Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

8. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersinde Tarihî Roman Okumanın Akademik Başarı Üzerindeki Etkileri

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 27 - 46, 30.06.2024
https://doi.org/10.47503/jirss.1437516

Öz

Araştırmada T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinin öğretimine katkısı olabileceği varsayılan tarihî roman okumanın akademik başarıya etkisi nicel ve nitel veriler ışığında değerlendirilmiştir. Araştırmada karma yöntem desenlerinden olan açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 8. sınıfta eğitimlerine devam eden 30 öğrenci oluşturmaktadır. Nicel ve nitel verilerin toplanması amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan akademik başarı testi ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada nicel verilerin analiz edilmesi sonucunda deney ve kontrol gruplarının son test puanları arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte ön testte deney ve kontrol grubu puanlarının birbirine oldukça yakın olmasına karşın son testte bu farkın deney grubu lehine artmış olması, gruplar arasında anlamlı bir farklılık olmasa da deneysel işlemin öğrencilerin akademik başarılarını olumlu yönde etkilediği şeklinde yorumlanabilir. Nitel verilerin analizi sonucunda öğrencilerin tarihi roman okumaya yönelik olumlu bir bakış açısına sahip oldukları anlaşılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerden hiçbirisinin tarihi konular hakkında araştırma öncesinde herhangi bir tarihi roman okumamış olması, nitel verilerin analizi sonucunda ortaya çıkan dikkat çekici bir bulgudur. Son olarak T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde tarihi roman okumanın öğrencilerin derse olan ilgilerini artırmış olması, çalışmanın önemli bulguları arasında yer almaktadır.

Kaynakça

  • Argunsah, H. (1990). Türk edebiyatında tarihî roman (Türk tarihiyle ilgili). [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Ayverdi, İ. (2005). Misalli büyük türkçe sözlük. Kubbealtı Yayınları.
  • Ata, B. (2001). Çanakkale savaşlarını nasıl öğreteceğiz? Türk Yurdu (164), 25.
  • Buğra, T. (2018). Küçük ağa (36. baskı). İletişim Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Deneysel desenler. Pegem Yayınları.
  • Cemaloğlu, N. (2003). Öğretimde ders kitaplarının yeri ve önemi. N. Hayta (Ed.) Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu içinde (ss. 29-31). Nobel.
  • Collingwood, R. G. (1996). Tarih tasarımı. Gündoğan Yayınevi.
  • Demircioğlu, İ. H. (2023). Tarih öğretimi, öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Demircioğlu, İ. H. ve Turan, İ. (Ed.) Tarih öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (ss. 2-4). Pegem Yayınları.
  • Düzgün, H. (2008). Tarih öğretiminde tarihi romanların yeri -Mehmed Niyazi'nin romanları, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Göker, M. (2021). Tarih öğretiminde disiplinlerarası yaklaşım ile edebiyattan yararlanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi]. Karabük Üniversitesi.
  • Harris, K., & Austin, P. (2000). Voices from America’s past: historical novels and audiobooks. Books Links.
  • Jakopsen, J. N. (2002). Putting the story in history: young adult historical fiction in high school social studies. Candidate Fort the Degree of Masters of Arts in Education Secondary Social Studies, 35.
  • Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: research pradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014
  • Kart, Ö. (2002). Eski Türk destanlarının tarih öğretimindeki yeri ve kullanımı. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Keskin, S. (2008). Romanlarla tarih eğitimi ve öğretimi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Koç, Y. (2002). Türkiye'de tarih eğitimin sorunları. Türk Yurdu, 22(175), 54-55.
  • Levstik, L. S. (1989). Historical narrative and the young reader. Theory Into Practice (28), 114-119. https://doi.org/10.1080/00405848909543389
  • MEB. (2023). T.C. İnkılap Tarihî ve Atatürkçülük dersi kitabı. MEB Basımevi.
  • Marshall, A. G., & Stix, A. (2010). Using multilevel young adult literature in middle school american studies. The Social Studies, 91(1), 25-31. https://doi.org/10.1080/00377990009602438
  • Nawrot, K. (1996). Making connections with historical fiction. The Clearing House, 69(6), 343-345. https://doi.org/10.1080/00098655.1996.10114336
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitive research. John Wiley & Sons.
  • Tural, S. (1991). Zamanın elinden tutmak. Ecdad Yayınları.
  • Ünal, O., ve Demirkaya, H. (2019). A semi-experimental study on the use of educational comics in social studies. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 40, 92-108.
  • Vacca, T. R., & Vacca, J. L. (2005). Content area reading: Literacy and learning across the curriculum. Allyn & Bacon.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin Yayıncılık.

8th Grade the Effects of Reading Historical Novels on Academic Achievement in Turkish Republic History of Revolution and Kemalism Course

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 27 - 46, 30.06.2024
https://doi.org/10.47503/jirss.1437516

Öz

In the research, the effect of reading historical novels, which are supposed to contribute to the teaching of the History of the Revolution of the Republic of Turkey and Ataturkism course, on academic achievement was evaluated in the light of quantitative and qualitative data. The exploratory sequential pattern, which is one of the mixed method patterns, was used in the research. The study group of the research was 8. There are 30 students who continue their education in the classroom. The academic achievement test and semi-structured interview form prepared by the researchers were used to collect quantitative and qualitative data. As a result of analyzing the quantitative data in the study, it was found that there was no significant deficiency between the final test scores of the experimental and control groups. However, although the experimental and control group scores were quite close to each other in the pre-test, the fact that this difference increased in favor of the experimental group in the Decal test can be interpreted as having a positive effect on the academic achievement of the experimental process, although there is no significant difference between the groups. As a result of the analysis of qualitative data, it was understood that students have a positive perspective towards reading historical novels. The fact that none of the students participating in the study had read any historical novels about historical subjects before the research is a remarkable finding that emerged as a result of the analysis of qualitative data. Finally, the fact that reading historical novels in the History of the Revolution of the Republic of Turkey and Ataturkism course increased the students' interest in the course is one of the important findings of the study.

Kaynakça

  • Argunsah, H. (1990). Türk edebiyatında tarihî roman (Türk tarihiyle ilgili). [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Ayverdi, İ. (2005). Misalli büyük türkçe sözlük. Kubbealtı Yayınları.
  • Ata, B. (2001). Çanakkale savaşlarını nasıl öğreteceğiz? Türk Yurdu (164), 25.
  • Buğra, T. (2018). Küçük ağa (36. baskı). İletişim Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Deneysel desenler. Pegem Yayınları.
  • Cemaloğlu, N. (2003). Öğretimde ders kitaplarının yeri ve önemi. N. Hayta (Ed.) Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu içinde (ss. 29-31). Nobel.
  • Collingwood, R. G. (1996). Tarih tasarımı. Gündoğan Yayınevi.
  • Demircioğlu, İ. H. (2023). Tarih öğretimi, öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Demircioğlu, İ. H. ve Turan, İ. (Ed.) Tarih öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (ss. 2-4). Pegem Yayınları.
  • Düzgün, H. (2008). Tarih öğretiminde tarihi romanların yeri -Mehmed Niyazi'nin romanları, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Göker, M. (2021). Tarih öğretiminde disiplinlerarası yaklaşım ile edebiyattan yararlanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi]. Karabük Üniversitesi.
  • Harris, K., & Austin, P. (2000). Voices from America’s past: historical novels and audiobooks. Books Links.
  • Jakopsen, J. N. (2002). Putting the story in history: young adult historical fiction in high school social studies. Candidate Fort the Degree of Masters of Arts in Education Secondary Social Studies, 35.
  • Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: research pradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014
  • Kart, Ö. (2002). Eski Türk destanlarının tarih öğretimindeki yeri ve kullanımı. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Keskin, S. (2008). Romanlarla tarih eğitimi ve öğretimi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Koç, Y. (2002). Türkiye'de tarih eğitimin sorunları. Türk Yurdu, 22(175), 54-55.
  • Levstik, L. S. (1989). Historical narrative and the young reader. Theory Into Practice (28), 114-119. https://doi.org/10.1080/00405848909543389
  • MEB. (2023). T.C. İnkılap Tarihî ve Atatürkçülük dersi kitabı. MEB Basımevi.
  • Marshall, A. G., & Stix, A. (2010). Using multilevel young adult literature in middle school american studies. The Social Studies, 91(1), 25-31. https://doi.org/10.1080/00377990009602438
  • Nawrot, K. (1996). Making connections with historical fiction. The Clearing House, 69(6), 343-345. https://doi.org/10.1080/00098655.1996.10114336
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitive research. John Wiley & Sons.
  • Tural, S. (1991). Zamanın elinden tutmak. Ecdad Yayınları.
  • Ünal, O., ve Demirkaya, H. (2019). A semi-experimental study on the use of educational comics in social studies. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 40, 92-108.
  • Vacca, T. R., & Vacca, J. L. (2005). Content area reading: Literacy and learning across the curriculum. Allyn & Bacon.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tarih Eğitimi, Sosyal Bilgiler Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nurgül Avcı Bu kişi benim 0009-0009-7842-1888

Ahmet Köç 0000-0002-8819-8095

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 15 Şubat 2024
Kabul Tarihi 25 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Avcı, N., & Köç, A. (2024). 8. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersinde Tarihî Roman Okumanın Akademik Başarı Üzerindeki Etkileri. Journal of Innovative Research in Social Studies, 7(1), 27-46. https://doi.org/10.47503/jirss.1437516