Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Environmental Sensitivity of Social Sciences Associate Students

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 71 - 79, 30.06.2019

Öz

With the increasing population,
environmental problems are increasing day by day and it is important that
environmental education become a value for educated individuals. In addition to
the consumption habits of people in both work and private life, the education
they receive in acquiring a conscious and sensitive environmental identity is
the primary dimension. With this awareness, it has emerged that the
environmental sensitivity of university students should be determined and the
solution of the problems should be shed light. The aim of this study is to
investigate the attitudes and sensitivities of associate degree students in
different departments according to age, gender, class and department variables
and to determine their opinions about environmental sensitivities. This study
was conducted in relational survey model. The scale, which was developed for
the determination of environmental sensitivity, was applied to 186 volunteer
participants in Akdeniz University Vocational School of Social Sciences in
2018-2019 academic year. The data were analyzed by using SPSS (Statistical
Package for Social Scieces) program. As a result of the research, it was found
out that the environmental sensitivity scores of the students studying at
different associate degree programs were low, the environmental sensitivity of
women was higher, there was a significant difference in environmental
sensitivity in some departments where the students were studying, there was no
significant relationship between the age and environmental sensitivity of the
students. 

Kaynakça

  • Bozyiğit, R. ve Karaaslan, T. (1998). Çevre Bilgisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çabuk, B. ve Karacaoğlu, Ö. C. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 36(1-2), 189-198.
  • Çolakoğlu, E. (2010). Haklar Söyleminde Çevre Eğitiminin Yeri Ve Türkiye’de Çevre Eğitiminin Anayasal Dayanakları. TBB Dergisi, (88), 151-171.
  • Demirbaş, M. ve Pektaş, H. M. (2009). İlköğretim Öğrencilerinin Çevre Sorunu İle İlişkili Temel Kavramları Gerçekleştirme Düzeyleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED). 3(2), 195-211.
  • Demirkaya, H. ve Ünal, O. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevre bilinci ve çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Çınkır, Ş. (Ed.), EJER Congress 2018 Conference Proceedings (s. 276-286) içinde. Antalya: ISBN: 978-605-170-243-8.
  • Dursun, İ. ve Gündüz, S. (2016). Türkiye’de Sorumlu Tüketim Davranışı Üzerine Araştırmalar: Ulusal Makaleler ve Lisansüstü Tezler Üzerine Bir Derleme. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4), 1365-1391.
  • Esa, N. (2010). Environmental Knowledge, Attitude and Practices of Student Teachers. İnternational Research in Geographical and Enviromental Education. 19(1).
  • Hardy, C. A. (1973). Training Social Studies Teachers in Environmental Education. The Journal of Enviromental Education. Enviromental Education Redefined. 4(4), 15-17.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. (10. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Oğuz, D., Çakıcı, I. ve Kavas, S. (2011). Yükseköğretimde Öğrencilerin Çevre Bilinci. SDÜ Orman Fakültesi Dergisi, (12), 34-39.
  • Stevenson, R. B. (2007). Schooling and Enviromental Education: Contradictions in Purpose and Practice. Enviromental Education Research. 13(2), 139-153.
  • Tabachnick, B. ve Fidell, L. S. (2015). Çok Değişkenli İstatistiklerin Kullanımı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tuna, M. (2000). Çevresel Sorunların Küreselleşmesi. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi. 1(2), 1-16.
  • Uzun, N. ve Sağlam, N. (2007). Orta Öğretimde Çevre Eğitimi ve Öğretmenlerin Çevre Eğitimi Programları Hakkındaki Görüşleri. Eurasian Journal of Educational Research, (26), 176-187.
  • Palmer, J. (1998). Environmental education in the 21st Century- Theory, Practice, Progress and Promise. Routledge: Londra. ISBN: 9780203012659
  • Wintle, M. (2016). Rhetoric and Reality in Enviromental Issues in the Netherlands Today: An Introduction. Journal of Low Countries Studies. 17(50).

Sosyal Bilimler Ön Lisans Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 71 - 79, 30.06.2019

Öz

Artan nüfusla birlikte çevre sorunları
her geçen gün katlanarak çoğalmakta ve çevre eğitiminin yetişmiş bireylerde bir
değere dönüşmesi önem kazanmaktadır. Gerek iş ve gerekse özel hayatta insanın
tüketim alışkanlıklarının yanında bilinçli ve duyarlı bir çevreci kimliğini
edinmesinde aldıkları eğitim birincil boyuttadır. Bu bilinçle üniversite
öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının tespit edilip, sorunların çözümüne ışık
tutulması gerekliliği ortaya çıkmıştır. Çalışmanın amacı, farklı bölümlerde
öğrenim gören ön lisans öğrencilerinin çevreye yönelik ilgileri, tutumları ve
duyarlılıklarının yaş, cinsiyet, sınıf, bölüm değişkenlerine göre incelenmesi
ve çevre duyarlılıklarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Bu çalışma,
ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Çevre duyarlılığının tespiti
için geliştirilmiş olan ölçek, 2018-2019 öğretim yılında Akdeniz Üniversitesi
Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulunda öğrenim gören 186 gönüllü katılımcıya
uygulanmıştır. Araştırma verileri bilgisayar ortamında SPSS (Statistical Packet
For Social Scieces) programı kullanılarak uzman yardımıyla çözümlenmiştir. Araştırma
sonucunda farklı ön lisans programlarında öğrenim gören öğrencilerin çevre
duyarlılık puanlarının düşük seviyede olduğu, kadınların çevreye ilişkin
duyarlılıklarının daha yüksek olduğu, öğrencilerin öğrenim gördükleri bazı
bölümlerde diğerlerine kıyasla çevre duyarlılıkları konusunda anlamlı bir
farkın olduğu, öğrencilerin yaşları ile çevre duyarlılıkları arasında anlamlı
bir ilişkinin olmadığı ortaya çıkmıştır
.

Kaynakça

  • Bozyiğit, R. ve Karaaslan, T. (1998). Çevre Bilgisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çabuk, B. ve Karacaoğlu, Ö. C. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 36(1-2), 189-198.
  • Çolakoğlu, E. (2010). Haklar Söyleminde Çevre Eğitiminin Yeri Ve Türkiye’de Çevre Eğitiminin Anayasal Dayanakları. TBB Dergisi, (88), 151-171.
  • Demirbaş, M. ve Pektaş, H. M. (2009). İlköğretim Öğrencilerinin Çevre Sorunu İle İlişkili Temel Kavramları Gerçekleştirme Düzeyleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED). 3(2), 195-211.
  • Demirkaya, H. ve Ünal, O. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevre bilinci ve çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Çınkır, Ş. (Ed.), EJER Congress 2018 Conference Proceedings (s. 276-286) içinde. Antalya: ISBN: 978-605-170-243-8.
  • Dursun, İ. ve Gündüz, S. (2016). Türkiye’de Sorumlu Tüketim Davranışı Üzerine Araştırmalar: Ulusal Makaleler ve Lisansüstü Tezler Üzerine Bir Derleme. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4), 1365-1391.
  • Esa, N. (2010). Environmental Knowledge, Attitude and Practices of Student Teachers. İnternational Research in Geographical and Enviromental Education. 19(1).
  • Hardy, C. A. (1973). Training Social Studies Teachers in Environmental Education. The Journal of Enviromental Education. Enviromental Education Redefined. 4(4), 15-17.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. (10. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Oğuz, D., Çakıcı, I. ve Kavas, S. (2011). Yükseköğretimde Öğrencilerin Çevre Bilinci. SDÜ Orman Fakültesi Dergisi, (12), 34-39.
  • Stevenson, R. B. (2007). Schooling and Enviromental Education: Contradictions in Purpose and Practice. Enviromental Education Research. 13(2), 139-153.
  • Tabachnick, B. ve Fidell, L. S. (2015). Çok Değişkenli İstatistiklerin Kullanımı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tuna, M. (2000). Çevresel Sorunların Küreselleşmesi. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi. 1(2), 1-16.
  • Uzun, N. ve Sağlam, N. (2007). Orta Öğretimde Çevre Eğitimi ve Öğretmenlerin Çevre Eğitimi Programları Hakkındaki Görüşleri. Eurasian Journal of Educational Research, (26), 176-187.
  • Palmer, J. (1998). Environmental education in the 21st Century- Theory, Practice, Progress and Promise. Routledge: Londra. ISBN: 9780203012659
  • Wintle, M. (2016). Rhetoric and Reality in Enviromental Issues in the Netherlands Today: An Introduction. Journal of Low Countries Studies. 17(50).
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Saide Ayvaz Öztürk

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ayvaz Öztürk, S. (2019). Sosyal Bilimler Ön Lisans Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi. Journal of Innovative Research in Social Studies, 2(1), 71-79.