Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Genç Yetişkinlerde Bağlanma Stillerinin Karanlık Dörtlü, Benlik Saygısı Ve Çocukluk Çağı Travmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 15, 174 - 181, 30.08.2023
https://doi.org/10.57135/jier.1287729

Öz

Bu çalışma; bağlanma stilleri, karanlık dörtlü, benlik saygısı ve çocukluk çağı travmaları arasındaki ilişkileri teorik bağlamda incelemektedir. Bağlanma stilleri, karanlık dörtlü, benlik saygısı ve çocukluk çağı travmaları anahtar kelimeler Yök tezde, Pubmed ve Google akademikte yazılarak literatüre ulaşılmıştır. Bağlanma; bebek ve bakım veren arasında kurulan duygusal bağ olarak tanımlanmaktadır. Bu bağ, bireyin sosyal ve duygusal gelişiminde önemli bir role sahiptir. Bağlanma stilleri ve kişilik arasındaki ilişki pek çok araştırmada incelenmiştir. Karanlık dörtlü olarak adlandırılan makyavelizm, narsisizm, psikopati ve sadizm gibi kişilik özelliklerinin güvensiz bağlanma sonucu ortaya çıkabileceği düşünülmektedir. Benlik saygısı da kişinin kendini değerlendirmesi açısından önemli bir faktördür ve hem olumsuz deneyimler hem de çocuğun bağlanma tarzı ile ilişkilendirilmiştir. 18 yaşından küçük çocukların yaşadığı olumsuz deneyimler çocukluk çağı travmaları olarak adlandırılmaktadır ve benlik saygısı üzerinde etkili olabilmektedir. Bu nedenle, bu konular üzerindeki araştırmalar psikolojik danışmanlık ve tedavi süreçleri için önemli bir kaynak olabilir.

Kaynakça

  • Abukan, B. (2019). Çocukluk Çağı Travmalarının Koruyucu Aile İçinde Sağaltımı Üzerine Bir Değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 241-260.
  • Artan, T., & Sevim, K. (2021). Yüksek ve Düşük Benlik Saygısını Etkileyen Faktörler. Toplumsal Politika Dergisi, 109-121.
  • Atilla, G., & Yıldırım, G. (2020). Öz Yeterliğin Bilinçli Farkındalık ve Benlik Saygısına Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 59-84.
  • Ayan, A. (2017). Makyavelist Kişilik Eğilimi Algılarının Yaşamın Anlamı ve Yaşam Doyumu Üzerine Etkisi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 53-72.
  • Aytaç, M. B. (2022). Karanlık Dörtlü ( The Short Dark Tetrad- SD4) Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması Ve Karanlık Dörtlünün Pazarlama Araştırmalarındaki Yerinin Tartışılması . İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 132-151.
  • Baltacı , H. Ş. (2016). Lise Öğrencilerinde Benlik Saygısının Yordayıcısı Olarak Depresyon, Bağlanma ve Şiddet Eğilimi1. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 227-239.
  • Bağcı, A. G., & Atak, H. (2022). Üniversite Öğrencilerinde Çocukluk Çağı Ruhsal Travmaları, Eylemlilik ve Psikolojik Sağlamlık Arasındaki İlişkiler. Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 104-122.
  • Büyükcebeci, A. (2019). Çocukluk Çağı Örselenme Yaşantılarının Yaratıcı Kişilik Özellikleri ve Aleksitimi İle İlişkisi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3187-3213.
  • Çelebi, B. M., & Polat, A. (2019). Çocukluk Çağı Travmatik Yaşantıların, Yetişkin Bağlanma Stillerinin ve Psikolojik İyi Oluşun Evlilik Doyumu Üzerindeki Etkisi. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 29-34.
  • Çelik , F. G., & Hocaoğlu, Ç. (2018). Çocukluk Çağı Travmaları: Bir Gözden Geçirme. Sakarya Tıp Dergisi, 695-711.
  • Çelik Berber, Ç. (2018). Bağlanma Stilleri, Psikolojik İyi Oluş ve Sosyal Güvende Hissetme: Aralarındaki İlişki Ne? Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 27-40.
  • Çelikbaş, B., Özdemir, H., & Tatar, A. (2019). Genç Yetişkinlerde Benlik Saygısının Yordanmasında Beş Faktör Kişilik Modeli’ nin Rolünün İncelenmesi. İnsan ve Sosyal Bilimler Dergisi, 281-296.
  • Erol, D., & Özay, S. (2020). . Ergenlerin sosyal medyaya ilişkin tutumlari ile narsisizm arasindaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Dil, Eğitim ve Sosyal Bilimlerde Güncel Yaklaşımlar Dergisi (CALESS, 354- 371.
  • Görgü, E. (2017). Okula devam eden 5-6 yaş grubu çocukların annelerinin bağlanma biçimleri, kişilik özellikleri ve çocukların bağlanma biçimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,, 186-209.
  • John Bowlby ve Bağlanma Teorisi. (2021). Monapsikoloji.com: https://www.monapsikoloji.com/john-bowlby-ve-baglanma-kurami/ adresinden alındı.
  • Kaçar, S. (2021). Yetişkin Bağlanma Stillerinin Benlik Saygısı, Boyun Eğici Davranış ve Karakter Özellikleri ile İlişkisi. Open Journal of Social Sciences, 74-98.
  • Karakartal, D. (2019). Çocuk Cinsel İstismarının Önlenmesinde Cinsel Eğitimin Önemi. International Journal of Humanities and Education, 145-156.
  • Kaya Örk, E. (2021). Bağlanma Kuramı Çerçevesinde Aldatma ve Boşanma. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 248-263.
  • Kuzgun Bayram, T., Sapancı, A., & Sezer, T. (2023). Çocukluk Çağı Ruhsal Travma Düzeyi ile Savunma Biçimleri Arasındaki İlişkide Bağlanma Boyutlarının Düzenleyici Rolü. Ayna Klinik Psikoloji Dergisi, 57-82.
  • Meylani, A. U. (2020). Sadizm. Uzman Doktor: https://www.uzmandoktor.net/sadizm adresinden alındı.
  • Nacar, E. H., & Gökkaya, F. (2019). Bağlanma ve Maternal Bağlanma Konusunda Bir Derleme. Cyprus Turkish Journal of Psychiatry & Psychology, 49-55.
  • Onuk, T. (2017). Ergenlerde Kişilik Özelliklerinin Sınav Kaygısı ve Okula Bağlanma Stilleri Üzerinde Etkisi. Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü’ne Yüksek Lisans Tez Çalışması.
  • Oral Korkmazlar, Ü., Engin, P., & Büyükyazıcı, Z. (2010). Türkiye'de Çocuk İstismarı ve Aile içi Şiddet Araştırması. UNICEF. UNICEF.
  • Oğuz, N., Soyduk, N. D., Doğan, B., Bayram, M., Yavuzcan, N., Güner, M. I., Balci, S. (2022). Çocukluk Çağı Travmalarının Benlik Saygısı Üzerine Etkisi. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 2717- 9737.
  • Özdayı, N. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygısının Bazı Demografik Bilgilere Göre İncelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 69-80.
  • Paulhus, D. L., Buckels, E. E., Trapnell, P. D., & Jones, D. N. (2021). Screening for Dark Personalities: The Short Dark Tetrad (SD4). European Journal of Psychological Assessment, 208-222.
  • Petrovic, B., & Mededovic, J. (2015). The Dark Tetrad. Journal Of Individual Differences .
  • Psikopati. (2023). Vikipedia: https://tr.wikipedia.org/wiki/Psikopati adresinden alındı.
  • Saraç, H. (2021). "Fi" Dizisinin Bağlanma Terapisine Dayalı İncelenmesi. Journal of Sustainable Educational Studies , 1-7.
  • Subaşı, N. G., & Kazan, H. (2020). Çocukluk Dönemi Bağlanma Stilerinin Yetişkin İletişimindeki Etkisi. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC, 2146-5193.
  • Turan, K. (2022). Narsisistik Kişilik Bozukluğu ve Psikodinamik Alt Tipleri . Türkiye Bütüncül Psikoterapi Degisi, 1-9.
  • Türk, M. E., & Karaaziz, M. (2020). Ergenlerde Sosyal Medya Kullanımının Bağlanma Stilleri, Akran İlişkileri ve Kişilik Bozuklukları İle İlişkisinin İncelenmesi. Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi, 97-112.
  • Yöyen Güneri, E. (2017). Çocukluk çağı travması ve benlik saygısı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 267-282
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Psikolojisi
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Zeynep Set 0000-0002-0223-683X

Cansel Çelik 0009-0005-4758-3252

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2023
Gönderilme Tarihi 25 Nisan 2023
Kabul Tarihi 4 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Set, Z., & Çelik, C. (2023). Genç Yetişkinlerde Bağlanma Stillerinin Karanlık Dörtlü, Benlik Saygısı Ve Çocukluk Çağı Travmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(15), 174-181. https://doi.org/10.57135/jier.1287729

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education