Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Lisans Eğitiminde Tarihsel Roman Kullanımına İlişkin Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 15, 30.06.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı; Sosyal Bilgiler Öğretmen
Adaylarının lisans eğitiminde tarihsel roman kullanımına ilişkin görüşlerini
belirlemektir. Araştırmada olgubilim(fenomenoloji) yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Türkiye’nin
güneybatısında bulunan bir üniversitesinin Eğitim Fakültesinde öğrenim gören
50’si 4. sınıf, 30’u 1. sınıf olmak üzere toplamda 80 Sosyal Bilgiler Öğretmen
Adayı oluşmaktadır. Öğrencilere yarı yapılandırılmış olarak hazırlanan, dört
açık uçlu sorudan oluşan görüşme formu uygulanmıştır. Veriler nitel veri
analizlerden olan betimsel analize göre analiz edilmiş ve öğrenci görüşleri
çeşitli kategoriler altında toplanmıştır. Araştırma da öğretmen adaylarının
tarihsel romanlar vasıtasıyla ders işlenimini genel olarak faydalı buldukları
ve olumlu yönde görüş bildirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ata, B. (2000). Tarih öğretiminde bir araç olarak tarihi romanlar. Türk Yurdu, 153-154, 158-165.
  • Aykaç, N. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim-öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (22), 46-73.
  • Beldağ, A. ve Aktaş, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde edebî eser kullanımı: nitel bir çalışma. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 953-981.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative İnquiry & Research Design Choosing Among Five Approaches. Sage Publications.
  • Demir, S. B. ve Akengin, H. (2014). Hikâyelerle Sosyal Bilgiler Öğretimi (3. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Dolmaz, M. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihsel roman kullanımına yönelik öğrenci görüşleri. Tübad, 3(1), 54-67.
  • Karasar, N (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kocabıyık Kaymak, B. (2016). Sosyal bilgiler öğretimi: onlar bizim için keşfetti. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 1(1), 75-86.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (S. Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Öztürk, C. ve Otluoğlu, R. (2002). Sosyal bilgiler öğretiminde yazılı edebiyat ürünlerini ders aracı olarak kullanmanın duyuşsal davranış özelliklerini kazanmaya etkisi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 15, 173-182.
  • Öztürk, İ.H. (2011). Tarih öğretmeni eğitiminde tarihsel romanların kullanımı: bir eylem araştırması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,12(4), 277-301.
  • Şimşek, A. (2006a). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde tarihsel hikâyeye yönelik öğrenci görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1),187-202.
  • Şimşek, A. (2006b). Bir öğretim materyali olarak tarihsel romana yönelik öğrenci ve öğretmen görüşleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5(4),73-81.
  • Şimşek, A. (2006c). Tarihsel romanın eğitimsel işlevi. Bilig, 37, 65-80.
  • Tokdemir, M. A. (2016). Osmanlı Devleti’nin kuruluşunun öğretilmesinde tarihsel roman kullanımı: devlet ana romanını okumak. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1469-1486
  • Yeşilbursa, C. C. ve Sabancı, O. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünlerin kullanımına yönelik görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36,19-33.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (tarihsiz). Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Programı. 18. Aralık 2018 de indirilmiştir. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/41805112/Sosyal_Bilgileri_Ogretmenligi_Li sans_Programi.pdf

Social Studies Teacher Candidates Views on Historical Roman Use in Undergraduate Education

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 15, 30.06.2019

Öz

The purpose of
this research; The aim of this course is to determine the opinions of
prospective social studies teacher candidates about the use of historical
novels in undergraduate education.
Qualitative research method and phenomenolical
research design was used in the research. The study sample in the 2018-2019
academic year studying at a university in southwest Turkey in the Faculty of
Education 50 4th grade, 30 in total, including 80 Social Studies Teacher
Candidates 1st class is composed. The interview form was composed of four open-ended
questions, which were prepared semi-structured. The data were analyzed
according to the descriptive analysis of the qualitative data and the student
opinions were grouped under various categories. In the research, it was
concluded that prospective teacher candidates generally found the course work
to be useful through historical novels.

Kaynakça

  • Ata, B. (2000). Tarih öğretiminde bir araç olarak tarihi romanlar. Türk Yurdu, 153-154, 158-165.
  • Aykaç, N. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim-öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (22), 46-73.
  • Beldağ, A. ve Aktaş, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde edebî eser kullanımı: nitel bir çalışma. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 953-981.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative İnquiry & Research Design Choosing Among Five Approaches. Sage Publications.
  • Demir, S. B. ve Akengin, H. (2014). Hikâyelerle Sosyal Bilgiler Öğretimi (3. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Dolmaz, M. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihsel roman kullanımına yönelik öğrenci görüşleri. Tübad, 3(1), 54-67.
  • Karasar, N (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kocabıyık Kaymak, B. (2016). Sosyal bilgiler öğretimi: onlar bizim için keşfetti. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 1(1), 75-86.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (S. Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Öztürk, C. ve Otluoğlu, R. (2002). Sosyal bilgiler öğretiminde yazılı edebiyat ürünlerini ders aracı olarak kullanmanın duyuşsal davranış özelliklerini kazanmaya etkisi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 15, 173-182.
  • Öztürk, İ.H. (2011). Tarih öğretmeni eğitiminde tarihsel romanların kullanımı: bir eylem araştırması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,12(4), 277-301.
  • Şimşek, A. (2006a). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde tarihsel hikâyeye yönelik öğrenci görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1),187-202.
  • Şimşek, A. (2006b). Bir öğretim materyali olarak tarihsel romana yönelik öğrenci ve öğretmen görüşleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5(4),73-81.
  • Şimşek, A. (2006c). Tarihsel romanın eğitimsel işlevi. Bilig, 37, 65-80.
  • Tokdemir, M. A. (2016). Osmanlı Devleti’nin kuruluşunun öğretilmesinde tarihsel roman kullanımı: devlet ana romanını okumak. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1469-1486
  • Yeşilbursa, C. C. ve Sabancı, O. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünlerin kullanımına yönelik görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36,19-33.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (tarihsiz). Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Programı. 18. Aralık 2018 de indirilmiştir. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/41805112/Sosyal_Bilgileri_Ogretmenligi_Li sans_Programi.pdf
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Burcu Kaymak 0000-0003-0551-584X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaymak, B. (2019). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Lisans Eğitiminde Tarihsel Roman Kullanımına İlişkin Görüşleri. Journal of Innovative Research in Social Studies, 2(1), 1-15.