Bu araştırmanın amacı Bilim ve Sanat Merkezinde
öğrenim gören üstün zekâlı ve yetenekli ilkokul öğrencilerinin çevreye yönelik
görsel algılarını çizdikleri resimler yoluyla inceleyerek ortaya koymaktır. Araştırma grubunu 2018-2019 öğretim
yılı bahar döneminde Türkiye’nin güneybatı bölgesinde yer alan bir Bilim ve
Sanat Merkezi’nde öğrenim gören 2. ve 3. Sınıflardan toplam 50 üstün zekâlı ve
yetenekli öğrenci oluşturmaktadır. Betimsel tarama modeli kullanılan bu
araştırmada veriler çiz-anlat tekniğine uygun olarak hazırlanan form ile
toplanmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin çevreye yönelik algılarının
incelenebilmesi için bir resim çizmeleri ve cinsiyet ve sınıf düzeyi belirterek
bu resmi kısaca açıklamaları istenmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler
içerik analiz yöntemiyle analiz edilip toplam 28 kod elde edilmiştir. Araştırma
bulguları sonucunda temalar temiz çevre algısı, kirli çevre algısı ve piknik
algısı olarak 3 ayrı kategoride incelenmiştir. Araştırmaya katılan üstün zekâlı
ve yetenekli öğrencilerin en çok çizdikleri öğe “ağaç” ve “insan” olmuştur. “çiçek”
ve “güneş” en çok resmedilen diğer öğeler olmuştur. Araştırmaya katılan 2.
Sınıf ve 3. Sınıf düzeyindeki üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin çoğunlukla
temiz çevre algısına sahip oldukları söylenebilir. Bu algı cinsiyete göre
anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Çalışmanın bulgularına göre kirli çevre
algısı daha çok üçüncü sınıf düzeyi öğrencilerin çizimlerinde görülmektedir.
Araştırma sonucunda elde edilen bulgular çalışmaya katılan öğrencilerin çevreyi
yeşil alanlar olarak algıladıklarını göstermektedir.
BILSEM üsütn yetenekli öğrenciler çevre eğitimi öğrencilerin çevre algıları çevre çizimleri üstün yetenekli eğitimi
The aim of this research is to examine the visual
perceptions of gifted and talented primary school students studying at the
Science and Art Center (BILSEM) through the pictures they draw. Research group
of the 2018-2019 academic year spring semester studying in Science and Art
Center is located in southwest Turkey, Class 2 and 3 from a total of 50 forms
gifted and talented students. In this research using descriptive survey model,
data were collected by using form prepared according to draw-explain technique.
In order to examine the perceptions of the students participating in the study,
they were asked to draw a picture and explain this picture briefly by
specifying gender and grade level. The data obtained from the research were
analyzed by content analysis method and a total of 28 codes were obtained. As a
result of the research findings, themes were examined in 3 different categories
as perception of clean environment, perception of dirty environment and picnic
perception. Tree ”and“ human ”were the most frequently drawn elements of gifted
and talented students participating in the research. “flower” and “sun” have
been the most commonly depicted elements. It can be said that gifted and
talented students at the 2nd and 3rd grade levels have mostly a perception of
clean environment. This perception did not show a significant difference
according to gender. According to the findings of the study, the perception of
dirty environment is mostly seen in the drawings of third grade students. The
findings of the research show that the students who participated in the study
perceived the environment as green spaces.
BILSEM Gifted students Environmental Education Elementary School Students’ Perceptions about Environment Drawings of Environment gifted education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri, Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |