and the related questions in the interview form were distributed to the groups for them to answer. The raw forms of the answers received from the groups were collected, transferred to the computer environment and presented in tables after content analysis. The prepared questions were prepared by considering the criteria in the semi-structured interviews. In this way, in the case of using the creative drama method in the science lesson, the differences in the solution proposals of the students for the environmental problems were determined. Considering the results of the research, it was concluded that the creative drama method positively affected the students' approach to producing solutions to environmental problems and was effective in bringing more comprehensive solution proposals to environmental problems
Creative drama science education environmental education environmental problems
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Program Geliştirme ve Öğretim |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ocak 2023 |
Kabul Tarihi | 6 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 14 - 2023 Nisan |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education