Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Students' Views on the Use of Virtual Reality Technology in Climate Topic in Middle School Social Studies Course

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 33 - 53, 30.06.2020

Öz

Today, advances in science and technology have provided different gains in every area of human life. Form offers remarkable advantages in the field of education as in many fields. It is making the most use of this progress, as it aims to raise a good and effective citizen who will be an example for the society, who is aware of the responsibilities and rights that the social studies course aims to raise, and in all respects. It is the technological tools that provide virtual reality users with a three-dimensional view that gives a real life feeling to the users and enables users to interact in the virtual world. Virtual reality application is a useful technology product suitable for use in education and training environments. Virtual reality applications in education allow students to learn by living and living, which are difficult to earn in daily life, costly labor, impossible or dangerous in terms of time. In this study, it was aimed to determine the opinions of the students about the effects of the inclusion of virtual reality technology in the "Virtual Reality (VR)" education activities on the interest, motivation and participation of the students. Qualitative approach was adopted in the research and the research was designed in a case study pattern. The study sample Denizli in western Turkey on an official school sixth grade constitutes 16 students studying in the city center. In the study, with the virtual reality glasses “Virtual Reality (VR)”, 6th grade, 3rd unit, climate issues seen in different parts of the world were taught by the teacher of the course throughout the week. Virtual reality glasses “Virtual Reality (VR)” activities are included in the course. At the end of the application, interview form was applied to 16 students in the classroom and their opinions about the lessons taught with virtual reality technology were taken. According to the results of the analysis of the research, it was found that the students 'interest and desire towards the lessons about the climates processed with virtual reality technology increased and their students' desire to participate in the lesson provided a general idea about the subject. At the end of the study, various suggestions were presented to teachers and researchers regarding the effective use of virtual reality technology applications in the lessons.

Kaynakça

  • Ayva, Ö. (2010). Sosyal Bilgiler Dersi Öğrenme Öğretme Süreci İle İlgili Öğrenci Görüşleri. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 11-13 November, 2010 Antalya-Turkey.
  • Arıcı,V. A. (2013). Fen eğitiminde sanal gerçeklik programları üzerine bir çalışma: Güneş sistemi ve ötesi, uzay bilmecesi ünitesi örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Başaran, F. (2010). Öğretmen adaylarının eğitimde sanal gerçeklik kullanımına ilişkin görüşleri: Sakarya üniversitesi BÖTE örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Çakır, H. (2011). Mobil öğrenmeye ilişkin bir yazılım geliştirme ve değerlendirme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(40), 1-9.
  • Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N. ve Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 19-28. Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Geliştirilmiş 7. Baskı. Trabzon: Kişsel Basım.
  • Çoruh, L. (2011). Sanat tarihi tersinde bir öğrenme modeli olarak sanal gerçeklik uygulamasının etkinliğinin değerlendirilmesi: Erciyes üniversitesi mimarlık ve güzel sanatlar fakülteleri örneği uygulaması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirli, C. (2002). Web tabanlı öğretimin öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinde öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Demirkaya, H. (2004). Using information and communications technologies for collaborative learning in geography. IV. International Educational Technologies Conference. 24-26 November, 2004 (pp.1-5), Sakarya, Türkiye.
  • Gündüz, M. (2009). İnternet teknolojilerini kullanarak öğrenci başarısı ve öğrenmenin kalıcılığını artırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karasar, Ş. (2004). Eğitimde yeni iletişim teknolojileri internet ve sanal yüksek. The Turkish Online Journal of EducationalTechnology (TOJET), 3(4). 117-125. Kaya, B. (2008). Sosyal bilgiler dersinde teknoloji kullanımı. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 189-205.
  • Kaya, F. B. (2019). Öğretmenlerin eğitimde sanal gerçeklik uygulamalarının kullanımına ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bahçeşehir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaya, H. ve Aydın, F. (2011). Sosyal Bilgiler Dersindeki Coğrafya Konularının Öğretiminde Akıllı Tahta Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri. Journal of World of Turks, ZfWT, 3(1), 179-189.
  • Meydan, A. (2001). İlköğretim birinci kademe sosyal bilgiler öğretimi coğrafya ünitelerinin işlenişinde laboratuar ve görsel-işitsel materyal kullanımının öğrencilerin niteliksel gelişimine etkisinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Özüdoğru, H. ve Çakır, A. (2014). Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15( 2), 207-226.
  • Öztürk, C., Keskin, S. ve Keskin, Y. (2004). İlköğretim okulu 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler derslerinde materyal/teknoloji kullanım durumu. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 19, 107-120.
  • Sarı, A. ve Altun, T. (2016). Oyunlaştırma yöntemi ile işlenen bilgisayar derslerinin etkililiğine yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(3), 553-577.
  • Sevindik, T. (2006). Akıllı sınıfların yüksek öğretim öğrencilerinin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Şahin, M. C. ve Arslan Namlı, N. (2019) Öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanma tutumlarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(1), 95-112. Şanlı, S. (2018). Ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler derslerinde kullanılan öğretim materyallerine ilişkin görüşleri. Journal of Innovative Research in Social Studies (JIRSS), 1(1), 52-64.
  • Şimşek, Ü. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.
  • Şimşek, N. (2008). Sosyal bilgiler dersinde coğrafi bilgi sistemleri (CBS) teknolojisinin kullanılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (1), 191-198.
  • Tomal, N., Demirkaya, H. ve Işık Demirhan, E. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin yenilikçi sosyal bilgiler öğretmeni ve eğitimi algıları. Turkish Studies Educational Sciences, 14(3), 899-924.
  • Usta, E. ve Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1335-1349.
  • Ünal, O. & Demirkaya, H. (2019). A semi-experimental study on the use of educational comics in social studies. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 40, 92-108.
  • Yavuz, S. ve Coşkun, A. E. (2008) Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 34, 276-286.
  • Yeşilyurt, E. (2007). Öğretim araç-gereçleri kullanımına etki eden faktörler. e-Journal of New World Sciences Academy, 2(4), 300-312. Yeşiltaş, E. ve Turan, R. (2015). Sosyal bilgiler öğretimine yönelik geliştirilen bilgisayar yazılımının akademik başarı ve tutuma etkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 1-23.
  • Yılmaz, M. (2007). Sınıf öğretmeni yetiştirmede teknoloji eğitimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 155-167.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Sanal Gerçeklik Teknolojisinin Ortaokul Sosyal Bilgiler Dersi İklimler Konusunda Kullanılması Üzerine Öğrenci Görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 33 - 53, 30.06.2020

Öz

Günümüzde bilim ve teknoloji alanındaki gelişme ve ilerlemeler neticesinde sahip olunan kazanımlar, eğitim alanında dikkate değer avantajlar sunmaktadır. Sosyal bilgiler dersinin temel amaçlarından birisi olan sorumluluklarının ve haklarının bilincinde ve bütün yönleriyle topluma örnek teşkil edecek iyi bir vatandaş yetiştirmeyi amaç edindiği için bu ilerlemeden en üst düzeyde yararlanmaktadır. Sanal gerçeklik teknolojik aygıtlarla kullanıcılara üç boyutlu sanal bir dünyada bulundukları hissini verir ve kullanıcıların bu ortamdaki nesnelerle etkileşime girmelerini sağlar. Sanal gerçeklik uygulaması, eğitim ve öğretim ortamlarında kullanılmaya uygun yararlı bir teknoloji ürünüdür. Eğitimde sanal gerçeklik uygulamaları, öğrencilerin günlük yaşamda kazanmaları güç olan, maliyetli emek, zaman bakımından imkânsız ya da tehlikeli olan yaşantıları geçirmelerini, yaparak ve yaşayarak öğrenmelerine olanak vermektedir. Bu çalışmada, sanal gerçeklik teknolojisinin “Virtual Reality (VR)” eğitim öğretim etkinliklerine dahil edilmesinin, öğrencilerin derslere karşı ilgi, isteklendirme ve ders katılımı üzerindeki etkileri hakkında öğrenci görüşlerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel yaklaşım benimsenmiş olup, araştırma durum çalışması deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Türkiye’nin batısındaki büyük bir ilde bulunan resmi bir okulun altıncı sınıfında öğrenim gören 16 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada sanal gerçeklik gözlüğü “Virtual Reality (VR)” ile 6. sınıf 3. ünite dünyanın farklı yerlerinde görülen iklimler konuları hafta boyunca dersin öğretmeni tarafından öğrencilerle işlenmiştir. Daha önceleri geleneksel öğretim yöntemleri ile yürütülen ders içerisine, sanal gerçeklik gözlüğü “Virtual Reality (VR)” etkinlikleri dahil edilmiştir. Uygulama sonunda sınıfta bulunan 16 öğrenciye görüşme formu uygulanmış, sanal gerçeklik teknolojisi ile işlenen dersler hakkındaki görüşleri alınmıştır. Araştırmanın analiz sonuçlarına göre, sanal gerçeklik teknolojisi ile işlenen iklimler konusunda öğrencilerin derslere karşı ilgi ve isteklerinin arttığı ve derse katılımları konusundaki isteklerinde gelişme görüldüğü öğrencilerin konu hakkında genel bir fikir edinmelerini sağladığı bulgularına ulaşılmıştır. Çalışma sonunda öğretmenlere ve araştırmacılara sanal gerçeklik teknolojisi uygulamalarının ve de teknolojik araç gereçlerin derslerde etkin kullanılmasına yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Ayva, Ö. (2010). Sosyal Bilgiler Dersi Öğrenme Öğretme Süreci İle İlgili Öğrenci Görüşleri. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 11-13 November, 2010 Antalya-Turkey.
  • Arıcı,V. A. (2013). Fen eğitiminde sanal gerçeklik programları üzerine bir çalışma: Güneş sistemi ve ötesi, uzay bilmecesi ünitesi örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Başaran, F. (2010). Öğretmen adaylarının eğitimde sanal gerçeklik kullanımına ilişkin görüşleri: Sakarya üniversitesi BÖTE örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Çakır, H. (2011). Mobil öğrenmeye ilişkin bir yazılım geliştirme ve değerlendirme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(40), 1-9.
  • Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N. ve Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 19-28. Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Geliştirilmiş 7. Baskı. Trabzon: Kişsel Basım.
  • Çoruh, L. (2011). Sanat tarihi tersinde bir öğrenme modeli olarak sanal gerçeklik uygulamasının etkinliğinin değerlendirilmesi: Erciyes üniversitesi mimarlık ve güzel sanatlar fakülteleri örneği uygulaması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirli, C. (2002). Web tabanlı öğretimin öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinde öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Demirkaya, H. (2004). Using information and communications technologies for collaborative learning in geography. IV. International Educational Technologies Conference. 24-26 November, 2004 (pp.1-5), Sakarya, Türkiye.
  • Gündüz, M. (2009). İnternet teknolojilerini kullanarak öğrenci başarısı ve öğrenmenin kalıcılığını artırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karasar, Ş. (2004). Eğitimde yeni iletişim teknolojileri internet ve sanal yüksek. The Turkish Online Journal of EducationalTechnology (TOJET), 3(4). 117-125. Kaya, B. (2008). Sosyal bilgiler dersinde teknoloji kullanımı. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 189-205.
  • Kaya, F. B. (2019). Öğretmenlerin eğitimde sanal gerçeklik uygulamalarının kullanımına ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bahçeşehir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaya, H. ve Aydın, F. (2011). Sosyal Bilgiler Dersindeki Coğrafya Konularının Öğretiminde Akıllı Tahta Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri. Journal of World of Turks, ZfWT, 3(1), 179-189.
  • Meydan, A. (2001). İlköğretim birinci kademe sosyal bilgiler öğretimi coğrafya ünitelerinin işlenişinde laboratuar ve görsel-işitsel materyal kullanımının öğrencilerin niteliksel gelişimine etkisinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Özüdoğru, H. ve Çakır, A. (2014). Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15( 2), 207-226.
  • Öztürk, C., Keskin, S. ve Keskin, Y. (2004). İlköğretim okulu 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler derslerinde materyal/teknoloji kullanım durumu. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 19, 107-120.
  • Sarı, A. ve Altun, T. (2016). Oyunlaştırma yöntemi ile işlenen bilgisayar derslerinin etkililiğine yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(3), 553-577.
  • Sevindik, T. (2006). Akıllı sınıfların yüksek öğretim öğrencilerinin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Şahin, M. C. ve Arslan Namlı, N. (2019) Öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanma tutumlarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(1), 95-112. Şanlı, S. (2018). Ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler derslerinde kullanılan öğretim materyallerine ilişkin görüşleri. Journal of Innovative Research in Social Studies (JIRSS), 1(1), 52-64.
  • Şimşek, Ü. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.
  • Şimşek, N. (2008). Sosyal bilgiler dersinde coğrafi bilgi sistemleri (CBS) teknolojisinin kullanılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (1), 191-198.
  • Tomal, N., Demirkaya, H. ve Işık Demirhan, E. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin yenilikçi sosyal bilgiler öğretmeni ve eğitimi algıları. Turkish Studies Educational Sciences, 14(3), 899-924.
  • Usta, E. ve Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1335-1349.
  • Ünal, O. & Demirkaya, H. (2019). A semi-experimental study on the use of educational comics in social studies. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 40, 92-108.
  • Yavuz, S. ve Coşkun, A. E. (2008) Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 34, 276-286.
  • Yeşilyurt, E. (2007). Öğretim araç-gereçleri kullanımına etki eden faktörler. e-Journal of New World Sciences Academy, 2(4), 300-312. Yeşiltaş, E. ve Turan, R. (2015). Sosyal bilgiler öğretimine yönelik geliştirilen bilgisayar yazılımının akademik başarı ve tutuma etkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 1-23.
  • Yılmaz, M. (2007). Sınıf öğretmeni yetiştirmede teknoloji eğitimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 155-167.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Rüştü Gedik 0000-0001-8871-7038

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gedik, R. (2020). Sanal Gerçeklik Teknolojisinin Ortaokul Sosyal Bilgiler Dersi İklimler Konusunda Kullanılması Üzerine Öğrenci Görüşleri. Journal of Innovative Research in Social Studies, 3(1), 33-53.