This
paper explores gender-based differences in the requests made by 20 Turkish EFL preparation
class students (10 males, 10 females) in a state university in İstanbul,
Turkey, to their instructor, based on the politeness theory. The data involved the
emails sent by the students making a request on several topics to their instructor
and were analysed according to the coding scheme of Holtgraves and Yang (1992) including
three factors affecting politeness: formality of address phrase, degree of
imposition and directness. The analysis of qualitative and quantitative data
showed that there are certain differences among these three factors regarding two
genders. The evaluation of the data indicated that the females used more formal
address phrases than their male counterparts. Both genders employed indirect
requests more than direct ones, but the female participants used slightly more indirect
requests. The females were more careful about thanking and closing their emails
which increased both the imposition and politeness level of the females’
requests. The results concorded with the results of the previous studies and so
it replicated and justified similar research.
sociolinguistics requests English as a foreign language(EFL)
Bu araştırma, Türkiye, İstanbul’da bir devlet
üniversitesinin hazırlık sınıfına devam eden (10 kız, 10 erkek) 20 adet Türk, İngilizce
hazırlık öğrencisinin okutmanlarına gönderdikleri ricaların “kibarlık kuramı”
ışığında cinsiyete bağlı farklılıklarını incelemeği hedefler. Araştırmanın
verilerini, öğrencilerin çeşitli konularda bir ricada bulunmak üzere ders
okutmanlarına gönderdikleri e-postaları içermektedir ve bu veriler, kibarlığı
etkileyen üç faktörü: resmi hitap, yükümlülük dereceleri ve açıklık-dürüstlük
cümleciklerini kapsayan, Holtgraves ve Yang’in (1992) kodlama planına göre çözümlenmiştir.
Nicel ve nitel verilerin çözümlemeleri,
bu üç faktör, iki cinsiyete göre farklılıklar göstermiştir. Verilerin değerlendirilmesi sonucunda,
kızların erkek katılımcılara göre daha resmi hitap biçimlerini kullandıkları
görülmüştür. İki cinsin de dolaysız ricalar yerine dolaylı ricalar kullandığı;
fakat kızların biraz daha fazla dolaylı ricalar kullandığı görülmüştür. Kızlar,
yükümlülük ve kibarlık seviyelerini artıran teşekkür etme konusunda ve
epostalarını bitirme konusunda daha dikkatli davranmışlardır. Araştırmanın
sonuçlarının, daha önce yapılmış olan benzer araştırmaların sonuçlarıyla uyumlu
olduğu, böylece daha önce aynı konuda yapılmış araştırmaların sonuçlarını
tekrarladığı ve doğruladığı görülmüştür.
Konular | Dilbilim |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ekim 2017 |
Kabul Tarihi | 30 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2 |