English is currently the most widely spoken language in the world, and this situation reveals the need for English language education. To meet this need, new faculties are being established and departments are being opened in our country every day and the number of prospective English teachers is gradually increasing, which has led to the formation of more English teacher candidates than the existing need. Public Personnel Selection Examination is applied to select as many teachers as needed from among the candidate English teachers in Türkiye and the result of this exam is based on. This study aims to measure the attitudes of prospective English teachers towards Public Personnel Selection Examination and Teacher Evaluation and Assessment System (TEAS) in the context of Türkiye and to reveal their ideas. The study has been conducted with the voluntary participation of a random sampling of prospective English Language Teachers who are in third or fourth grade and graduates waiting for the appointment from different universities’ departments of English Language Teaching, English Language and Literature, Translation, Linguistics and Translation Studies (n=263). The data were obtained through a survey called ‘English Teachers’ Attitudes towards Recruitment System (ETARS) developed by Yeşilçınar and Çakır (2020) and through interviews with voluntary participants. The quantitative and qualitative data collected were analyzed and the findings revealed that the relevant candidates exhibited different attitudes according to their departments and classes.
Public Personnel Selection Examination Teacher Assesment and Evaluation English Language Teacher
İngilizce şu anda dünyada en çok konuşulan dildir ve bu durum da İngilizce dili eğitimi ihticanını ortaya çıkarmaktadır. Bu ihtiyacı karşılamak için ülkemizde her geçen gün yeni fakülteler kurulup bölümler açılmakta ve aday İngilizce öğretmeni sayısı giderek artmaktadır, ki bu da var olan ihtiyaçtan fazla ingilizce öğretmen adayı oluşmasına neden olmuştur. Türkiye’de aday İngilizce öğretmenleri arasından ihtiyaç duyulan kadar öğretmeni seçmek için KPSS uygulanmakta ve bu sınavın sonucu temel alınmaktadır. Bu çalışma, Türkiye bağlamında İngilizce öğretmeni adaylarının KPSS’ye ve Öğretmen Ölçme Değerlendirme Sistemine karşı tutumlarını ölçmeyi ve fikirlerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışma çeşitli üniversitelerde İngilizce Öğretmenliği, İngiliz Dili ve Edebiyatu, Mütercim Tercümanlık, Dilbilim ve Çevribilim bölümlerinde okuyan üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri ile bu alanlardan mezun olmuş atama bekleyen İngilizce öğretmeni adaylarından oluşan rastgele bir örneklemin gönüllü katılımıyla gerçekleştirilmiştir (n=263). Veriler, Yeşilçınar ve Çakır (2020) tarafında geliştirilen ‘İngilizce Öğrtmenlerinin İşe Alım Sistemine Yönelik Tutumları’ isimli bir anket ve gönüllü katılımcılarla yapılan görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Toplanan nicel ve nitel veriler analiz edilmiş ve bulgular ilgili adayların bölümlerine ve sınıflarına göre farklı tutumlar sergilediğini ortaya koymuştur.
Kamu Personeli Seçme Sınavı Öğretmen Ölçme ve Değerlendirme İngilizce öğretmenliği
ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER ARAŞTIRMALARI ETİK KURULU TARAFINDAN 29.12.2023 TARİH VE 2023-1075 NOLU KARARLA UYGUN BULUNMUŞTUR.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Psikolojisi |
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 19 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education