Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Kültürünün Geliştirilmesi ve Sürdürülmesinde Okul Yöneticilerinin Rollerinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 16, 440 - 457, 31.12.2023
https://doi.org/10.57135/jier.1392540

Öz

Bu araştırmada okul kültürünün geliştirilmesi ve sürdürülmesinde okul yöneticilerinin rolü incelenmiştir. Bu kapsamda, nitel bir araştırma deseni içerisinde farklı okullarda görev yapan 18 okul yöneticisinin görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmanın verileri yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları okul yöneticilerinin okul kültürü kavramı hakkındaki bilgi ve farkındalık düzeylerinin yüksek olduğunu göstermiştir. Okul yöneticilerinin arzu ettikleri okul kültüründe tüm paydaşların okul faaliyetlerine gönüllü katılması, okulda tüm paydaşların kendisini değerli hissetmesi, tüm paydaşların işbirliği içerisinde olması, eğitim açısından etkili ve verimli sonuçlar üretmesi, öğrenci merkezli olması ve milli ve manevi değerlere dayanması öngörülmüştür. İdeal bir okul kültürü oluşturulmasında okul yöneticilerine düşen roller liderlik etme, iletişimi geliştirme ve adalet sağlama başlıkları altında toplanmıştır. İdeal okul kültürünün geliştirilmesi için öncelikli olarak yapılması gerekenler ise daha fazla sayıda nitelikli etkinliklerin gerçekleştirilmesi, yöneticilerin işbirliği içerinde hareket etmesi, iletişimin geliştirilmesi ve adaletin sağlanması şeklinde sıralanmıştır.

Etik Beyan

Etik kurallara uyulmuştur.

Kaynakça

  • Acar, H. (2004). Eğitim yöneticisi ile eğitim deneticisi yetiştirme sorununa çözüm: Milli Eğitim Akademisi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 307(3), 52–57.
  • Acılar, A. (2009). İşletmelerde bilgi güvenliği ve örgüt kültürü, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(1), 34–46.
  • Akdoğan, A. (2014), Türkiye’deki uluslararası bakalorya PYP programı uygulayan okulların etkili okul özellikleri ve okul kültürü açısından incelenmesi, Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aslan, M., Özer, N. & Bakır, A. A. (2009). Okul Kültürüne İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Araştırma, İlköğretim Online, 8(1), 268-281.
  • Arslan, N. T. (2004). Örgütsel performans belirleyici bir etmen olarak örgüt kültürü ve örgüt iklimi hakkında bir değerlendirme, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 203–228.
  • Balcı, A., ve Özden, Y. (2004), Eğitim ve Okul Yöneticiliği, Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bedük, A. (2010), Karşılaştırmalı İşletme Yönetim Terimleri Sözlüğü, Konya, Atlas Akademi.
  • Bektas, F., Çogaltay, N., Karadag, E., & Ay, Y. (2015). School culture and academic achievement of students: A meta-analysis study. The Anthropologist, 21(3), 482-488.
  • Bilgin, E. (2009). Okul yöneticilerinin, okul kültürünün oluşturulmasında, sürdürülmesinde ve değiştirilmesindeki rolü, Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bogdan, R., & Biklen, S. K. (1992). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon.
  • Buluç, B. (2013). Eğitim yönetiminde Kuram ve Uygulamalar, Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bütün, E. (2015). Okul müdürlerinin okul kültürünü gerçekleştirme düzeyleri: Arnavutköy ilçesi örneği, Yüksek lisans tezi, Fatih Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Cemaloğlu, N. (2013), Eğitim yönetiminde Kuram ve Uygulamalar. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2005). Research Methods in Education (5th Ed.). London: Routledge Falmer.
  • Cresweell, J. W. (2013), Nitel araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. (3.Baskıdan çeviren mesut bütün Selçuk demir). Ankara, Siyasal Kitabevi.
  • Çelik, V. (2002). Okul Kültürü ve Yönetimi, Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çetin, F., Hazır, K., ve Basım, H. N. (2013). Destekleyici örgüt kültürü ile örgütsel psikolojik sermaye etkileşimi: Kontrol odağının aracılık rolü, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 31(1), 31–52.
  • Deal, T. (1985). Corporate Cultures: The rites and rituals of corporate life, Indiana University, Addison-Wesley. Demirtaş, Z., ve Ekmekyapar, M. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin değerlere dayalı yönetim uygulamalarının okul kültürüne etkisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 18(4), 523–544.
  • Doğan, S. (2014). Okul Kültürünün Akademisyen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi", Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 207-230. DOI: 10.19171/uuefd.17599
  • Ekici, K. M. (2013). Yönetim Becerileri, Ankara, Savaş Yayınevi.
  • Erdem, O., ve Dikici, M. (2009). Liderlik ve kurum Kültürü Etkileşimi", Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(29), 198–213.
  • Erdoğan, H. (2017). Okul Kültürünün Etkilendiği ve Etkilediği Faktörler", Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (12), 51-68.
  • Eroğlu, E., ve Özkan, G. (2009). Örgüt kültürü ve iletişim doyumu ile bireysel özellikler arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi: Bir uygulama örneği, Selçuk İletişim Dergisi, 5(4), 50–61.
  • Güney, S. (2007), Yönetim ve Organizasyon, Ankara, Nobel Yayıncılık.
  • Hofstede, G., Hofstede, G. S., & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind. New York: McGraw-Hill.
  • Karadağ, N. & Özdemir, S. (2015). Okul Kültürünün Oluşturulması Ve Geliştirilmesine İlişkin Okul Müdürü Görüşleri, International Journal of Sport Culture and Science, 3(2), 259-273. DOI: 10.14486/IJSCS387
  • Karayağız, K. (2018), İlkokul öğretmenlerinin kurumsal aidiyet algısı ve mesleki yeterlilik algısı arasındaki ilişkinin incelenmesi, Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaysılı, A. (2019), Okul kültürünü kuran pratiklerle öğrencilerin sosyokültürel arka planlarının etkileşimi, Doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Knights, D., ve Willmott, H. (2007). Introducing Organizational Behaviour and Management, Italy, Thomson. Köse, S., Tetik, S., ve Ercan, C. (2001). Örgüt kültürünü oluşturan faktörler. Yönetim ve Ekonomi, Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 219–242.
  • Nişancı, Z. N. (2012). Toplumsal kültür-örgüt kültürü ilişkisi ve yönetim üzerine yansımaları, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 3(2), 34–40.
  • Önsal, A. (2012), Okul müdürlerinin iletişim becerileri ile okul kültürü arasındaki ilişki, Yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özan, M. B. & Demir, C. (2011). Farklı Lise Türlerine Göre Öğretmen ve Öğrencilerin Okul Kültürü Metaforu Algıları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 0-0.
  • Özdemir, R. & Kaya, A. (2023). İlkokullarda Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin ve Yöneticilerin Okul Kültürüne Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi, 5(1), 1-23.
  • Özdemir, A. (2006). Okul kültürünün oluşturulması ve çevreye tanıtılmasında okul müdürlerinden beklenen ve onlarda gözlenen davranışlar, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 411–436.
  • Özdemir, S. (2012). İlköğretim okullarında okul kültürü ile örgütsel sağlık arasındaki ilişki, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 18(4), 599–620.
  • Pınar, Z., Pınar, M., Tasöz, M. G. & Akıtürk Taşöz, A. (2023). Okul Kültürü Hakkında Ortaokul Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Çalışma, International Academic Social Resources Journal, 8(52), 3400-3409. http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.71543
  • Robbins, S., ve Judge, T. (2013). Organizational Behavior, Ankara, Nobel Yayıncılık.
  • Şahin, A. (2010). Örgüt kültürü-yönetim ilişkisi ve yönetsel etkinlik, Maliye Dergisi, 159, 21–35.
  • Şahin, S. (2003), Okul müdürlerinin liderlik stilleri ile okul kültürü arasındaki ilişkiler, Yayımlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Şahin-Fırat, N. (2010). Okul Müdürü ve Öğretmenlerin Okul Kültürü ile Değer Sistemlerine İlişkin Algıları, Eğitim ve Bilim, 35(156). 156-186.
  • Schein, E. H. (1992). Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass, San Francisco
  • Şimşek, M. Ş., Akgenci, T., ve Çelik, A. (2008), Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış, Ankara, Gazi Kitabevi.
  • Tanase, I. A. (2015). The importance of organizational culture based on culture transfer, Management and Innovation for Competitive Advantage, 9(1), 848–852.
  • Terzi, A. R. (2005). İlköğretim okullarında örgüt kültürü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, (43), 423–442.
  • Vveinhardt, J., ve Andriukaitiene, R. (2017). Management culture as part of organizational culture in the context of corporate social responsibility implementation, Economics & Sociology, 10(3), 294–320.
  • Woodbury, T. J. (2006). Building organizational culture, world by world, Leader to Leader, 39, 48–54.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, Ö., Yıldız, M. ., Çiçek, Ö. & Elhakan Börü, A. (2023). Okul yöneticilerinin okul kültürüne ilişkin görüşleri, Ulusal Eğitim Dergisi, 3(2), 580–593.
  • Yüceler, A. (2009). Örgütsel bağlılık ve örgüt iklimi ilişkisi: Teorik ve uygulamalı bir çalışma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 447–449.
  • Zerenler, M. (2011). Örgütsel Sessizlik, Konya: Atlas Akademi.
  • Ziytak Doğan, C., Aydın, M., Arslan, A., Ağırbaş, H. & Gültekin, H. (2023). Okul Kültürü Oluşturmada Kültürel Liderliğin Rolü ile İlgili Öğretmen Görüşleri, Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 9(64), 2901-2918. DOI: http://dx.doi.org/10.29228/JOSHAS.69519
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Psikolojisi
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Mehmet Akif Halıcıoğlu 0000-0001-9876-5981

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 17 Kasım 2023
Kabul Tarihi 26 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Halıcıoğlu, M. A. (2023). Okul Kültürünün Geliştirilmesi ve Sürdürülmesinde Okul Yöneticilerinin Rollerinin İncelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(16), 440-457. https://doi.org/10.57135/jier.1392540

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education