İsraf kavramı hayatın
her alanında ihtiyaç fazlası tüketimi ve aşırıya kaçan davranışları ifade etmek
üzere kullanılmaktadır. Günümüzde yaygın kullanımı tüketim odaklıdır. İhtiyaç
fazlası tüketimi teşvik eden ekonomik sistemlerin kullandığı moda ve reklam
gibi araçlarla birlikte israf daha fazla hayatımızın içindedir. Bununla
birlikte kişinin savurganlık davranışı evde ve kamu kurumlarında ihtiyacın
ötesinde kullanımı hatta savurganlığı meydana getirmektedir. Savurganlık, bireyin
ekonomik bütçesinin yanı sıra aile bütçesini ve devlet bütçesini olumsuz
etkilemektedir. İsraf nedeniyle bireyin yoksullaşma, devletin ithalat artışı
nedeniyle dışa bağımlı bir ekonomiye yönelme riski bulunmaktadır. Bu durumun
sonuçları düşünüldüğünde “damlaya damlaya göl olur” atasözünde övülen
tasarrufun aksine -az bile olsa- savura savura elde bir şey kalmayacaktır.
Böylesi önemli bir konuda nesillerin bilgilendirilmesi ve bilinç kazanımı
eğitimle mümkündür. Sosyal bilgiler dersi hem hitap ettiği kitle açısından hem
de içerdiği konular ve değerler açısından israf konusunda eğitimde etkili
olabilecek derslerdendir. Bugünün sosyal bilgiler öğretmen adayları yakın
geleceğin sosyal bilgiler öğretmenleri olacağı için öncelikle onların israf
algısını keşfetmek amaçlanmıştır.
Bu çalışmanın amacı
sosyal bilgiler öğretmen adaylarının israf algısını keşfetmeye çalışmaktır.
Çalışma nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseni ile tasarlanmıştır.
Çalışma grubu amaçlı örnekleme tekniklerinden ölçüt örnekleme ile seçilmiştir.
Çalışmanın katılımcı ölçütleri arasında sosyal bilgiler öğretmenliği anabilim
dalı lisans programında, ikinci sınıf dersleri arasında yer alan “vatandaşlık
bilgisi dersini almış olmak” bulunmaktadır. İçeriğinde vatandaşlık görev ve
sorumluluklarına yönelik bilgilerin de yer aldığı bu dersi bir önceki dönemde
almış olan, 2019-2020 akademik yılında üçüncü sınıfta öğrenimine devam eden
sosyal bilgiler öğretmen adaylarından gönüllü olarak çalışmaya katılmak isteyen
10 öğretmen adayı çalışma grubunu oluşturmaktadır. Çalışmanın veri toplama
sürecinde, araştırmacı tarafından bilimsel prosedürüne uygun bir şekilde
geliştirilen, açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Veriler nitel araştırmada sıklıkla kullanılan derinlemesine
görüşme tekniğiyle toplanmıştır. Katılımcı oluru alınarak verilerin ses kaydı
alınmıştır. Araştırmacının metne dönüştürdüğü veriler orijinal metin üzerinde
fenomenoloji desenine uygun içerik analiziyle çözümlenmiştir. Bulgular,
doğrudan alıntılarla desteklenmiştir.
Öğretmen eğitimi Sosyal bilgiler eğitimi Değer eğitimi İsraf
The concept of
wastage is used in all areas of life to express excess consumption and
excessive behavior. Today, its widespread use is consumption-oriented. Wasting
is more in our lives along with tools such as fashion and advertising used by
economic systems that promote surplus consumption. At the same time, one's
extravagance behavior constitutes extravagance at home and in public
institutions. Extravagance adversely affects the family budget and the state
budget as well as the individual's economic budget. There is a risk of the
individual becoming impoverished due to wastage, and an outward dependent
economy due to the increase in imports of the state. Considering the
consequences of this condition, contrary to the praised savings in the proverb,
“drop by drop becomes lake”, -even if less- there will be nothing left. It is
possible to inform generations and gain awareness on such an important issue
through education. On such an important matter, informing generations and
gaining awareness are possible with education. Social studies course is one of
the courses that can be effective in waste education both in terms of its
target audience and in terms of its subjects and values. It is primarily aimed
to explore social studies teacher candidates’ perception about wastage because
today's social studies teacher candidates will be the teacher of the near
future.
The target of this study is
to explore the perception about wastage of social studies teacher candidates.
The study was designed with the phenomenology pattern of qualitative research.
The study group was selected by criterion sampling, one of the purposive
sampling techniques. Participant criteria of the study included completed
“citizenship knowledge course” that one of the social studies undergraduate
program courses. The study group consisted of 10 pre-service teachers who want
to participate voluntarily, have completed the citizenship knowledge course,
and continue their education in the third grade in 2019-2020 academic year.
Semi-structured interview form, consisting of open-ended questions, was used
during the data collection process. Data were collected by in-depth interview
technique. Participant consent was received and the data was recorded. The data
was analyzed by content analysis in accordance with the phenomenological
pattern. The findings were supported by direct quotations.
Teacher education Social studies education value education Wastage
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |