The aim of this study is to examine the relationship between university students' perceptions of individual entrepreneurship and creative thinking skills. The population of the study consists of 3rd and 4th year students studying in two different faculties of a state university. The sample consists of 442 students studying in the faculties. Relational screening model was used in the research. The research data were collected with "Personal Information Form", "Individual Entrepreneurship Perception Scale" and "Marmara Creative Thinking Tendencies Scale" and analysed with SPSS.23 package programme.
It was concluded that there was no significant difference in the individual entrepreneurship perceptions of university students in terms of the department they studied, class level, the type of high school they graduated from, the type of high school they graduated from, the settlement where most of their lives were spent and their world views, but there was a significant difference in favour of women, Faculty of Education, those with a high academic average, those who were satisfied with their faculty/department, those who were members of a club and those who worked in a job during their university education according to gender.
Again, the creative thinking skills of university students did not reveal a significant difference in terms of gender, faculty, department, type of high school graduated from, the settlement where the majority of their lives were spent, world view, whether or not they had a job during their university education, but a significant difference emerged in favour of students with high academic achievement and satisfied with the faculty/department they studied. It was concluded that there is a positive and moderate relationship between university students' individual entrepreneurship perceptions and creative thinking skills.
Creative Thinking Creativity. Individual Entrepreneurship University Students.
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin bireysel girişimcilik algıları ile yaratıcı düşünme becerileri arasındaki ilişkinin incelemesidir. Araştırmanın evrenini; bir devlet üniversitesinin iki farklı fakültesinde öğrenim gören 3 ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem ise belirtilen fakültelerde öğrenim gören 442 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma verileri “Kişisel Bilgi Formu”, “Bireysel Girişimcilik Algı Ölçeği” ve “Marmara Yaratıcı Düşünme Eğilimleri Ölçeği” ile toplanmış ve SPSS.23 paket programı ile analiz edilmiştir.
Üniversite öğrencilerinin bireysel girişimcilik algıları; öğrenim gördükleri bölüm, sınıf düzeyi, mezun oldukları lise türü, hayatlarının büyük çoğunluğunun geçirildiği yerleşim yeri ve dünya görüşleri bakımından anlamlı bir farklılık olmadığı ancak cinsiyete göre kadınlar, Eğitim Fakültesi, akademik ortalaması yüksek, fakülte/bölümünden memnun, bir kulübe üye olanlar ve üniversite öğrenimi esnasında bir işte çalışanlar lehine anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır
Yine üniversite öğrencilerinin yaratıcı düşünme becerileri; cinsiyet, fakülte, bölüm, mezun olunan lise türü, hayatlarının büyük çoğunluğunun geçirildiği yerleşim yeri, dünya görüşü, üniversite öğrenimi esnasında bir işte çalışıp çalışmama durumu açısından anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamış ancak akademik başarısı yüksek ve öğrenim gördüğü fakülte/bölümden memnun olan öğrenciler lehine ise anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır.
Üniversite öğrencilerinin bireysel girişimcilik algıları ile yaratıcı düşünme becerilerinin arasında pozitif yönlü orta düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bireysel Girişimcilik Üniversite Öğrencileri Yaratıcı Düşünme Yaratıcılık.
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesinin 02.11.2022 tarih ve GO2022/914 Karar No'su ile ETİK KURUL RAPORU alınmıştır. Etik Kurul Raporu bulunmaktadır.
-
-
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Uygulamalı ve Gelişimsel Psikoloji (Diğer) |
| Bölüm | Eğitim Bilimleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
| Gönderilme Tarihi | 8 Kasım 2024 |
| Kabul Tarihi | 19 Aralık 2024 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 19 |