The purpose of this study is to reveal the effects of preschool teachers' classroom management dimensions on children's social emotional variables (emotional knowledge, self-regulation, empathy, social competence). There are two study groups in the research. The first of the study groups consists of 36 preschool teachers who work in Istanbul, Sinop and TRNC (Turkish Republic of Northern Cyprus). The other study group consists of 177 children aged 5-6 years in the classes of the teachers in the first study group. The Personal Information Form for Teachers, Personal Information Form for Children, Behaviour and Instructional Management Scale and Social-Emotional Skills and Psychological Resilience Scale for Preschool Children were used as data collection tools in the research. Since all variables were normally distributed, the Pearson Product Moment Correlation Coefficient and Simple Linear Regression analyses, which are among parametric techniques, were applied. It was determined that there is a positive and significant relationship between preschool teachers' instructional management level and emotional knowledge, self-regulation, empathy and social competence. It is evident that preschool teachers' instructional management dimensions significantly predict preschool children's emotional knowledge, self-regulation, empathy and social competence dimensions. According to this result, teachers' instructional management level predicts children's emotional knowledge the most and their social competence the least. No significant relationship was determined between preschool teachers' behaviour management level and emotional knowledge, self-regulation, empathy and social competence. It is evident that preschool teachers' behaviour management dimensions do not significantly predict preschool children's emotional knowledge, self-regulation, empathy and social competence dimensions.
Classroom management social emotional competence preschool teachers preschool period children.
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi boyutlarının çocukların sosyal duygusal boyutları (duygu bilgisi, öz düzenleme, empati, sosyal yetkinlik) üzerindeki etkilerini ortaya koymaktır. Araştırmada iki çalışma grubu yer almaktadır. Çalışma gruplarının ilki, İstanbul, Sinop ve KKTC’nde göreve devam eden 36 okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Diğer çalışma grubu, ilk çalışma grubundaki öğretmenlerin sınıflarındaki 5-6 yaş grubundan 177 çocuktur. Araştırmada veri toplama araçları olarak Öğretmenler için Kişisel Bilgi Formu, Çocuk için Kişisel Bilgi Formu, Davranış ve Öğretim Yönetimi Ölçeği ile Okul Öncesi Sosyal Duygusal Beceriler ve Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği kullanılmıştır. Boyutların tamamı normal dağıldığı için parametrik tekniklerden Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ile Basit Doğrusal Regresyon analizleri uygulanmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin öğretim yönetimi düzeyi ile duygu bilgisi, öz düzenleme, empati ve sosyal yetkinlik arasında olumlu yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Okul öncesi öğretmenlerinin öğretim yönetimi düzeyinin, okul öncesi dönem çocuklarının duygu bilgisi, öz düzenleme, empati ve sosyal yetkinlik boyutlarını anlamlı düzeyde yordadığı görülmektedir. Bu sonuca göre öğretmenlerin öğretim yönetimi düzeyi, en çok çocukların duygu bilgisini, en az sosyal yetkinliğini yordamaktadır. Okul öncesi öğretmenlerinin davranış yönetimi düzeyi ile duygu bilgisi, öz düzenleme, empati ve sosyal yetkinlik boyutları arasında anlamlı bir ilişki belirlenmemiştir. Okul öncesi öğretmenlerinin davranış yönetimi düzeyinin, okul öncesi dönem çocuklarının duygu bilgisi, öz düzenleme, empati ve sosyal yetkinlik boyutlarını anlamlı düzeyde yordamadığı görülmektedir.
Sınıf yönetimi sosyal duygusal yeterlilik okul öncesi öğretmenleri okul öncesi dönem çocukları.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 17 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 18 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 2 |
JIETP'de yayınlanan makaleler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.