Bu araştırmada farklı türdeki okullarda görev yapan öğretmenlerin kişi-örgüt uyumlarının iş-aile çatışmasına ve yaşam doyumuna etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. İstanbul ili Sultanbeyli, Sancaktepe, Kartal, Pendik, Maltepe ve Tuzla ilçelerinde MEB’e bağlı devlet okullarında görev yapan öğretmenlerden basit tesadüfi örneklem yöntemi ile belirlenen 461 öğretmenden anket tekniği ile veri toplanmıştır. Veriler SPSS 21.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma nicel tekniklerle gerçekleştirilmiştir.
Araştırma bulgularına göre; Kişi-örgüt uyumunun öğretmenlerin iş aile çatışması üzerinde negatif bir etkiye sahip olduğu; Kişi-örgüt uyumunun öğretmenlerin aile-iş çatışması üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı; öğretmenlerin kişi-örgüt uyumunun öğretmenlerin yaşam doyumu üzerinde pozitif yönde etkisinin olduğu; İş- aile çatışması ve aile-iş çatışması düzeylerinin öğretmenlerin yaşam doyumunu negatif yönde etkilediği bulgularına ulaşılmıştır. Fark testleri sonucunda; öğretmenlerin cinsiyetleri, medeni durumları, yaşları, toplam deneyim süreleri ve çalıştıkları okul kademesi açısından kişi-örgüt uyumu, yaşam doyumu ve iş-aile çatışması algılarında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.
Öğretmenlerin kişisel değerlerinin okul değerleri ile uyum içinde olması halinde öğretmenler hayatlarından memnun oldukları ve iş verimliliklerinin arttığı sonucuna varılarak alana katkı sağlamayı amaçlamıştır.
Kişi-Örgüt Uyumu İş-Aile Çatışması Aile-İş Çatışması Yaşam Doyumu
The aim of the research is determining the effect of teachers' person-organization fit on work- family conflict and life satisfaction. The research sample consists of teachers working in schools affiliated with the Ministry of Education in Istanbul Sultanbeyli, Sancaktepe, Kartal, Pendik, Maltepe, and Tuzla. In the study, data were collected from 461 teachers with a questionnaire technique. The research was carried out with quantitative techniques. Frequency values, reliability and factor analysis, difference tests, correlation, and regression analysis were used in the analysis. According to the research findings; It has been determined that person-organization fit has a negative effect on teachers' work-family conflict. It was concluded that the person-organization fit does not have a significant effect on teachers' family-work conflict. Also, it was determined that the person-organization fit of teachers has a positive effect on teachers' life satisfaction. It was determined that the levels of work-family conflict and family-work conflict negatively affect teachers' life satisfaction. As a result of the different tests; It has been determined that there are significant differences in perceptions of person-organization fit, life satisfaction, and work-family conflict in terms of teachers' gender, marital status, age, total experience duration, and school-level they work.
Person-Organization Fit Work-Family Conflict Family-Work Conflict Life Satisfaction
| Birincil Dil | İngilizce | 
|---|---|
| Konular | Öğretmen ve Öğrenci Refahı | 
| Bölüm | Eğitim Bilimleri | 
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 | 
| Gönderilme Tarihi | 13 Şubat 2025 | 
| Kabul Tarihi | 20 Nisan 2025 | 
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 20 |