Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Prospective Social Studies Teachers' Attitudes Towards Distance Education

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 195 - 212, 31.12.2024
https://doi.org/10.47503/jirss.1595246

Öz

The Covid-19 pandemic, which affected almost the entire world, and the February 6 earthquakes that occurred in Turkey in 2023 have led to severe changes in many areas of social life. One of the areas most affected by these two processes has been education, and distance education has replaced face-to-face education across the country, especially after the pandemic process. This study aims to determine the attitudes of preservice social studies teachers towards distance education implemented in Turkey due to Covid-19 and the February 6 earthquakes. In the study prepared for this purpose, descriptive survey design, one of the quantitative research designs, was preferred. The participants of the study consisted of 155 preservice teachers studying at different grade levels of the Social Studies Teacher Education program of a state university located in the south of Turkey. The Attitude Scale Towards Distance Education Offered During the Covid 19 Pandemic was used to collect data in the study. Descriptive (frequency, mean, standard deviation) and comparative analysis (t-Test, ANOVA) methods were used to analyze the data. As a result of the analysis of the research data, it was seen that pre-service teachers' attitudes towards distance education were close to the average. It was understood that preservice teachers' attitudes towards online exams conducted during the distance education process were lower than other factors. The results of the study showed that face-to-face education is a preferred method by preservice teachers more than distance education. In addition, it was seen that attitudes towards online exams conducted in the distance education process had a lower average compared to other factors. As a result of the comparative analysis of the data, it was determined that there was no significant difference between the total scores obtained from the scale and gender and class variables.

Kaynakça

  • Akgül, G., ve Orhan, M. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi/ Journal of New Appoaches in Education, 3(2), 123-145.
  • Aydoğmuş, M., ve Karadağ, Y. (2020). Öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) yeterlikleri: Ondokuz Mayıs Üniversitesi örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 686-705.
  • Bahşi, A. (2019). Uzaktan ve örgün eğitim öğrencilerinin eğitsel düşünce ve uygulamaları (Educational thinking and practices of distance and face-to-face aducation students) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (Unpublished Master’s Theis)). Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Bakioğlu, B., ve Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Can, E. (2022). Covid 19 pandemisi sürecinde yükseköğretimde öğretmenlik uygulamasına ilişkin öğrenci deneyimleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(2), 459-471. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1118080
  • Çetin, M., Yılmaz, S. H., ve İlhan, L. (2021). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sürecinde uzaktan eğitim; beden eğitimi ve spor öğretmenleri perspektifinden nitel bir araştırma. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 136-161. https://doi.org/10.31680/gaunjss.882057
  • Düzgün, S., ve Sulak, S.E. (2020). Öğretmen adaylarının covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 619-633 https://doi.org/10.37669/milliegitim.787874
  • Erşen, Z. B., ve Yumak, Y. (2021). Matematik öğretmeni adaylarının covid-19 pandemisi sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına yönelik görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(4), 1449-1470. http://dx.doi.org/10.30703/cije.853688
  • Eroğlu, A. (2023). Türkçe öğretmenlerinin uzaktan eğitimine yönelik tutumlarının incelenmesi. RumeliDe Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi (34), 115-128. https://doi.org/10.29000/rumelide.1316141
  • Eti, İ., ve Karaduman, B. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinin öğretmen adaylarının mesleki yeterlikleri açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 635-656. https://doi.org/10.37669/Milliegitim.787238 Gedik, H. (2023). Pandemi döneminde uzaktan eğitim sürecine ilişkin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüşleri. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF), 5(3), 1272-1292.
  • Görgülü Arı, A., ve Hayır Kanat, M. (2020). Covid-19 (Koronavirüs) üzerine öğretmen adaylarının görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (Salgın Hastalıklar Özel Sayısı), 459-492.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (11.Baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koç, E. (2021). Nasıl bir uzaktan eğitim? 1 yılın sonunda yapılan çalışmaların değerlendirilmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 7(2), 13-16.
  • Kurnaz, A., Kaynar, H., Şentürk Barışık, C., B., ve Doğrukök, B. (2020). Öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Milli Eğitim, 49 (Özel Sayı 1), 293-322. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787959
  • Lassoued, Z., Alhendawi, M., & Bashitialshaaer, R. (2020). Ezploratory study on the barriers to achieving quality in distance education duruing the covıd-19 pandemic. Education Sciences Journal, 10(9), 232. https://doi.org/10.3390/educsci10090232
  • Seyhan, A. (2021). Sosyal bilgiler adaylarının COVİD-19 salgını sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri ve görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(3), 65-93.
  • Uluğ, H., ve Tuncer, M. (2017). Uzaktan ingilizce öğretiminin öğrenenlerin akademik başarısına etkisi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(4), 710-723.
  • Uyar, E. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde sosyal bilgiler öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(2), 15-32.
  • Uzunoğlu, M. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(16), 335-351.
  • Piji Küçük, D. (2020). Covid-19 salgını sürecinde müzik öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 7(47), 19-40. https://doi.org/10.29.228/SOBİDER.44497
  • Tabachnick, G. B. ve Fidell, S. L. (2013). Using multivariate statistics (6. Baskı). Pearson Education.
  • Türnüklü, A. (2001). Eğitimbilim alanında aynı araştırma sorusunu yanıtlamak için farklı araştırma tekniklerinin birlikte kullanılması. Eğitim ve Bilim 26(120), 8-13.
  • Yılmaz, H., Sakarya, G., Gayretli, Ş., ve Zahal, O. (2021). Covid-19 ve çevrimiçi müzik eğitimi: Okul öncesi öğretmen adaylarının görüşleri üzerine nitel bir çalışma. Journal of Qualitative Research in Education, 28, 283-299. https://doi.org/10.14689/enad.28.12
  • Yurdakal, İ. H., ve Susar Kırmızı, F. (2021). COVID-19 salgını sürecinde gerçekleştirilen acil uzaktan eğitime ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(2), 290-302.
  • Yu, Z., ve Yu, L. (2021). A meta-analysis of online learning outcomes and their gender differences. International Journal of Distance Education Technologies (IJDET), 19(3), 33-50. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-493822/v1

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 195 - 212, 31.12.2024
https://doi.org/10.47503/jirss.1595246

Öz

Dünyanın neredeyse tamamını etkileyen Covid-19 salgını ve 2023 yılında Türkiye’de meydana gelen 6 Şubat depremleri toplumsal yaşamın birçok alanında ciddi değişikliklere yol açmıştır. Bu iki sürecin en fazla etkilediği alanlardan biri eğitim olmuş ve özellikle pandemi süreci sonrasında ülke genelinde yüz yüze eğitimin yerini uzaktan eğitim almıştır. Bu çalışma Covid-19 ve 6 Şubat depremleri nedeniyle Türkiye’de uygulanan uzaktan eğitime ilişkin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının tutumlarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda hazırlanan çalışmada nicel araştırma desenlerinden betimsel tarama deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını Türkiye’nin güneyinde bulunan bir devlet üniversitesinin Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programının farklı sınıf düzeylerinde öğrenim gören 155 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanması amacıyla Covid 19 Salgını Döneminde Sunulan Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel (frekans, ortalama, standart sapma) ve karşılaştırmalı analiz (t-Testi, ANOVA) yöntemlerinden yararlanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi sonucunda öğretmen adaylarının uzaktan eğitime ilişkin tutumlarının ortalamaya yakın olmakla birlikte ortalama üzerinde olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim sürecinde yapılan online sınavlara ilişkin tutumlarının diğer faktörlere göre daha düşük olduğu anlaşılmıştır. Çalışma sonuçları öğretmen adayları tarafından yüz yüze eğitimin uzaktan eğitime göre daha tercih edilen bir yöntem olduğunu göstermiştir. Ayrıca uzaktan eğitim sürecinde yapılan çevrimiçi sınavlara ilişkin tutumların diğer faktörlere göre daha düşük bir ortalamaya sahip olduğu görülmüştür. Verilerin karşılaştırmalı analizleri sonucunda ölçekten elde edilen toplam puanlar ile cinsiyet ve sınıf değişkenleri arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akgül, G., ve Orhan, M. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi/ Journal of New Appoaches in Education, 3(2), 123-145.
  • Aydoğmuş, M., ve Karadağ, Y. (2020). Öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) yeterlikleri: Ondokuz Mayıs Üniversitesi örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 686-705.
  • Bahşi, A. (2019). Uzaktan ve örgün eğitim öğrencilerinin eğitsel düşünce ve uygulamaları (Educational thinking and practices of distance and face-to-face aducation students) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (Unpublished Master’s Theis)). Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Bakioğlu, B., ve Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Can, E. (2022). Covid 19 pandemisi sürecinde yükseköğretimde öğretmenlik uygulamasına ilişkin öğrenci deneyimleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(2), 459-471. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1118080
  • Çetin, M., Yılmaz, S. H., ve İlhan, L. (2021). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sürecinde uzaktan eğitim; beden eğitimi ve spor öğretmenleri perspektifinden nitel bir araştırma. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 136-161. https://doi.org/10.31680/gaunjss.882057
  • Düzgün, S., ve Sulak, S.E. (2020). Öğretmen adaylarının covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 619-633 https://doi.org/10.37669/milliegitim.787874
  • Erşen, Z. B., ve Yumak, Y. (2021). Matematik öğretmeni adaylarının covid-19 pandemisi sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına yönelik görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(4), 1449-1470. http://dx.doi.org/10.30703/cije.853688
  • Eroğlu, A. (2023). Türkçe öğretmenlerinin uzaktan eğitimine yönelik tutumlarının incelenmesi. RumeliDe Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi (34), 115-128. https://doi.org/10.29000/rumelide.1316141
  • Eti, İ., ve Karaduman, B. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinin öğretmen adaylarının mesleki yeterlikleri açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 635-656. https://doi.org/10.37669/Milliegitim.787238 Gedik, H. (2023). Pandemi döneminde uzaktan eğitim sürecine ilişkin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüşleri. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF), 5(3), 1272-1292.
  • Görgülü Arı, A., ve Hayır Kanat, M. (2020). Covid-19 (Koronavirüs) üzerine öğretmen adaylarının görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (Salgın Hastalıklar Özel Sayısı), 459-492.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (11.Baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koç, E. (2021). Nasıl bir uzaktan eğitim? 1 yılın sonunda yapılan çalışmaların değerlendirilmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 7(2), 13-16.
  • Kurnaz, A., Kaynar, H., Şentürk Barışık, C., B., ve Doğrukök, B. (2020). Öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Milli Eğitim, 49 (Özel Sayı 1), 293-322. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787959
  • Lassoued, Z., Alhendawi, M., & Bashitialshaaer, R. (2020). Ezploratory study on the barriers to achieving quality in distance education duruing the covıd-19 pandemic. Education Sciences Journal, 10(9), 232. https://doi.org/10.3390/educsci10090232
  • Seyhan, A. (2021). Sosyal bilgiler adaylarının COVİD-19 salgını sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri ve görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(3), 65-93.
  • Uluğ, H., ve Tuncer, M. (2017). Uzaktan ingilizce öğretiminin öğrenenlerin akademik başarısına etkisi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(4), 710-723.
  • Uyar, E. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde sosyal bilgiler öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(2), 15-32.
  • Uzunoğlu, M. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(16), 335-351.
  • Piji Küçük, D. (2020). Covid-19 salgını sürecinde müzik öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 7(47), 19-40. https://doi.org/10.29.228/SOBİDER.44497
  • Tabachnick, G. B. ve Fidell, S. L. (2013). Using multivariate statistics (6. Baskı). Pearson Education.
  • Türnüklü, A. (2001). Eğitimbilim alanında aynı araştırma sorusunu yanıtlamak için farklı araştırma tekniklerinin birlikte kullanılması. Eğitim ve Bilim 26(120), 8-13.
  • Yılmaz, H., Sakarya, G., Gayretli, Ş., ve Zahal, O. (2021). Covid-19 ve çevrimiçi müzik eğitimi: Okul öncesi öğretmen adaylarının görüşleri üzerine nitel bir çalışma. Journal of Qualitative Research in Education, 28, 283-299. https://doi.org/10.14689/enad.28.12
  • Yurdakal, İ. H., ve Susar Kırmızı, F. (2021). COVID-19 salgını sürecinde gerçekleştirilen acil uzaktan eğitime ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(2), 290-302.
  • Yu, Z., ve Yu, L. (2021). A meta-analysis of online learning outcomes and their gender differences. International Journal of Distance Education Technologies (IJDET), 19(3), 33-50. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-493822/v1
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Bilgiler Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sevda Demirdağ 0009-0003-9322-0474

Ayhan Akış 0000-0002-7871-1190

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 3 Aralık 2024
Kabul Tarihi 18 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demirdağ, S., & Akış, A. (2024). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Journal of Innovative Research in Social Studies, 7(2), 195-212. https://doi.org/10.47503/jirss.1595246