Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EXAMINATION OF THE RELATIONSHIPS OF PARENTS WHO ARE TEACHERS BETWEEN THEIR CHILDREN AND THEIR STUDENTS

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 107 - 117, 20.12.2016

Öz

The aim
of the current study was to determineperspectives between parents who are
teachers, children of these teachers, and students who are in the same class
with children of teachers. In line with the main aim, phenomenology was used as
qualitative research methods. The participants of the study composed of three
groups which were selected from Erzurum city. The first group consisted of
class or branch teachers who have student children, persons whose at least one
parents are teacher was belonged to second group, and the last group consisted
of the classmates of these persons.  Each
group had 10 people, in total 30 people were determined as experiment group.
Because of the three-different sample group, different interview forms were
prepared for each group. For differently prepared interview forms, it was tried
to reached perspectives of people 
within
the same phenomenon towards same situations and comments about these
situations.  In the study, the data
obtained from interview were analyzed with descriptive analysis. Themes were
organized regarding interview questions and answers were gathered judiciously.
The findings were analyzed and interpreted in terms of the answers of parent
teachers. According to findings of the study, it was found that teachers keep
their children in the background in the class. They avoided to assign an
important task to their children in the class and behave their children more
primly and harder. In this manner, teachers aimed to show that their children
are not different and privileged from the rest of the class. Woman teachers did
not find enough time for meeting their children needs. Teachers had a quick
temper toward their children at home. They cannot show patience toward their
children when comparing their students

Kaynakça

  • Akıngüç, B., Fındıkçı, İ. (1992) Anne-Babası ayrı Öğrencilerin Ailelerinin Diğerlerine Göre Demografik Özellikleri ve Ders Başarıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,(8), 429-440.
  • Akyüz Y. (2008). Türk Eğitim Tarihinde Çağdaş Anlamda “Öğretmenin Saygınlığı” Kavramına Bir Bakış. Ankara İl Milli Eğitim Dergisi, 9(55), 16–23.
  • Aydın B. (2004). 21. Yüzyılda Eğitim ve Türk Eğitim Sistemi. Dem Yayınları. İstanbul:
  • Aydın R. (2009). Türkiye’de Öğretmen Sorunları Açısından Milli Eğitim Şûralarının Değerlendirilmesi (1980–2000). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 42(2), 199-237
  • Barnett, J. ve Hodson, D. (2001). Pedagojical Context Knowledge: Toward A Fuller Understanding of What Good Science Teacher Know. Science Education, 85,426- 453.
  • Başar, H. (2008). Sınıf Yönetimi. Anı Yayınevi. Ankara
  • Bernal, E. M. (1994). Finding and Cultivating Minority Gifted / Talented Students. A Paper Presented at The National Conference on Alternative Teacher Certification. Washington, DC.
  • Büyükkaragöz S. ve diğ. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş (Eğitimin Temelleri). Mikro Yayınları. Konya
  • Celep, C. (2004). Meslek Olarak Öğretmenlik, Anı Yayınları. Ankara
  • Çelikten, M., Şanal M., ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207-237.
  • Çetin, Ş. (2001). İdeal Öğretmen Üzerine Bir Araştırma. Milli Eğitim Dergisi,(149).
  • Davalos, R. ve Griffin, G. (1999). The Impact of Teachers' Individualized Practices on Gifted Students in Rural, Heterogeneous Classrooms. Roeper Review, 21(4), 308-314.
  • Dilekmen, M. (2005). Başarı ve Saldırganlık Gereksinimi: Öğretmen Adayları Üzerinde Bir Çalışma. Araştırma Yayınları. Ankara.
  • Dökmen, Ü. (1998). İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Erden, M. (2005), Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Epsilon Yayınevi. İstanbul
  • Ertürk, S. (1994), Eğitimde Program Geliştirme. Meteksan Yayınevi. Ankara
  • Gurbetoğlu A.ve Tomakin E. (2011). Sevilen ve Sevilmeyen Öğretmen Davranışlarına İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12(1) 261-276
  • Hansen, J. B. ve Feldhusen, J. F. (1994). Comparison of Trained and Untrained Teachers of Gifted Students. Gifted Child Quarterly, 38(3), 115-121.
  • Karagözoğlu, G. (2003). Eğitim Sistemimizde Öğretmen Yetiştirme Politikamıza Genel Bir
  • Bakış. Eğitim Sistemimizde Öğretmen Yetiştirme Politikamıza Genel Bir Bakış, Eğitimde yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi, Sivas.
  • Kılıç, D. (1994). İlkokul 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinin Öğretmenlerin Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Lewis, J. F. (1982). Bulldozers or Chairs? Gifted Students Describe Their Ideal Teacher. The Gifted Child Today, 16-19.
  • Nelson, K. C. ve Prindle, N. (1992). Gifted Teacher Competencies: Ratings By Rural Principals and Teachers Compared. Journal for the Education of The Gifted, 15(4), 357-369.
  • Özbek R. Kahyaoğlu M. Ve Özgen N. (2007). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2). 221-232
  • Sönmez, V. (2012).Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı.17.Baskı. Anı Yayınları. Ankara
  • Sünbül, A. M. (1996). Öğretmen Niteliği ve Öğretimdeki Rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1, 597-607.
  • Şimşek, H., Yıldırım, A. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara
  • Şişman, M., (2006). Eğitim Bilimine Giriş, Pegem Yayıncılık. Ankara,
  • Uluşavaş, M. (1992). İlkokul Çağında Çocuğu Olan Anne-Babaların Öğrenme Gereksinimler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.(8), 269-282.
  • Yalçın, H. ,Korkmaz, M. E. (2013). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Motivasyon Durumları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(26).
  • Yazıcı H. (2009) Öğretmenlik Mesleği, Motivasyon Kaynakları ve Temel Tutumları: Kuramsal Bir Bakış, Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 33-46

ÖĞRETMEN ANNE-BABALARIN ÇOCUKLARI VE ÖĞRENCİLERİYLE OLAN İLİŞKİLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 107 - 117, 20.12.2016

Öz

Araştırma ile ebeveyn olan öğretmenler,
öğretmen çocukları ve öğretmen çocukları ile aynı sınıfta okuyan öğrencilerin
birbirileri ile olan ilişkilerine olan bakış açıları belirlenmeye
çalışılmıştır. Bu temel amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden olgu
bilim deseni kullanılmıştır.
Araştırmanın
katılımcıları, Erzurum ilinden seçilen üç ayrı gruptan oluşmaktadır. Birinci
grup okul dönemi çocuğu bulunan sınıf ya da branş öğretmenlerinden, ikinci grup
ebeveynlerinden en az biri öğretmen olan bireylerden ve son grup ise bu
bireylerin sınıf arkadaşlarından oluşmaktadır. Her grup 10 kişiden, toplam 30
kişi çalışma grubu olarak belirlenmiştir.
Araştırmada üç farklı örneklem grubu olduğundan, her grup için farklı
görüşme formu hazırlanmıştır. Gruplar için düzenlenen farklı görüşme
formlarıyla, belli bir olgu içindeki kişilerin aynı durumlara bakış açılarına
ve bu durum hakkındaki yorumlarına ulaşılmaya çalışılmıştır.
Araştırmada görüşme yöntemi ile elde edilen
veriler betimsel analizle incelenmiştir. Temalar görüşmelerde sorulan sorulara
göre düzenlenmiş ve sorulara dikkat edilerek cevaplar mantıklı bir şekilde bir
araya getirilmiştir. Öğretmen anne ve babaların verdikleri cevaplara göre
bulgular analiz edilip yorumlanmıştır.
Araştırmada
sonuçlarına göre öğretmenlerin, kendi çocuklarını okuttukları zaman sınıf
içinde çocuğunu geri planda tutmaktadır. Öğretmenler çocuklarına sınıf içinde
önemli görevler vermemektedir. Çocuklarına karşı daha kuralcı ve sert
davranmaktadırlar. Bu şekilde onun farklı ve ayrıcalıklı olmadığını göstermeyi
amaçlamaktadırlar. Bayan öğretmenler okuldan sonra çocuklarının birçok
ihtiyaçlarını karşılamak için yeterli zamanı bulamamaktadır. Öğretmenler evde
çocuklarına karşı daha kolay sinirlenmekteler. Öğrencilerine gösterdikleri
sabrı çocuklarına gösterememektedirler. 

Kaynakça

  • Akıngüç, B., Fındıkçı, İ. (1992) Anne-Babası ayrı Öğrencilerin Ailelerinin Diğerlerine Göre Demografik Özellikleri ve Ders Başarıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,(8), 429-440.
  • Akyüz Y. (2008). Türk Eğitim Tarihinde Çağdaş Anlamda “Öğretmenin Saygınlığı” Kavramına Bir Bakış. Ankara İl Milli Eğitim Dergisi, 9(55), 16–23.
  • Aydın B. (2004). 21. Yüzyılda Eğitim ve Türk Eğitim Sistemi. Dem Yayınları. İstanbul:
  • Aydın R. (2009). Türkiye’de Öğretmen Sorunları Açısından Milli Eğitim Şûralarının Değerlendirilmesi (1980–2000). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 42(2), 199-237
  • Barnett, J. ve Hodson, D. (2001). Pedagojical Context Knowledge: Toward A Fuller Understanding of What Good Science Teacher Know. Science Education, 85,426- 453.
  • Başar, H. (2008). Sınıf Yönetimi. Anı Yayınevi. Ankara
  • Bernal, E. M. (1994). Finding and Cultivating Minority Gifted / Talented Students. A Paper Presented at The National Conference on Alternative Teacher Certification. Washington, DC.
  • Büyükkaragöz S. ve diğ. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş (Eğitimin Temelleri). Mikro Yayınları. Konya
  • Celep, C. (2004). Meslek Olarak Öğretmenlik, Anı Yayınları. Ankara
  • Çelikten, M., Şanal M., ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207-237.
  • Çetin, Ş. (2001). İdeal Öğretmen Üzerine Bir Araştırma. Milli Eğitim Dergisi,(149).
  • Davalos, R. ve Griffin, G. (1999). The Impact of Teachers' Individualized Practices on Gifted Students in Rural, Heterogeneous Classrooms. Roeper Review, 21(4), 308-314.
  • Dilekmen, M. (2005). Başarı ve Saldırganlık Gereksinimi: Öğretmen Adayları Üzerinde Bir Çalışma. Araştırma Yayınları. Ankara.
  • Dökmen, Ü. (1998). İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Erden, M. (2005), Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Epsilon Yayınevi. İstanbul
  • Ertürk, S. (1994), Eğitimde Program Geliştirme. Meteksan Yayınevi. Ankara
  • Gurbetoğlu A.ve Tomakin E. (2011). Sevilen ve Sevilmeyen Öğretmen Davranışlarına İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12(1) 261-276
  • Hansen, J. B. ve Feldhusen, J. F. (1994). Comparison of Trained and Untrained Teachers of Gifted Students. Gifted Child Quarterly, 38(3), 115-121.
  • Karagözoğlu, G. (2003). Eğitim Sistemimizde Öğretmen Yetiştirme Politikamıza Genel Bir
  • Bakış. Eğitim Sistemimizde Öğretmen Yetiştirme Politikamıza Genel Bir Bakış, Eğitimde yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi, Sivas.
  • Kılıç, D. (1994). İlkokul 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinin Öğretmenlerin Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Lewis, J. F. (1982). Bulldozers or Chairs? Gifted Students Describe Their Ideal Teacher. The Gifted Child Today, 16-19.
  • Nelson, K. C. ve Prindle, N. (1992). Gifted Teacher Competencies: Ratings By Rural Principals and Teachers Compared. Journal for the Education of The Gifted, 15(4), 357-369.
  • Özbek R. Kahyaoğlu M. Ve Özgen N. (2007). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2). 221-232
  • Sönmez, V. (2012).Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı.17.Baskı. Anı Yayınları. Ankara
  • Sünbül, A. M. (1996). Öğretmen Niteliği ve Öğretimdeki Rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1, 597-607.
  • Şimşek, H., Yıldırım, A. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara
  • Şişman, M., (2006). Eğitim Bilimine Giriş, Pegem Yayıncılık. Ankara,
  • Uluşavaş, M. (1992). İlkokul Çağında Çocuğu Olan Anne-Babaların Öğrenme Gereksinimler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.(8), 269-282.
  • Yalçın, H. ,Korkmaz, M. E. (2013). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Motivasyon Durumları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(26).
  • Yazıcı H. (2009) Öğretmenlik Mesleği, Motivasyon Kaynakları ve Temel Tutumları: Kuramsal Bir Bakış, Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 33-46
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Durmuş Kılıç

Burcu Altınok Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 21 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kılıç, D., & Altınok, B. (2016). ÖĞRETMEN ANNE-BABALARIN ÇOCUKLARI VE ÖĞRENCİLERİYLE OLAN İLİŞKİLERİNİN İNCELENMESİ. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 2(2), 107-117.
Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan eserler  Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.