Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin 2023 Eğitim Vizyonuna Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 65 - 79, 30.12.2018

Öz



Bu çalışma
sosyal bilgiler öğretmenlerinin 2023 Eğitim Vizyonuna yönelik görüşlerini
incelemek amacıyla hazırlanmıştır. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılında
Türkiye’nin çeşitli bölgelerinde yer alan devlet ve özel okullarda görevli 25
sosyal bilgiler öğretmeninin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel
araştırma yöntemlerinden olan durum çalışması kullanılmıştır. Verilerin analiz
edilmesinde ise betimsel analiz kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak uzman
görüşü alınarak araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formunda sosyal
bilgiler öğretmenlerinden 2023 Eğitim Vizyonunu eğitim-öğretim verimliliği,
öğretmenlik mesleği ve öğrenci gelişimi açısından değerlendirmeleri
istenmiştir. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin 2023 Eğitim Vizyonunu
eğitim-öğretim verimliliği açısından değerlendirmesi sonucunda; olumlu olarak
değerlendirenler, olumlu değerlendirenler ancak uygulamada başarılı
olabileceğinden şüphe duyanlar ve diğer görüşler olmak üzere üç ana tema
oluşturulmuştur. Sosyal bilgiler öğretmenleri 2023 Eğitim Vizyonunu öğretmenlik
mesleği açısından; olumlu değerlendirenler, tüm öğretmenlerin aynı statüye
sahip olması gerektiğini düşünenler ve diğer olmak üzere üç ana temada
değerlendirmişleridir. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin 2023 Eğitim Vizyonunu
öğrenci gelişimi açısından değerlendirmesi sonucunda ise yedi tema ortaya
çıkmıştır. Her tema örnek öğretmen görüşleri ile desteklenmiştir. Araştırma
sonucunda sosyal bilgiler öğretmenlerinin 2023 Eğitim Vizyonuna yönelik
görüşleri ilgili çalışmalar ile karşılaştırılarak değerlendirilmiş ve çeşitli
önerilerde bulunulmuştur.  

Kaynakça

  • Altun, S., A. ve Çakan, M. (2008). Öğrencilerin sınav başarılarına etki eden faktörler: LGS/ÖSS sınavlarındaki başarılı iller örneği. İlköğretim Online. 7 (1), 157-173.
  • Arabacı, İ. B. ve Namlı, A. (2014). Dershanelerin kapatılması sürecinin yönetici, öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Turkish Studies. 19 (11), 31-48.
  • Ataç, E. (2003). “21. Yüzyılda Öğretmen Eğitimi: Türkiye’de Öğretmen Eğitiminin Değerlendirilmesi” konulu panelde yaptığı açılış konuşması. 18 Nisan 2003. Anadolu Üniversitesi-Eskişehir. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (2), 1-31.
  • Bozak, A., Özdemir, T. ve Seraslan. D. (2016). Mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin eğitim fakültelerinde almış oldukları öğretmenlik eğitimine ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 13 (36), 100-113.
  • Bogdan, R. C. ve Biklen, S. K. (1992). Qualitative Research for Education to Theory and Methods. Boston: Allyn and Bacon A Division of Simon & Schuster Inc.
  • Creswell, J. W. (2014). Nitel Araştırma Yöntemleri (Çev. Edt: Bütün, M. ve Demir, S. B). 2. Baskı, Ankara: Siyasal Kitap.
  • Demirkaya, H. ve Ünal, O. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sözleşmeli öğretmenlik uygulamasına yönelik görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Science Research, 6 (1), 24-37. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ijssresearch/issue/33399/371647
  • Epçaçan, C. (2014). İlkokul ve ortaokul öğretmen ve yöneticilerinin 4+4+4 eğitim sistemine ilişkin görüşleri. EKEV Akademi Dergisi. 18 (58). 505-522.
  • Ertürk, S. (1997). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan A. Ş.
  • Hattie, J. (2012). Visible Learning for Teachers: Maximizing Impact on Learning (1. Baskı), Abingdon, İngiltere: Routledge.
  • MEB. (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf adresinden 16.11.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Snape, D. ve Spencer, L. (2003). The Foundation of Qualitative Research, J. Ritche ve J. Lewis(Ed.) Qualitative Research Practice, (s. 1-23), London: Sage.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (1997). Grounded Theory in Practice. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Şendağ, S. ve Gedik, N. (2015). Yükseköğretim dönüşümünün eşiğinde türkiye’de öğretmen yetiştirme sorunları: bir model önerisi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 5 (1), 72-91.
  • Yalçın, F. A. ve Yalçın, M. (2018). Okul öncesi öğretmenlerin okul öncesi eğitimin sorunlarıyla ilgili görüşleri: ağrı ili örneği. İlköğretim Online. 17(1), 367-383.
  • Yelken, T. Y. (2015). Teknolojik Gelişimler İçinde Öğretmen. Eğitim Tercihi. http://www.egitimtercihi.com/okulgazetesi/18960-teknolojik-gelisimler-icinde-oegretmen.html adresinden 21.11.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.

Examining the Opinions of Social Studies Teachers on 2023 Education Vision

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 65 - 79, 30.12.2018

Öz

This study aims to examine the opinions of social studies teachers on 2023 Education Vision. The study group consists of 25 social studies teachers working in state and private schools in the different parts of Turkey during 2018-2019 academic year. It adopted the case study design of qualitative research methods and the data were analysed through descriptive analysis technique. The data collection tool was a semi-structured interview form developed by the researchers by taking experts’ opinion. The participants were asked to evaluate the 2023 Education Vision in terms of educational efficiency, teaching profession and student development. Based on the evaluation of eductional efficiency in the 2023 Education Vision, three main themes were those who evaluated positively, those who evaluated positively but suspected that it could be successful in the application and other opinions. In terms of teaching profession; three main themes were those who evaluated positively, those though that all the teachers should have the same status and others. In terms of student developments, seven themes emerged. Each theme supported the opinions of the teachers. As a result of the study, the opinions of the social studies teachers about the 2023 Education Vision were compared with the related studies in the literature and various suggestions were put forth.

Kaynakça

  • Altun, S., A. ve Çakan, M. (2008). Öğrencilerin sınav başarılarına etki eden faktörler: LGS/ÖSS sınavlarındaki başarılı iller örneği. İlköğretim Online. 7 (1), 157-173.
  • Arabacı, İ. B. ve Namlı, A. (2014). Dershanelerin kapatılması sürecinin yönetici, öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Turkish Studies. 19 (11), 31-48.
  • Ataç, E. (2003). “21. Yüzyılda Öğretmen Eğitimi: Türkiye’de Öğretmen Eğitiminin Değerlendirilmesi” konulu panelde yaptığı açılış konuşması. 18 Nisan 2003. Anadolu Üniversitesi-Eskişehir. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (2), 1-31.
  • Bozak, A., Özdemir, T. ve Seraslan. D. (2016). Mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin eğitim fakültelerinde almış oldukları öğretmenlik eğitimine ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 13 (36), 100-113.
  • Bogdan, R. C. ve Biklen, S. K. (1992). Qualitative Research for Education to Theory and Methods. Boston: Allyn and Bacon A Division of Simon & Schuster Inc.
  • Creswell, J. W. (2014). Nitel Araştırma Yöntemleri (Çev. Edt: Bütün, M. ve Demir, S. B). 2. Baskı, Ankara: Siyasal Kitap.
  • Demirkaya, H. ve Ünal, O. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sözleşmeli öğretmenlik uygulamasına yönelik görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Science Research, 6 (1), 24-37. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ijssresearch/issue/33399/371647
  • Epçaçan, C. (2014). İlkokul ve ortaokul öğretmen ve yöneticilerinin 4+4+4 eğitim sistemine ilişkin görüşleri. EKEV Akademi Dergisi. 18 (58). 505-522.
  • Ertürk, S. (1997). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan A. Ş.
  • Hattie, J. (2012). Visible Learning for Teachers: Maximizing Impact on Learning (1. Baskı), Abingdon, İngiltere: Routledge.
  • MEB. (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf adresinden 16.11.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Snape, D. ve Spencer, L. (2003). The Foundation of Qualitative Research, J. Ritche ve J. Lewis(Ed.) Qualitative Research Practice, (s. 1-23), London: Sage.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (1997). Grounded Theory in Practice. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Şendağ, S. ve Gedik, N. (2015). Yükseköğretim dönüşümünün eşiğinde türkiye’de öğretmen yetiştirme sorunları: bir model önerisi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 5 (1), 72-91.
  • Yalçın, F. A. ve Yalçın, M. (2018). Okul öncesi öğretmenlerin okul öncesi eğitimin sorunlarıyla ilgili görüşleri: ağrı ili örneği. İlköğretim Online. 17(1), 367-383.
  • Yelken, T. Y. (2015). Teknolojik Gelişimler İçinde Öğretmen. Eğitim Tercihi. http://www.egitimtercihi.com/okulgazetesi/18960-teknolojik-gelisimler-icinde-oegretmen.html adresinden 21.11.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Köç 0000-0002-8819-8095

Orhan Ünal 0000-0002-4604-6210

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Köç, A., & Ünal, O. (2018). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin 2023 Eğitim Vizyonuna Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Journal of Innovative Research in Social Studies, 1(2), 65-79.