Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üstün ve Yetenekli Çocukların Gözüyle Müzedeki Etkinlikler: Şehit Cuma DAĞ Tabiat Tarihi Müzesi

Yıl 2019, Cilt: 1, 18 - 31, 30.11.2019

Öz

Müze, çok yönlü ve etkili öğrenme ortamlarını sunan ve deneyimler sonucu
yaparak, yaşayarak öğrenme fırsatı yaratan eğitim ve öğretim alanlarından
biridir. Öğrenme üzerinde kazanımları oldukça önemli olan müzeler geçmişi
yansıtan tarihi bellek olmanın yanı sıra ideal öğrenme ortamlarına dönüşür.
Zengin ve farklılaştırılmış öğrenme ortamları sunan müzelerden eğitim imkanları
bakımından faydalanmak, toplumun çeşitli birimlerine özellikle çocukların
düşünme becerilerini geliştirmelerine, kültürel bilgi düzeylerini
arttırmalarına ve kişilik gelişimlerine katkı sağlar. Üstün zekalı ve yetenekli
çocukların da eğitim programlarında yer alan farklılaştırmalar,
zenginleştirmeler ve hızlandırma programları için müzeler önemli öğrenme
ortamlarıdır. Bu nedenle bu çalışmada üstün zekalı ve yetenekli çocukların müze
ortamında gerçekleştirilen etkinliklere ilişkin görüşlerinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Bu araştırma nitel modelde tasarlanmış ve eylem araştırması
şeklinde yürütülmüştür. Veriler analiz edilirken betimsel analiz tekniğinden
yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-1018 eğitim ve öğretim
döneminde Ankara’da Bilim Sanat Merkezinde eğitim almakta olan ilkokul 2.,3. ve
4. sınıfa giden 30 üstün zekalı ve yetenekli çocuk oluşturmaktadır.
Araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formları, resim ve çalışma
kâğıdı üzerinden elde edilmiştir. Çalışma sonrasında üstün zekalı ve yetenekli
çocukların müzede sunulan etkinliklere katılmaktan keyif aldıkları ve farklı
öğrenme alanları yetenekleri, ilgileri ve hızları doğrultusunda eğitim
alabilecekleri ortamlara sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö.& Öztürk, F. (1999). Türk Eğitim Düşüncesinde Okul Müzesinden Müze Pedagojisine Değişim. Eğitim ve Bilim, 14(114), 73-81.
  • Adıgüzel, Ö. (2006). Okul Dışında Farklı Bir Öğrenme Ortamı Olarak Çocuk Müzeleri. Bilim Eğitim Toplum Dergisi. (4), 32-40.
  • Anderson, D. Kisiel, J.& Storksdieck, M. (2006). Understanding Teachers’ Perspectives on Field Trips: Discovering Common Ground in Three Countries. Curator: The Museum Journal, 49(3), 365-386.
  • Buyurgan, S. (2002). “Programlı Bir Müze Ziyareti ve Sonrasında Uygulama Örneği”. Gazi Üniversitesi’nin Eğitimde 75. Yılı Sanat Eğitimi Sempozyumu bildirileri içinde. Sf. 105-118. Gazi Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı. 08-10 Mayıs, Ankara: G.Ü. İletişim Fakültesi Matbaası.
  • Buyurgan, S. ve Mercin, L. (2010). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları. Özsoy, V. (Ed.). Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları-2.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Clark, G.,Manifold M., Zimmerman, E. (2007).Meeting the Needs of Artistically Talented Students Who Reside in Real and Virtual, Rural Communities in the United States. Gifted Education International. Vol. 23(3), 319-329.
  • Clark, B. (2002). Growing Up Gifted. New Jersey: Pearson Education.
  • Coughlin, P. K. (2010). Making Field Trips Count: Collaborating for Meaningful Experiences. The Social Studies, 101, 200-210.
  • Çetin, Y. (2010). Çağdaş Eğitimde Müze Eğitiminin Rolü ve Önemi. Güzel sanatlar Enstitüsü Dergisi/Journal of Institute of Fine Arts, (8).
  • Dilli, R. & Bapoğlu Dümenci, S. (2015). Okul öncesi dönemi çocuklarına Anadolu’da yaşamış nesli tükenmiş hayvanların öğretilmesinde müze eğitiminin etkisi. Eğitim ve Bilim, 40(181), 217-230.
  • Doğan, C. D. (2017). Müzelerin Eğitim Ortamı Olarak Kullanılması: Ölçme ve Değerlendirme Uygulamaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(60), 234-248.
  • Eliot, J (1991). Action research for educational change, Buckingham: Open University Press.
  • Falk, J., H. (1999). Museums as institutions for personal learning, Daedalus, 128(3), 259.
  • Hein, G.E. (2008). Museum Education, 03.08.2008 tarihinde http://www.lesley.edu/faculty/ghein/downloads/MuseumEdBlackwellHein.pdf adresinden alınmıştır.
  • Hooper-Greenhill, E. (1999). Müze ve Galeri Eğitimi. Çev. Meltem Ö. Evren ve Emine G. Kapçı, Yay. Haz.Bekir ONUR, Ankara: A.Ü. Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Hooper-Greenhill, E. (2000). Museums and the Interpretation of Visual Culture. London: Routledge.
  • Genç, S. & Buyurgan, S. (2018). Oyuna Dayalı Müze Etkinliklerinin Öğrenci Erişi ve Görsel Sanatlar Dersine Karşı Tutumları Üzerine Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 687-699. DOI: 10.17679/inuefd.440804.
  • Güler, A. (2011). Planlı Bir Müze Gezisinin İlköğretim Öğrencilerinin Tutumuna Etkisi. İlköğretim Online, 10(1), 169-179, 2011. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Karadeniz,C., Okvuran,A., Artar,M.,& Çakır İlhan,A.(2015). Yeni Müzebilim Bağlamında Müze Eğitimine Çağdaş Yaklaşımlar ve Müze Eğitimcisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 48, (2), 203-226.
  • Kılıç, A. (2018). Üstün Yetenekli Çocukların Fen Eğitiminde Bilim Deney Merkezlerinin Rolü, Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 5(2), 59-66.
  • Melber, L.M.(2003). Partnerships in Science Learning: Museum Outreach and Elementary Gifted Education. Gifted Child Quarterlyhttps. Volume: 47 issue: 4, page(s): 251-258 ://doi.org/10.1177/001698620304700402
  • Mercin, L.(2008). Görsel Sanatlar Dersinin Müze ve Sınıf Ortamında İşlenişine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(24). ISSN:1304–0278
  • Özbek, G., Akyol, A.A. & Köksal Akyol, A.(2017). Ankara’daki Müzelerin Eğitim İşlevleri Açısından İncelenmesi. Millî Eğitim Sayı 214 Bahar/2017.
  • Özsoy, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayınları.
  • Seidel, H. & Hudson, K. (1999). Müze Eğitimi ve Kültürel Kimlik. Uluslararası İki Çalışma Raporu. B. Onur (Yay. haz.). Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yaynları, 12.
  • Sheppard, B .(2010). The Gift of the ISE Frameworks: A Better Language for Museum Learning. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.2151-6952.2010.00027.x
  • Sivrikaya, G. (2017). Müzelerin keşif alanı olarak kullanımı. Milli Eğitim, Yıl:46,Sayı:214, 123-135.
  • Şahan, M. (2005). Müze ve Eğitim. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (4), 487-501.
  • Talboys, K., G. (2011). Museum Educator’s Handbook. (3rd ed.). United Kingdom: Ashgate Publishing.
  • Tezcan Akmehmet, K.& Ödekan, A (2006), “Müze eğitiminin tarihsel gelişimi”, İTÜ dergisi, S: 3(1), ss. 47-58.
  • Tortop H. S. & Coşkun M. F. (2017). Üstün Yetenekli Öğrencilerde Çoklu Yetenek Gelişiminde Etkili Olabilecek Bir Araç: Bilim Tiyatrosu, Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 4(3), 116-126.
  • VanTassel-Baska, J. & Stambaugh, T. (2006). Instructional manegement strategies for effective curriculum implementation. Comprehensive Curriculum for Gifted Learners.(s. 327-345). Denver: Pearson Education Inc.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yücel, H.S. (2012). Üstün Yetenekli Çocukların, Çok Alanlı Sanat Eğitimi Yöntemini Kullanarak Sanat Tarihi Alanında Gerçekleştirdikleri Müze Gezisinin Sanatsal Uygulamalarına Etkisi, Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2).

Activities in the Museum through the Eyes of Gifted and Talented Children: Şehit Cuma Dağ Natural History Museum

Yıl 2019, Cilt: 1, 18 - 31, 30.11.2019

Öz

The museum is one of the fields of education and training that offers versatile and effective
learning environments and creates the opportunity to learn by experiencing and experiencing.
Museums, whose gains on learning are very important, become historical memory reflecting the
past as well as ideal learning environments. Taking advantage of museums that offer rich and
differentiated learning environments in terms of educational opportunities, contributes to various
units of the society, in particular, to develop children's thinking skills, increase cultural
knowledge levels and personality development. Museums are important learning environments
for differentiation, enrichment and acceleration programs in gifted and talented children.
Therefore in this study, it is aimed to examine the views of gifted and talented children about the
activities in the museum. This research was designed as a qualitative model and conducted as an
action research. Descriptive analysis technique was used to analyze the data. The study group of
the research was completed in the 2nd, 3rd and 4th grades of the elementary school in the Science
and Arts Center in Ankara in 2017-1018 academic year and 30th gifted and talented children. The
data of the study was obtained through semi-structured interview forms, drawings and
worksheets. After the study, it was concluded that gifted and talented children had the
opportunity to participate in the activities p

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö.& Öztürk, F. (1999). Türk Eğitim Düşüncesinde Okul Müzesinden Müze Pedagojisine Değişim. Eğitim ve Bilim, 14(114), 73-81.
  • Adıgüzel, Ö. (2006). Okul Dışında Farklı Bir Öğrenme Ortamı Olarak Çocuk Müzeleri. Bilim Eğitim Toplum Dergisi. (4), 32-40.
  • Anderson, D. Kisiel, J.& Storksdieck, M. (2006). Understanding Teachers’ Perspectives on Field Trips: Discovering Common Ground in Three Countries. Curator: The Museum Journal, 49(3), 365-386.
  • Buyurgan, S. (2002). “Programlı Bir Müze Ziyareti ve Sonrasında Uygulama Örneği”. Gazi Üniversitesi’nin Eğitimde 75. Yılı Sanat Eğitimi Sempozyumu bildirileri içinde. Sf. 105-118. Gazi Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı. 08-10 Mayıs, Ankara: G.Ü. İletişim Fakültesi Matbaası.
  • Buyurgan, S. ve Mercin, L. (2010). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları. Özsoy, V. (Ed.). Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları-2.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Clark, G.,Manifold M., Zimmerman, E. (2007).Meeting the Needs of Artistically Talented Students Who Reside in Real and Virtual, Rural Communities in the United States. Gifted Education International. Vol. 23(3), 319-329.
  • Clark, B. (2002). Growing Up Gifted. New Jersey: Pearson Education.
  • Coughlin, P. K. (2010). Making Field Trips Count: Collaborating for Meaningful Experiences. The Social Studies, 101, 200-210.
  • Çetin, Y. (2010). Çağdaş Eğitimde Müze Eğitiminin Rolü ve Önemi. Güzel sanatlar Enstitüsü Dergisi/Journal of Institute of Fine Arts, (8).
  • Dilli, R. & Bapoğlu Dümenci, S. (2015). Okul öncesi dönemi çocuklarına Anadolu’da yaşamış nesli tükenmiş hayvanların öğretilmesinde müze eğitiminin etkisi. Eğitim ve Bilim, 40(181), 217-230.
  • Doğan, C. D. (2017). Müzelerin Eğitim Ortamı Olarak Kullanılması: Ölçme ve Değerlendirme Uygulamaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(60), 234-248.
  • Eliot, J (1991). Action research for educational change, Buckingham: Open University Press.
  • Falk, J., H. (1999). Museums as institutions for personal learning, Daedalus, 128(3), 259.
  • Hein, G.E. (2008). Museum Education, 03.08.2008 tarihinde http://www.lesley.edu/faculty/ghein/downloads/MuseumEdBlackwellHein.pdf adresinden alınmıştır.
  • Hooper-Greenhill, E. (1999). Müze ve Galeri Eğitimi. Çev. Meltem Ö. Evren ve Emine G. Kapçı, Yay. Haz.Bekir ONUR, Ankara: A.Ü. Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Hooper-Greenhill, E. (2000). Museums and the Interpretation of Visual Culture. London: Routledge.
  • Genç, S. & Buyurgan, S. (2018). Oyuna Dayalı Müze Etkinliklerinin Öğrenci Erişi ve Görsel Sanatlar Dersine Karşı Tutumları Üzerine Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 687-699. DOI: 10.17679/inuefd.440804.
  • Güler, A. (2011). Planlı Bir Müze Gezisinin İlköğretim Öğrencilerinin Tutumuna Etkisi. İlköğretim Online, 10(1), 169-179, 2011. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Karadeniz,C., Okvuran,A., Artar,M.,& Çakır İlhan,A.(2015). Yeni Müzebilim Bağlamında Müze Eğitimine Çağdaş Yaklaşımlar ve Müze Eğitimcisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 48, (2), 203-226.
  • Kılıç, A. (2018). Üstün Yetenekli Çocukların Fen Eğitiminde Bilim Deney Merkezlerinin Rolü, Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 5(2), 59-66.
  • Melber, L.M.(2003). Partnerships in Science Learning: Museum Outreach and Elementary Gifted Education. Gifted Child Quarterlyhttps. Volume: 47 issue: 4, page(s): 251-258 ://doi.org/10.1177/001698620304700402
  • Mercin, L.(2008). Görsel Sanatlar Dersinin Müze ve Sınıf Ortamında İşlenişine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(24). ISSN:1304–0278
  • Özbek, G., Akyol, A.A. & Köksal Akyol, A.(2017). Ankara’daki Müzelerin Eğitim İşlevleri Açısından İncelenmesi. Millî Eğitim Sayı 214 Bahar/2017.
  • Özsoy, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayınları.
  • Seidel, H. & Hudson, K. (1999). Müze Eğitimi ve Kültürel Kimlik. Uluslararası İki Çalışma Raporu. B. Onur (Yay. haz.). Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yaynları, 12.
  • Sheppard, B .(2010). The Gift of the ISE Frameworks: A Better Language for Museum Learning. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.2151-6952.2010.00027.x
  • Sivrikaya, G. (2017). Müzelerin keşif alanı olarak kullanımı. Milli Eğitim, Yıl:46,Sayı:214, 123-135.
  • Şahan, M. (2005). Müze ve Eğitim. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (4), 487-501.
  • Talboys, K., G. (2011). Museum Educator’s Handbook. (3rd ed.). United Kingdom: Ashgate Publishing.
  • Tezcan Akmehmet, K.& Ödekan, A (2006), “Müze eğitiminin tarihsel gelişimi”, İTÜ dergisi, S: 3(1), ss. 47-58.
  • Tortop H. S. & Coşkun M. F. (2017). Üstün Yetenekli Öğrencilerde Çoklu Yetenek Gelişiminde Etkili Olabilecek Bir Araç: Bilim Tiyatrosu, Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 4(3), 116-126.
  • VanTassel-Baska, J. & Stambaugh, T. (2006). Instructional manegement strategies for effective curriculum implementation. Comprehensive Curriculum for Gifted Learners.(s. 327-345). Denver: Pearson Education Inc.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yücel, H.S. (2012). Üstün Yetenekli Çocukların, Çok Alanlı Sanat Eğitimi Yöntemini Kullanarak Sanat Tarihi Alanında Gerçekleştirdikleri Müze Gezisinin Sanatsal Uygulamalarına Etkisi, Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2).
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seda Bapoğlu Dümenci 0000-0003-2878-1120

Müdriye Yıldız Bıçakçı 0000-0002-8506-1616

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2019
Gönderilme Tarihi 13 Eylül 2019
Kabul Tarihi 18 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1

Kaynak Göster

APA Bapoğlu Dümenci, S., & Yıldız Bıçakçı, M. (2019). Üstün ve Yetenekli Çocukların Gözüyle Müzedeki Etkinlikler: Şehit Cuma DAĞ Tabiat Tarihi Müzesi. Journal of International Museum Education, 1(1), 18-31.

Map

JOURNAL OF INTERNATIONAL MUSEUM EDUCATION [JIMuseumED]

by-nc.png This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

27839download