Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Perceived Socialization Level on Knowledge Sharing Behavior in Online Learning Environment

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 140 - 154, 15.12.2023
https://doi.org/10.47157/jietp.1387495

Öz

The aim of this study is to examine the effect of students' perceived socialization levels on information sharing behavior in online learning environments. Exploratory correlational research model, one of the quantitative research methods, was used in the study. The research data were obtained from the students of Sakarya University Vocational School of Health Services according to blended learning in the spring semester of 2021-2022 academic year. A total of 135 students studying in the departments of Child Care Youth Services, Health Care Services, Therapy and Rehabilitation, Medical Services and Techniques in the relevant vocational school participated in the study. It was determined that 2 students did not enter the data correctly and the study was conducted by 133 students. As a result of the research, it was seen that there was a positive and moderately significant relationship between the level of socialization perceived in the online learning environment and its effect on information sharing behavior. It was determined that information sharing behavior was also high in individuals with high perceived socialization perception in online environments.

Kaynakça

  • Alajmi, B.M. (2011). The intention to share: professionals’ knowledge sharing behaviors in online communities. Doktora Tezi, The State University of New Jersey.
  • Alakurt, T. (2013). Sanal uygulama topluluğu üyelerinin bilgi paylaşma davranışlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Alakurt, T., & Keser, H. (2014). Sanal uygulama topluluğu üyelerinin bilgi paylaşma davranışlarının incelenmesi. Elementary Education Online, 13(4). 1331-1351. https://doi.org/10.17051/io.2014.51270
  • Alkan, M. F., & Bardakçı, S. (2017). High school students’ learning activities through social networks: A qualitative inquiry. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1221-1238. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/29417/321154
  • Ateş-Çobanoğlu, A., Uzunboylar, O., & Altun, E. (2017). Çevrimiçi öğrenme hazırbulunuşluk, tutum ve algılanan çevrimiçi sosyalliğin işbirlikli harmanlanmış bir derste incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(63), 1218-1229. https://doi.org/10.17755/esosder.292310
  • Avcı, Ü., & Ergün, E. (2015). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında bilgi paylaşma davranışı ölçeği'nin Türkçe uyarlaması: Bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Başkent University Journal of Education, 2(2), 219-228. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2013.10.005
  • Bardakçı, S. (2010). The validity and reliability study of the scale of the perceived sociability of online learning environments. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 43(1), 17-40. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001189
  • Bock, G. W., Zmud, R. W., Kim, Y.G., & Lee, J. N. (2005). Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces and organizational climate. MIS Quarterly, Information Technologies and Knowledge Management, 29, 87-111. https://doi.org/10.2307/25148669
  • Brown, A. L. (1988). Motivation to learn and understand: on taking charge of one’s own learning. Cognition and Instruction, 5(4), 311–321. http://www.jstor.org/stable/3233575
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (27. baskı). Pegem A Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz Ş., & Demirel, F. (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri: Pegem Yayıncılık.
  • Chiu, C. M., Hsu, M.H., & Wang, E. T. G. (2006). Understanding knowledge sharing in virtual communities: An integration of social capital and social cognitive theories. Decision Support Systems, 42(3), 1872–1888. https://doi.org/10.1016/j.dss.2006.04.001
  • Çalışkan, E., Bardakçı, S., & Teker, N. (2011). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında algılanan sosyalleşme ölçeğinin bilgisayar destekli ortaklaşa öğrenme ortamlarına yönelik yapı geçerliği. Milli Eğitim Dergisi, 41(191), 243-256. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36191/406906
  • Çelen, F., Çelik, A., & Seferoğlu, S. (2011). Yükseköğretimde çevrimiçi öğrenme: Sistemde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Journal Of European Education, 1(1), 25-34. https://doi.org/10.22492/ije
  • Davis, T. R. V., & Luthans, F. (1980). A social learning approach to organizational behavior. The Academy of Management Review, 5(2), 281-290.
  • Dilmen, N. E., & Öğüt, S. (2010). Sosyalleşmenin yeni yüzü: sosyal paylaşım ağları. 2. Yeni İletişim Ortamları ve Etkileşim Uluslararası Konferansı.
  • Er, F., & Saraç, B. (2017). Anadolu üniversitesi açıköğretim sistemine kayıtlı öğrencilerin çevrimiçi öğrenme ortamlarında bilgi paylaşma davranışları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(3), 47-63. https://dergipark.org.tr/tr/pub/auad/issue/34245/378465
  • Ghadirian, H., Mohd Ayub, A. F., Silong ,A. D., Abu Bakar, K. B., & Hossein Zadeh, A. M. (2014). Knowledge sharing behavior among students in learning environments: A review of literature. Asian Social Science. 10(4), 38-45. https://doi.org/10.5539/ass.v10n4p38
  • Hew, K. F., & Hara, N. (2006). Identifying factors that encourage and hinder knowledge sharing in a longstanding online community of practice. Journal of Interactive Online Learning, 5(3), 297-3. http://www.ncolr.org/jiol/issues/pdf/5.3.6.pdf
  • Hislop, D. (2002). Mission impossible? Communicating and sharing knowledge via information technology. Journal of Information Technology, 17(4), 165-177. https://doi.org/10.1080/02683960210161230
  • Hrastinski, S. (2009). A theory of online learning as online participation. Computers & Education, 52(1), 78–82. https://doi.org/10.1016/J.COMPEDU.2008.06.009
  • Koçyiğit, M., Erdoğdu, M., Uyar, M., & Çınar, M. (2018). Üniversite öğrencilerinin rekreatif etkinliklerle sosyalleşme düzeylerinin iletişim becerileri ve duygusal zekâları üzerine etkisi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 966-988. https://doi.org/10.19145/e-gifder.427422
  • Kreijns, K. (2004). Sociable CSCL environments: Social affordances, sociability and social presence. [Doctoral Thesis, Open Universiteit]. Datawyse/Universitaire Pers Maastricht.
  • Kreijns, K., Kirschner, P.A., & Jochems, W. M. (2002). The sociability of computer-supported collaborative learning environment. . Educational Technology & Society, 5(1), 8-22.
  • Kreijns, K., Kirschner, P. A., Jochems, W. M., & Buuren, H. V. (2007). Measuring perceived sociability of computer-supported collaborative learning environments. Computer Education, 49, 176-192. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2005.05.004
  • Levine, J. S. (2007). The online discussion board. NewDirections for Adult and Continuing Education, 2007(113), 67–74. http://dx.doi.org/10.1002/ace.248
  • Ma, W. W. K., & Yuen, A. H. K. (2011) Understanding online knowledge sharing: An interpersonal relationship perspective. Computers & Education, 56, 210-219. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.08.004
  • Preece, J. (2001). Sociability and usability: Twenty years of chatting online. Behavior and Technology Journal, 20(5), 347-356. 10.1080/01449290110084683
  • Seferoğlu, S. S., Doğan, D., & Duman, D. (2011). Toplumsal buradalık algısı ve çevrimiçi ortamlarda bu algının arttırılması. Türkiye’de e-öğrenme: Gelişmeler ve Uygulamalar II (pp.37-60), Anadolu Üniversitesi.
  • Tseng, F. C., & Kuo, F. Y. (2014). A study of social participation and knowledge sharing in the teachers’ online professional community of practice. Computers & Education, 72, 37-47. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.10.005
  • Tu, C. (2000). On-line learning migration: From social learning theory to social presence theory in a CMC environment. Journal of Network and Computer Applications, 23, 27-37. https://doi.org/10.1006/jnca.1999.0099
  • Tuomi, I. (1999). Data is more than knowledge: Implications of the reversed knowledge hierarchy for knowledge management and organizational memory. Journal of Management Information Systems, 16(3), 103-118. https://doi.org/10.1080/07421222.1999.11518258
  • Wang, S., & Noe, R. A. (2010). Knowledge sharing: A review and directions for future research. Human Resource Management Review, 20(2), 115-131. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2009.10.001
  • Yılmaz, R. (2014). Çevrimiçi öğrenmede etkileşim ortamının ve üstbilişsel rehberliğin akademik başarı, üstbilişsel farkındalık ve işlemsel uzaklığa etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, R. (2016). Knowledge sharing behaviors in e-learning community: Exploring the role of academic self-efficacy and sense of community. Computers in Human Behavior, 63, 373–382. https://doi.org/10.1016/J.CHB.2016.05.055
  • Yılmaz, R. (2017). Sanal öğrenme topluluğundaki öğrencilerin bilgi paylaşma davranislarina etki eden faktörlerin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1), 16-30. https://doi.org/10.17943/etku.288486
  • Yu, T. K., Lu, L. C., & Liu, T. F. (2010). Exploring factors that influence knowledge sharing behavior via weblogs. Computers in Human Behavior, 26(1), 32–41. https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.08.002

Çevrimiçi Öğrenme Ortamında Algılanan Sosyalleşme Düzeyinin Bilgi Paylaşma Davranışına Etkisi

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 140 - 154, 15.12.2023
https://doi.org/10.47157/jietp.1387495

Öz

Bu araştırmanın amacı öğrencilerin çevrimiçi öğrenme ortamlarında algılanan sosyalleşme düzeylerinin bilgi paylaşma davranışına etkisinin incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden keşfedici korelasyonel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma verileri 2021-2022 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında harmanlanmış öğrenme ile öğrenim göre Sakarya Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinden elde edilmiştir. Araştırmaya ilgili meslek yüksekokulunda yer alan Çocuk Bakımı Gençlik Hizmetleri, Sağlık Bakım Hizmetleri, Terapi ve Rehabilitasyon, Tıbbi Hizmetler ve Teknikleri bölümlerinde öğrenim gören 135 öğrenci katılmıştır. Araştırmada 2 öğrencinin verileri doğru girmediği tespit edilmiş ve 133 öğrenci tarafından yürütülmüştür. Araştırma sonucunda çevrimiçi öğrenme ortamında algılanan sosyalleşme düzeyinin ile bilgiyi paylaşma davranışına etkisi arasında olumlu yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Çevrimiçi ortamlarda algılanan sosyalleşme algısının yüksek olduğu bireylerde bilgi paylaşma davranışının da yüksek olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Alajmi, B.M. (2011). The intention to share: professionals’ knowledge sharing behaviors in online communities. Doktora Tezi, The State University of New Jersey.
  • Alakurt, T. (2013). Sanal uygulama topluluğu üyelerinin bilgi paylaşma davranışlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Alakurt, T., & Keser, H. (2014). Sanal uygulama topluluğu üyelerinin bilgi paylaşma davranışlarının incelenmesi. Elementary Education Online, 13(4). 1331-1351. https://doi.org/10.17051/io.2014.51270
  • Alkan, M. F., & Bardakçı, S. (2017). High school students’ learning activities through social networks: A qualitative inquiry. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1221-1238. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/29417/321154
  • Ateş-Çobanoğlu, A., Uzunboylar, O., & Altun, E. (2017). Çevrimiçi öğrenme hazırbulunuşluk, tutum ve algılanan çevrimiçi sosyalliğin işbirlikli harmanlanmış bir derste incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(63), 1218-1229. https://doi.org/10.17755/esosder.292310
  • Avcı, Ü., & Ergün, E. (2015). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında bilgi paylaşma davranışı ölçeği'nin Türkçe uyarlaması: Bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Başkent University Journal of Education, 2(2), 219-228. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2013.10.005
  • Bardakçı, S. (2010). The validity and reliability study of the scale of the perceived sociability of online learning environments. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 43(1), 17-40. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001189
  • Bock, G. W., Zmud, R. W., Kim, Y.G., & Lee, J. N. (2005). Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces and organizational climate. MIS Quarterly, Information Technologies and Knowledge Management, 29, 87-111. https://doi.org/10.2307/25148669
  • Brown, A. L. (1988). Motivation to learn and understand: on taking charge of one’s own learning. Cognition and Instruction, 5(4), 311–321. http://www.jstor.org/stable/3233575
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (27. baskı). Pegem A Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz Ş., & Demirel, F. (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri: Pegem Yayıncılık.
  • Chiu, C. M., Hsu, M.H., & Wang, E. T. G. (2006). Understanding knowledge sharing in virtual communities: An integration of social capital and social cognitive theories. Decision Support Systems, 42(3), 1872–1888. https://doi.org/10.1016/j.dss.2006.04.001
  • Çalışkan, E., Bardakçı, S., & Teker, N. (2011). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında algılanan sosyalleşme ölçeğinin bilgisayar destekli ortaklaşa öğrenme ortamlarına yönelik yapı geçerliği. Milli Eğitim Dergisi, 41(191), 243-256. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36191/406906
  • Çelen, F., Çelik, A., & Seferoğlu, S. (2011). Yükseköğretimde çevrimiçi öğrenme: Sistemde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Journal Of European Education, 1(1), 25-34. https://doi.org/10.22492/ije
  • Davis, T. R. V., & Luthans, F. (1980). A social learning approach to organizational behavior. The Academy of Management Review, 5(2), 281-290.
  • Dilmen, N. E., & Öğüt, S. (2010). Sosyalleşmenin yeni yüzü: sosyal paylaşım ağları. 2. Yeni İletişim Ortamları ve Etkileşim Uluslararası Konferansı.
  • Er, F., & Saraç, B. (2017). Anadolu üniversitesi açıköğretim sistemine kayıtlı öğrencilerin çevrimiçi öğrenme ortamlarında bilgi paylaşma davranışları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(3), 47-63. https://dergipark.org.tr/tr/pub/auad/issue/34245/378465
  • Ghadirian, H., Mohd Ayub, A. F., Silong ,A. D., Abu Bakar, K. B., & Hossein Zadeh, A. M. (2014). Knowledge sharing behavior among students in learning environments: A review of literature. Asian Social Science. 10(4), 38-45. https://doi.org/10.5539/ass.v10n4p38
  • Hew, K. F., & Hara, N. (2006). Identifying factors that encourage and hinder knowledge sharing in a longstanding online community of practice. Journal of Interactive Online Learning, 5(3), 297-3. http://www.ncolr.org/jiol/issues/pdf/5.3.6.pdf
  • Hislop, D. (2002). Mission impossible? Communicating and sharing knowledge via information technology. Journal of Information Technology, 17(4), 165-177. https://doi.org/10.1080/02683960210161230
  • Hrastinski, S. (2009). A theory of online learning as online participation. Computers & Education, 52(1), 78–82. https://doi.org/10.1016/J.COMPEDU.2008.06.009
  • Koçyiğit, M., Erdoğdu, M., Uyar, M., & Çınar, M. (2018). Üniversite öğrencilerinin rekreatif etkinliklerle sosyalleşme düzeylerinin iletişim becerileri ve duygusal zekâları üzerine etkisi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 966-988. https://doi.org/10.19145/e-gifder.427422
  • Kreijns, K. (2004). Sociable CSCL environments: Social affordances, sociability and social presence. [Doctoral Thesis, Open Universiteit]. Datawyse/Universitaire Pers Maastricht.
  • Kreijns, K., Kirschner, P.A., & Jochems, W. M. (2002). The sociability of computer-supported collaborative learning environment. . Educational Technology & Society, 5(1), 8-22.
  • Kreijns, K., Kirschner, P. A., Jochems, W. M., & Buuren, H. V. (2007). Measuring perceived sociability of computer-supported collaborative learning environments. Computer Education, 49, 176-192. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2005.05.004
  • Levine, J. S. (2007). The online discussion board. NewDirections for Adult and Continuing Education, 2007(113), 67–74. http://dx.doi.org/10.1002/ace.248
  • Ma, W. W. K., & Yuen, A. H. K. (2011) Understanding online knowledge sharing: An interpersonal relationship perspective. Computers & Education, 56, 210-219. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.08.004
  • Preece, J. (2001). Sociability and usability: Twenty years of chatting online. Behavior and Technology Journal, 20(5), 347-356. 10.1080/01449290110084683
  • Seferoğlu, S. S., Doğan, D., & Duman, D. (2011). Toplumsal buradalık algısı ve çevrimiçi ortamlarda bu algının arttırılması. Türkiye’de e-öğrenme: Gelişmeler ve Uygulamalar II (pp.37-60), Anadolu Üniversitesi.
  • Tseng, F. C., & Kuo, F. Y. (2014). A study of social participation and knowledge sharing in the teachers’ online professional community of practice. Computers & Education, 72, 37-47. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.10.005
  • Tu, C. (2000). On-line learning migration: From social learning theory to social presence theory in a CMC environment. Journal of Network and Computer Applications, 23, 27-37. https://doi.org/10.1006/jnca.1999.0099
  • Tuomi, I. (1999). Data is more than knowledge: Implications of the reversed knowledge hierarchy for knowledge management and organizational memory. Journal of Management Information Systems, 16(3), 103-118. https://doi.org/10.1080/07421222.1999.11518258
  • Wang, S., & Noe, R. A. (2010). Knowledge sharing: A review and directions for future research. Human Resource Management Review, 20(2), 115-131. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2009.10.001
  • Yılmaz, R. (2014). Çevrimiçi öğrenmede etkileşim ortamının ve üstbilişsel rehberliğin akademik başarı, üstbilişsel farkındalık ve işlemsel uzaklığa etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, R. (2016). Knowledge sharing behaviors in e-learning community: Exploring the role of academic self-efficacy and sense of community. Computers in Human Behavior, 63, 373–382. https://doi.org/10.1016/J.CHB.2016.05.055
  • Yılmaz, R. (2017). Sanal öğrenme topluluğundaki öğrencilerin bilgi paylaşma davranislarina etki eden faktörlerin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1), 16-30. https://doi.org/10.17943/etku.288486
  • Yu, T. K., Lu, L. C., & Liu, T. F. (2010). Exploring factors that influence knowledge sharing behavior via weblogs. Computers in Human Behavior, 26(1), 32–41. https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.08.002
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Büşra Yılmaz 0009-0007-3591-2623

Hatice Hazal İlgar 0000-0002-8247-110X

Neziha Ekinci 0000-0001-9061-1953

Hakkı Bağcı 0000-0002-6211-9694

Erken Görünüm Tarihi 15 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 8 Kasım 2023
Kabul Tarihi 9 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, B., İlgar, H. H., Ekinci, N., Bağcı, H. (2023). Çevrimiçi Öğrenme Ortamında Algılanan Sosyalleşme Düzeyinin Bilgi Paylaşma Davranışına Etkisi. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 5(2), 140-154. https://doi.org/10.47157/jietp.1387495

 The published articles in JIETP are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License