Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler ve Fen Bilimleri Derslerinin Disiplinlerarası Yaklaşımla Okul Dışında İşlenmesine İlişkin Öğrenci Görüşleri

Yıl 2021, , 113 - 127, 01.12.2021
https://doi.org/10.47157/jietp.954814

Öz

Bu çalışmada, ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler ve fen bilimleri derslerinin disiplinlerarası yaklaşımla, okul dışı alanda işlenmesine ilişkin görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışma, nitel araştırma yöntemi temelinde durum çalışması olarak desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Kayseri’de özel bir okulda beşinci sınıfta öğrenim gören 15 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların görüşlerini ortaya koymak için sosyal bilgiler ve fen bilimleri derslerinin disiplinlerarası yaklaşımla oluşturulduğu ders süreci, araştırmanın yapıldığı okula dört kilometre uzaklıkta bulunan okul dışı bir alanda gerçekleştirilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış, verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, katılımcılardan iki dersin disiplinlerarası yaklaşımla işlenmesinin bütüncül açıdan daha iyi anlaşıldığı, öğrenmeyi kolaylaştırdığı, konuların kalıcılığını arttırdığı görüşlerine ulaşılmıştır. Sürecin okul dışı alanda işlenmesine ilişkin görüşleri ise sıkıcılığı ve stresi azalttığı, ilgi ve merak uyandırdığı, konulara farklı bakış açıları kazandırdığı, arkadaşlarıyla ilişkilerinin olumlu yönde etkilendiği yönünde olmuştur.

Kaynakça

  • Avcı, G., & Gümüş, N. (2020). Sınıf dışı eğitime dayalı etkinliklerle işlenen sosyal bilgiler dersine yönelik ilkokul dördüncü sınıf öğrenci tutumlarının incelemesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 89-106.
  • Duman, B., & Aybek, B. (2003). Süreç temelli ve disiplinler arası yaklaşımların karşılaştırılması. Muğla Üniversitesi SDE Dergisi, 11, 1-12.
  • Erol-Şahin., A. N., & Yeşilbursa. C. C. (2018). Tarih bölümü öğrencilerinin alan gezileri ve müze ziyaretlerine ve müzede yapılan etkinliklere yönelik görüşleri. Turkish History Education Journal, 7(2), 555-577.
  • Ford, P. (1986). Outdoor education: Defition and philosophy. 01.04.2021 tarihinde https://eric.ed.gov/?q=outdoor+education+definition+and+philosophy&id=ED267941 sayfasından erişilmiştir.
  • Gilbertson, K., Bates, T., Mclaughlin, T., & Ewert, A. (1954). Outdoor education: method and strategies. United States of America: Human Kinetics.
  • Gürgil, F., & Çetin, T. (2018). Bütünleştirilmiş program uygulamalarının öğrencilerin sosyal bilgiler dersi motivasyonlarına etkisi. Turkish Studies Educational Sciences 13(27), 777-794. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.14312
  • Jacobs, H. H. (ed). (1989). Interdiciplinary curriculum: Desing and implementation. United States of America: ASCD 20.04.2021 tarihinde https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED316506.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Karakaş-Özür, N., & Şahin, S. (2017). Sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı etkinliklerin öğrenci başarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 324.
  • Kaymakçı, S. (2012). Sosyal bilgiler öğretim programında ilişkilendirmeler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2) 273-304.
  • MEB (2018a). Milli eğitim bakanlığı sosyal bilgiler öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı
  • MEB (2018b). Milli eğitim bakanlığı fen bilimleri öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı
  • Özçelik, C., & Semerci, N. (2016). Disiplinler arası öğretim yaklaşımına dayalı hazırlanan öğretim etkinliklerinin, öğrencilerin geometrik cisimlerin hacimleri konusundaki akademik başarılarına etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 141-150.
  • Sontay, G., Tutar, M., & Karamustafaoğlu, O. (2016). Okul dışı öğrenme ortamları ile fen öğretimi hakkında öğrenci görüşleri: Planetaryum gezisi. İnformal Ortamlarda Araştırma Dergisi, 1(1), 1-24.
  • Şimşek, A., & Kaymakçı, S. (Ed). (2015). Okul dışı sosyal bilgiler öğretimi. Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinler arası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 12, 89-94.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.

Student Opinions Regarding the Teaching of Social Studies and Science Courses in Outdoor with an Interdisciplinary Approach

Yıl 2021, , 113 - 127, 01.12.2021
https://doi.org/10.47157/jietp.954814

Öz

In this study, it is aimed to determine the opinions of middle school fifth grade students regarding teaching social studies and science courses through interdisciplinary approach in outdoor. For this purpose, the study is designed as a case study based on qualitative research method. The working group of the research consists of 15 students in the fifth grade in a private school in Kayseri in the 2018-2019 academic year. The research was conducted in a course outdoor, four kilometers away from the school, to reveal participants opinions about teaching social studies and science courses through interdisciplinary approach. The data are collected using a semi-structured opinion form, and descriptive analysis is used to analyze the data. According to the results of the study elicited from the participants, teaching the two subjects through interdisciplinary approach facilitates learning, increases the permanency of the subjects, and helps students to understand better in a more general and holistic way. Concerning the effects of conducting the process outside of the classroom on the students, it is concluded that it reduces boredom and stress, arouses interest and curiosity, give different perspectives, and had a positive effect on relationships with other friends.

Kaynakça

  • Avcı, G., & Gümüş, N. (2020). Sınıf dışı eğitime dayalı etkinliklerle işlenen sosyal bilgiler dersine yönelik ilkokul dördüncü sınıf öğrenci tutumlarının incelemesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 89-106.
  • Duman, B., & Aybek, B. (2003). Süreç temelli ve disiplinler arası yaklaşımların karşılaştırılması. Muğla Üniversitesi SDE Dergisi, 11, 1-12.
  • Erol-Şahin., A. N., & Yeşilbursa. C. C. (2018). Tarih bölümü öğrencilerinin alan gezileri ve müze ziyaretlerine ve müzede yapılan etkinliklere yönelik görüşleri. Turkish History Education Journal, 7(2), 555-577.
  • Ford, P. (1986). Outdoor education: Defition and philosophy. 01.04.2021 tarihinde https://eric.ed.gov/?q=outdoor+education+definition+and+philosophy&id=ED267941 sayfasından erişilmiştir.
  • Gilbertson, K., Bates, T., Mclaughlin, T., & Ewert, A. (1954). Outdoor education: method and strategies. United States of America: Human Kinetics.
  • Gürgil, F., & Çetin, T. (2018). Bütünleştirilmiş program uygulamalarının öğrencilerin sosyal bilgiler dersi motivasyonlarına etkisi. Turkish Studies Educational Sciences 13(27), 777-794. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.14312
  • Jacobs, H. H. (ed). (1989). Interdiciplinary curriculum: Desing and implementation. United States of America: ASCD 20.04.2021 tarihinde https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED316506.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Karakaş-Özür, N., & Şahin, S. (2017). Sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı etkinliklerin öğrenci başarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 324.
  • Kaymakçı, S. (2012). Sosyal bilgiler öğretim programında ilişkilendirmeler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2) 273-304.
  • MEB (2018a). Milli eğitim bakanlığı sosyal bilgiler öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı
  • MEB (2018b). Milli eğitim bakanlığı fen bilimleri öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı
  • Özçelik, C., & Semerci, N. (2016). Disiplinler arası öğretim yaklaşımına dayalı hazırlanan öğretim etkinliklerinin, öğrencilerin geometrik cisimlerin hacimleri konusundaki akademik başarılarına etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 141-150.
  • Sontay, G., Tutar, M., & Karamustafaoğlu, O. (2016). Okul dışı öğrenme ortamları ile fen öğretimi hakkında öğrenci görüşleri: Planetaryum gezisi. İnformal Ortamlarda Araştırma Dergisi, 1(1), 1-24.
  • Şimşek, A., & Kaymakçı, S. (Ed). (2015). Okul dışı sosyal bilgiler öğretimi. Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinler arası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 12, 89-94.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seda Samuk 0000-0003-3402-9760

Cemil Cahit Yesilbursa 0000-0001-8568-6061

Ercenk Hamarat

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Samuk, S., Yesilbursa, C. C., & Hamarat, E. (2021). Sosyal Bilgiler ve Fen Bilimleri Derslerinin Disiplinlerarası Yaklaşımla Okul Dışında İşlenmesine İlişkin Öğrenci Görüşleri. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 3(2), 113-127. https://doi.org/10.47157/jietp.954814

 JIETP'de yayınlanan makaleler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.