Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin İlköğretimde Aldıkları Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Düşünceleri

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 23 - 37, 20.12.2018

Öz

Sosyal bilgiler dersi toplumun
şekillenmesinde, toplumsal birikimin sonraki nesillere aktarılmasında, hak,
adalet, eşitlik, özgürlük gibi kavramların öğretiminde, toplumun inşasında çok
önemli bir yeri olan ilköğretim dersidir.Bu araştırmada üniversite
öğrencilerinin ilköğretimde aldıkları sosyal bilgiler dersine ilişkin
düşünceleri ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Bu araştırmada nitel araştırma
yaklaşımı benimsenmiş olup, fenomenolojik araştırma desenine göre
tasarlanmıştır. 2018-2019 eğitim-öğretim yılının güz yarıyılında kasıtlı olarak
seçilen 88 üniversite öğrencisine yarı yapılandırılmış görüşme formu
uygulanmıştır. Veriler uzman görüşü alınarak oluşturulmuş yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanılarak derlenmiştir. Açık uçlu sorular üniversite
öğrencilerine yöneltilmiştir. Bu nitel araştırmanın verileri betimsel analiz
yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Analiz sonucu ortaya çıkan bulgulara göre
katılımcıların büyük çoğunluğunun sosyal bilgiler dersini hayatlarının önemli
bir parçası olarak gördükleri, bu derste aldıkları bilgileri günlük
yaşamlarında kullandıkları ve şuan gördükleri derslere temel teşkil ettiği
düşünceleri ön plana çıkmaktadır. Bunun yanında sosyal bilgiler öğretiminde
öğretmenlerin hala geleneksel-esasici öğretim uygulamasının yanlışlığı ve daha
çok uygulamaya ve yaparak yaşayarak öğrenmeye dayalı bir sürece vurgu yapıldığı
dikkat çekmektedir.

Kaynakça

  • Aykaç, N. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim-öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22),46-73.
  • Aktekin, S. ve diğerleri. (2009). Çok kültürlü bir Avrupa için tarih ve sosyal bilgiler eğitimi. Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
  • İskender, P. (2007). İlköğretim okullarında sosyal bilgiler öğretiminin öncelikleri ve sosyal bilgiler öğretmen yetiştirmeye yönelik çıkarımlar. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD),8(1), 21-29
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayın Dağıtım.
  • Kop, Y. ve Tuncel, G. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin çocuk haklarını algılamaları. Journal of TheoryandPractice in EducationArticles, 6 (1),106-124
  • MEB. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4.5.6.7. sınıflar).Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Sönmez, V. (1999). Sosyal bilgiler öğretimi ve öğretmen kılavuzu. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Şahin, M. ve Güvercin Çetinoğlu, A. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bölümlerindeki ders ve uygulamalara ilişkin algıları. E-International Journal of EducationalResearch, 7/1, 50-69
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Genişletilmiş 9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

University Students' Views Towards the Social Studies Course Taken in Primary Education

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 23 - 37, 20.12.2018

Öz

The social studies course is an elementary course which has a very important place in the construction of society, teaching the concepts of right, justice, equality, and freedom in shaping the society, transferring the social accumulation to the next generations. In this research, it is tried to reveal the thoughts of university students about social studies course they took in primary education. In this research, qualitative research approach has been adopted and designed according to phenomenological research design. A semi-structured interview form was applied to 88 university students who were deliberately selected in the fall semester of the 2018-2019 academic year. The data were collected by using semi-structured interview form which was formed by expert opinion. Open-ended questions were directed to university students. The data of this qualitative research were analyzed by using descriptive analysis method. According to the findings of the analysis, it is thought that the majority of the participants see the social studies lesson as an important part of their lives, that they use the information they take in this course in their daily lives and that they constitute the basis for the lessons they have taken. In addition to this, it is noteworthy that teachers are still emphasized in the teaching of social studies by the mistakes of the traditional-essentialist education practice and by the practice of learning and doing more.

Kaynakça

  • Aykaç, N. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim-öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22),46-73.
  • Aktekin, S. ve diğerleri. (2009). Çok kültürlü bir Avrupa için tarih ve sosyal bilgiler eğitimi. Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
  • İskender, P. (2007). İlköğretim okullarında sosyal bilgiler öğretiminin öncelikleri ve sosyal bilgiler öğretmen yetiştirmeye yönelik çıkarımlar. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD),8(1), 21-29
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayın Dağıtım.
  • Kop, Y. ve Tuncel, G. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin çocuk haklarını algılamaları. Journal of TheoryandPractice in EducationArticles, 6 (1),106-124
  • MEB. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4.5.6.7. sınıflar).Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Sönmez, V. (1999). Sosyal bilgiler öğretimi ve öğretmen kılavuzu. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Şahin, M. ve Güvercin Çetinoğlu, A. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bölümlerindeki ders ve uygulamalara ilişkin algıları. E-International Journal of EducationalResearch, 7/1, 50-69
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Genişletilmiş 9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Saide Ayvaz Öztürk

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ayvaz Öztürk, S. (2018). Üniversite Öğrencilerinin İlköğretimde Aldıkları Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Düşünceleri. Journal of Innovative Research in Social Studies, 1(1), 23-37.