The Covid-19 pandemic, which affected almost the entire world, and the February 6 earthquakes that occurred in Turkey in 2023 have led to severe changes in many areas of social life. One of the areas most affected by these two processes has been education, and distance education has replaced face-to-face education across the country, especially after the pandemic process. This study aims to determine the attitudes of preservice social studies teachers towards distance education implemented in Turkey due to Covid-19 and the February 6 earthquakes. In the study prepared for this purpose, descriptive survey design, one of the quantitative research designs, was preferred. The participants of the study consisted of 155 preservice teachers studying at different grade levels of the Social Studies Teacher Education program of a state university located in the south of Turkey. The Attitude Scale Towards Distance Education Offered During the Covid 19 Pandemic was used to collect data in the study. Descriptive (frequency, mean, standard deviation) and comparative analysis (t-Test, ANOVA) methods were used to analyze the data. As a result of the analysis of the research data, it was seen that pre-service teachers' attitudes towards distance education were close to the average. It was understood that preservice teachers' attitudes towards online exams conducted during the distance education process were lower than other factors. The results of the study showed that face-to-face education is a preferred method by preservice teachers more than distance education. In addition, it was seen that attitudes towards online exams conducted in the distance education process had a lower average compared to other factors. As a result of the comparative analysis of the data, it was determined that there was no significant difference between the total scores obtained from the scale and gender and class variables.
Preservice Teacher Social Studies Attitude Distance Education
Dünyanın neredeyse tamamını etkileyen Covid-19 salgını ve 2023 yılında Türkiye’de meydana gelen 6 Şubat depremleri toplumsal yaşamın birçok alanında ciddi değişikliklere yol açmıştır. Bu iki sürecin en fazla etkilediği alanlardan biri eğitim olmuş ve özellikle pandemi süreci sonrasında ülke genelinde yüz yüze eğitimin yerini uzaktan eğitim almıştır. Bu çalışma Covid-19 ve 6 Şubat depremleri nedeniyle Türkiye’de uygulanan uzaktan eğitime ilişkin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının tutumlarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda hazırlanan çalışmada nicel araştırma desenlerinden betimsel tarama deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını Türkiye’nin güneyinde bulunan bir devlet üniversitesinin Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programının farklı sınıf düzeylerinde öğrenim gören 155 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanması amacıyla Covid 19 Salgını Döneminde Sunulan Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel (frekans, ortalama, standart sapma) ve karşılaştırmalı analiz (t-Testi, ANOVA) yöntemlerinden yararlanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi sonucunda öğretmen adaylarının uzaktan eğitime ilişkin tutumlarının ortalamaya yakın olmakla birlikte ortalama üzerinde olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim sürecinde yapılan online sınavlara ilişkin tutumlarının diğer faktörlere göre daha düşük olduğu anlaşılmıştır. Çalışma sonuçları öğretmen adayları tarafından yüz yüze eğitimin uzaktan eğitime göre daha tercih edilen bir yöntem olduğunu göstermiştir. Ayrıca uzaktan eğitim sürecinde yapılan çevrimiçi sınavlara ilişkin tutumların diğer faktörlere göre daha düşük bir ortalamaya sahip olduğu görülmüştür. Verilerin karşılaştırmalı analizleri sonucunda ölçekten elde edilen toplam puanlar ile cinsiyet ve sınıf değişkenleri arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal Bilgiler Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 3 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |