The main source of materials used by teachers and students in schools is textbooks. For this reason, textbooks should be prepared according to the objectives, content, learning-teaching process and measurement and evaluation dimensions of the curriculum. It is important that there are no scientific errors in a textbook. The purpose of this study is examine the eight grade Revolution History and Kemalism textbook taught in middle school and Imam Hatip middle school in terms of scientific accuracy. In the study, document analysis method which is one of the qualitative research methods is used. Content analysis was used in the analysis of the textbook which was analyzed on the basis of text. The findings are supported with concrete examples selected from the texts in the book.
Revolution history and Kemalism textbook curricula document analysis content analysis
Okullarda
öğretmen ve öğrencilerin temel kaynak olarak kullandığı materyallerin başında
ders kitapları gelir. Bu sebepten ötürü ders kitaplarının eğitim programında
yer alan hedef, içerik, öğrenme-öğretme
süreci ile ölçme değerlendirme boyutlarına uygun olarak hazırlanması gerekir.
Bir ders kitabında bilimsel hataların olmaması önemlidir. Bu çalışmanın amacı,
Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve
Atatürkçülük 8. Sınıf ders kitabının içeriğindeki ifadelerin bilimsel doğruluk
açısından incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman
analizi yöntemi kullanılmıştır. Metin temelinde incelenen ders kitabının
analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Ortaya çıkan bulgular kitap
içerisindeki metinlerden seçilen somut örneklerle desteklenmiştir.
İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitabı öğretim programı doküman analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2 |