Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lâdik Akpınar Köy Enstitüsü Özelinde Köy Enstitülerinde Kültür Dersleri Öğretimi

Yıl 2023, , 253 - 277, 30.12.2023
https://doi.org/10.47503/jirss.1369576

Öz

Millî mücadelenin kazanılmasından sonra Türk devleti ve halkının gelişmesi için birçok yenilik yapılmıştır. Türk milli eğitim sisteminin oluşturulması için kendimize ait bir eğitim uygulamasına ihtiyaç doğmuştur. Türk köylüsünün maddi açıdan da gelişmesi amaçlanmış, bu amacın gerçekleşmesi için ise başlangıç olarak eğitimin hedefleri belirlenmiştir. Köy Enstitüleri alanında çok çeşitli çalışmalar yapılmış, bu çalışmalarda genel anlamda tarım dersleri, teknik uygulamaları içeren araştırmalar olduğu görülmüştür. Köy Enstitülerinde tarım ve teknik dersler, iktisat ve siyasetin bir gereği görünse de kültür dersleri de milli bir bilinç oluşturmada son derece önemli bir yere sahip olmuştur. Köy Enstitülerinin uygulanan öğretim programlarında yer alan amaçlar, öğrencilerin hedefler doğrultusunda eğitilmesini öngörmektedir. Köy Enstitüleri öğretim programında yer alan kültür derslerinin incelenmesi ile öğrencilerin eğitimleri arasındaki ilişki ortaya konmuştur. Araştırmada ‘’Nitel Araştırma’’ yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda kültür dersleri detaylı olarak incelenmiş, günün şartlarına göre Türk eğitim anlayışına uygun bir şekilde hem kendi kültüründen kopmadan hem de eğitim anlayışını modernize ederek kendine has bir eğitim anlayışının geliştirildiği görülmüştür.

Teşekkür

Değerli hocam Yakup YILMAZ 'a verdiği destekten ötürü teşekkürlerimi iletiyorum.

Kaynakça

  • 1-Resmi Kaynaklar Devlet Arşivleri Başkanlığı Cumhuriyet Arşivi. TBMM Zabıt Ceridesi. Resmî Gazete.
  • 2-Süreli Yayınlar Son Posta Yeni Sabah
  • 3-Tetkik Eserler Akdoğan Mindivanlı, E. (2016). Köy enstitülerine eğitim anlayış ve tarih ve yurttaşlık bilgisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Akdoğan Mindivanlı, E. (2012). Köy enstitülerinde kullanılan coğrafya ders kitaplarında yer alan görsel öğeler. Doğu coğrafya Dergisi. (28). 283-301.
  • Alican, A. ve Gül, S. S. (2014). Cumhuriyet modernleşmesinin Anadolu ateşi: Köy enstitüleri. MSGSÜ Sosyal Bilimler, (10), 12-27. 29.08.2023 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/pub/msgsusbd/issue/46975/589506 adresinden erişilmiştir.
  • Ateş, A. E. (2021). Kazma-kürek, defter-kitap köy enstitüleri, sekülarizm ve romantik milliyetçilik. İletişim yayınları.
  • Burgaç, M. (2003). Köy enstitülerinde eğitim ve öğretim. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bursa. Uludağ Üniversitesi.
  • Burgaç, M. (2012). Köy enstitülerinde eğitim ve öğretim. Atatürkçü Bakış, 2(4), 117-145.
  • Çelik, S. (2019). Köy enstitüleri kültür derslerinde Türk kültürü ve Türk milliyetçiliği. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Giresun Üniversitesi.
  • Demir, M. (2022). Köy enstitüleri ve Pakize Türkoğlu ile köy enstitüleri üzerine bir söyleşi. [Doktora tezi] Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Elmas, A. (2020). Köyü canlandırma hareketi olarak köy enstitüleri. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Siirt Üniversitesi.
  • Kalyoncuoğlu, Z. (2000). Cumhuriyet dönemi eğitiminde Hasan Ali Yücel ve köy enstitüleri. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Kalyoncuoğlu, Z. (2010). Köy Enstitüleri’nde Hasan Ali Yücel’in Yeri. Folklor/Edebiyat 16(64), 238-244.
  • Kapluhan, E. (2012). Atatürk dönemi eğitim seferberliği ve köy enstitüleri. Marmara Coğrafya Dergisi. (26), 172-194.
  • Kocabaş, K. (2020). Köy enstitülerinden günümüze eğitim ve arayışlar. Ege Bölgesi Sanayi Odası.
  • Koç, N. (2007). Türk kültür tarihi içinde köy enstitüleri. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Oğuzkan, F. (2007). Köy enstitülerinde öğretim programları. 25.05.2023 tarihinde https://www.eğitimaku.edu.tr/oğuzkan adresinden erişilmiştir.
  • Özkan, M. S. Karabacak, M. (2018) Ladik Akpınar Köy Enstitüsü’ne Yazılı ve Sözlü Kaynaktan Bakmak. Journal of Oral History. 1(1), 41-59.
  • Pazar, M. (2001). Demokratik eğitimde bir anıt kurum köy enstitüleri. Güldikeni Yayınları.
  • Şahhüseyinoğlu, H. N. (1994). Köylünün güneşi. Ürün Yayınları.
  • Şimşek, İ. (2016). Neden köy enstitüleri. Özgür Yayınları.
  • Şeren, M. (2016). Köy enstitülerinde eğitim öğretim etkinlikleri ve bu etkinliklerin dayandığı temel ilkeleri değerlendirmesi. Akademik düzlemde köy enstitüleri sempozyumu. Dikili Belediyesi Kültür Yayınları. İzmir. 16-17 Nisan 2016.
  • Temel, G. (2010). 1940-1946 döneminde köy enstitülerindeki eğitim öğretim uygulamaları ve tarih eğitimi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Turan, A. (2009). Türkiye’de öğretmen yetiştirmede Akpınar köy enstitüsünün yeri ve önemi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuzmayıs Üniversitesi.
  • Türkoğlu, A. (2011). Köy enstitülerinden kent enstitülerine bir model önerisi. Anı Yayınları.
  • Türkoğlu, P. (2000). Tonguç ve Enstitüleri. İş Bankası Yayınları.
  • Tonguç, H. İ. (1961). Canlandırılacak Köy. İş Bankası Yayınları.
  • Uygun, S. (2016). Sözlü anlatılarda köy enstitülerinde uygulanan öğretim ilke ve yöntemleri. Akademik düzlemde köy enstitüleri sempozyumu. Dikili Belediyesi Kültür Yayınları. (181-200). İzmir. 14-16 Nisan 2016.

Special of Lâdik Akpınar Village Institute Teaching Cultural Courses in Village Institutes

Yıl 2023, , 253 - 277, 30.12.2023
https://doi.org/10.47503/jirss.1369576

Öz

After the national struggle was won, many innovations were made for the development of the Turkish state and its people. There is a need for own educational practice in order to establish the Turkish national education system. It was aimed to develop the Turkish villagers financially and for the realization of this aim, the objectives of education were initially determined. Village Institutes, a wide variety of studies in the field of the studies, agriculture lessons in general. It has been seen that there are studies that include technical applications. Although agriculture and technical courses seem to be a necessity of economic policy in the village institutes, it is seen that culture courses also have an extremely important place in creating a national consciousness. The aims included in the curriculum of the village institutes, envisaged the training of students in line with the objectives. The relationship between the examination of the culture courses in the curriculum of the village institutes and the education of the students was revealed. The ‘qualitative Research Method’ was used in the research. As a result of the research, cultural lessons were examined in detail and it was seen that according to the conditions of the day, it was suitable for Turkish national culture and understanding of education, and a unique understanding of education was developed both without breaking away from its own culture and by modernizing the understanding of education.

Kaynakça

  • 1-Resmi Kaynaklar Devlet Arşivleri Başkanlığı Cumhuriyet Arşivi. TBMM Zabıt Ceridesi. Resmî Gazete.
  • 2-Süreli Yayınlar Son Posta Yeni Sabah
  • 3-Tetkik Eserler Akdoğan Mindivanlı, E. (2016). Köy enstitülerine eğitim anlayış ve tarih ve yurttaşlık bilgisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Akdoğan Mindivanlı, E. (2012). Köy enstitülerinde kullanılan coğrafya ders kitaplarında yer alan görsel öğeler. Doğu coğrafya Dergisi. (28). 283-301.
  • Alican, A. ve Gül, S. S. (2014). Cumhuriyet modernleşmesinin Anadolu ateşi: Köy enstitüleri. MSGSÜ Sosyal Bilimler, (10), 12-27. 29.08.2023 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/pub/msgsusbd/issue/46975/589506 adresinden erişilmiştir.
  • Ateş, A. E. (2021). Kazma-kürek, defter-kitap köy enstitüleri, sekülarizm ve romantik milliyetçilik. İletişim yayınları.
  • Burgaç, M. (2003). Köy enstitülerinde eğitim ve öğretim. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bursa. Uludağ Üniversitesi.
  • Burgaç, M. (2012). Köy enstitülerinde eğitim ve öğretim. Atatürkçü Bakış, 2(4), 117-145.
  • Çelik, S. (2019). Köy enstitüleri kültür derslerinde Türk kültürü ve Türk milliyetçiliği. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Giresun Üniversitesi.
  • Demir, M. (2022). Köy enstitüleri ve Pakize Türkoğlu ile köy enstitüleri üzerine bir söyleşi. [Doktora tezi] Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Elmas, A. (2020). Köyü canlandırma hareketi olarak köy enstitüleri. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Siirt Üniversitesi.
  • Kalyoncuoğlu, Z. (2000). Cumhuriyet dönemi eğitiminde Hasan Ali Yücel ve köy enstitüleri. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Kalyoncuoğlu, Z. (2010). Köy Enstitüleri’nde Hasan Ali Yücel’in Yeri. Folklor/Edebiyat 16(64), 238-244.
  • Kapluhan, E. (2012). Atatürk dönemi eğitim seferberliği ve köy enstitüleri. Marmara Coğrafya Dergisi. (26), 172-194.
  • Kocabaş, K. (2020). Köy enstitülerinden günümüze eğitim ve arayışlar. Ege Bölgesi Sanayi Odası.
  • Koç, N. (2007). Türk kültür tarihi içinde köy enstitüleri. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Oğuzkan, F. (2007). Köy enstitülerinde öğretim programları. 25.05.2023 tarihinde https://www.eğitimaku.edu.tr/oğuzkan adresinden erişilmiştir.
  • Özkan, M. S. Karabacak, M. (2018) Ladik Akpınar Köy Enstitüsü’ne Yazılı ve Sözlü Kaynaktan Bakmak. Journal of Oral History. 1(1), 41-59.
  • Pazar, M. (2001). Demokratik eğitimde bir anıt kurum köy enstitüleri. Güldikeni Yayınları.
  • Şahhüseyinoğlu, H. N. (1994). Köylünün güneşi. Ürün Yayınları.
  • Şimşek, İ. (2016). Neden köy enstitüleri. Özgür Yayınları.
  • Şeren, M. (2016). Köy enstitülerinde eğitim öğretim etkinlikleri ve bu etkinliklerin dayandığı temel ilkeleri değerlendirmesi. Akademik düzlemde köy enstitüleri sempozyumu. Dikili Belediyesi Kültür Yayınları. İzmir. 16-17 Nisan 2016.
  • Temel, G. (2010). 1940-1946 döneminde köy enstitülerindeki eğitim öğretim uygulamaları ve tarih eğitimi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Turan, A. (2009). Türkiye’de öğretmen yetiştirmede Akpınar köy enstitüsünün yeri ve önemi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuzmayıs Üniversitesi.
  • Türkoğlu, A. (2011). Köy enstitülerinden kent enstitülerine bir model önerisi. Anı Yayınları.
  • Türkoğlu, P. (2000). Tonguç ve Enstitüleri. İş Bankası Yayınları.
  • Tonguç, H. İ. (1961). Canlandırılacak Köy. İş Bankası Yayınları.
  • Uygun, S. (2016). Sözlü anlatılarda köy enstitülerinde uygulanan öğretim ilke ve yöntemleri. Akademik düzlemde köy enstitüleri sempozyumu. Dikili Belediyesi Kültür Yayınları. (181-200). İzmir. 14-16 Nisan 2016.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Politikası
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İnci Başoğlu 0009-0003-7493-6370

Yakup Yılmaz Bu kişi benim 0000-0002-3117-1625

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Başoğlu, İ., & Yılmaz, Y. (2023). Lâdik Akpınar Köy Enstitüsü Özelinde Köy Enstitülerinde Kültür Dersleri Öğretimi. Journal of Innovative Research in Social Studies, 6(2), 253-277. https://doi.org/10.47503/jirss.1369576