Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

About Social Media Addiction in Adolescents Analysis of the Studies Made in the Last 5 Years

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 17 - 34, 31.12.2022

Öz

21. a hundred years are in our mix as a century in which technological developments are developing. Communication technologies have also kept pace with this.Nowadays, when the use of social media is increasing every day, its negative effects on adolescents and social media addiction are also an important issue. It is important to identify the causes affecting social media addiction in adolescents and to take precautions for these reasons. With this study, it was aimed to review and compile theses and articles related to social media addiction in adolescents in the last 5 years. An example of this qualitative research conducted using the document analysis technique consists of theses and articles in the database of the National Dissertation Center of the Council of Higher Education. The theses and articles that make up the sample were determined by scanning the keywords 'Social media, 'adolescents', 'addiction'. According to the research results, and social media addiction in 2016 by agglomeration with more “family life satisfaction”, “forgiveness and perfectionism”, “life satisfaction”, “self-sufficiency” , ”student performance”, etc. it was seen that it was examined in terms of variables. The study is intended to be a general resource for studies on Social Media Addiction in adolescents.

Kaynakça

  • [1] Demirci, M., (2016), “Üniversite Öğrencilerinde Madde Bağımlılığı Ve İntihar İlişkisi”, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • [2] Campbell, W. G., (2003), “Addiction: A Disease of Volition Caused by Cognitive Impairment”, The Canadian Journal of Psychiatry, c. 48, S. 10, s. 669-674. https://ww1.cpa-apc.org/Publications/Archives/CJP/2003/november/campbell.asp
  • [3] Ögel K, Taner S, Eke C, Erol B. İstanbul’da öğrencilerde riskli davranışlar araştırması. İstanbul: Yeniden yayın no: 6; 2005:111-116.
  • [4] Griffiths, M., (1999), “Internet addiction: Fact or fiction?” The Psychologist, c. 12, S. 5, s. 246– 251.
  • [5] Holden, C., (2001), “Behavioral addictions: Do they exist?” Science, s. 294-298,980-982
  • [6] Karaman, M. K., & Kurtoğlu, M. (2009). Öğretmen adaylarının internet bağımlılığı hakkındaki görüşleri. Akademik Bilişim, 11(13), 641-650.
  • [7] Griffiths, MD., “Conceptual Issues Concerning Internet Addiction and Internet Gaming Disorder: Further Critique on Ryding and Kaye (2017),”, International Journal of Mental Health and Addiction, c. 16, S. 1, s. 233-239. https://link.springer.com/article/10.1007/s11469-017-9818-z
  • [8] Young, K. ve Rogers, C., (1998), “The Relationship Between Depression and Internet Addiction”, CyberPsychology and Behavior, c. 1, S. 1, s. 25-28.
  • [9] KOMITO, L. ve BATES, J. (2009), Virtually Local: Social Media and Community Among Polish Nationals in Dublin, Aslib Proceedings: New Information Perspectives, Cilt:61, Sayı:3.
  • [10] Özdemir, Ö., (2005), “İnternetin Ticarileştirilmesi ve Uluslararası Veri Akışları”. s. 205- 235.
  • [11] Başaran, F., (2005), “Ağ Ekonomisi ve İnternet”, İletişim Ağlarının Ekonomisi: Telekomünikasyon, Kitle İletişimi, Yazılım ve İnternet. Der. Funda Başaran ve Haluk Geray. (s.237-258). Ankara: Siyasal Kitabevi
  • [12] Safko, L., (2010), The Social Media Bible, New Jersey: John Wiley and Sons.
  • [13] Çetinöz, N., (2013), “Sosyal Medya”, T. Volkan Yüzer ve Mehmet Emin Mutlu (Ed.), Yeni İletişim Teknolojileri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları, s. 150- 175.
  • [14] Bulunmaz, B., (2011), “Otomotiv Sektöründe Sosyal Medyanın Kullanımı Ve Fiat Örneği”, Yeditepe Üniversitesi Global Media Journal, c. 2, S. 3, s. 19-50.
  • [15] Vural, Z., Akıncı, B. ve Bat, M., (2010), “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma”, Journal of Yaşar University c. 20, S. 5, s. 3348-3382.
  • [16] Ök, F. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve motivasyonları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • [17] Düvenci, A. (2012). Ağ neslinin internet kullanımı üzerindeki sosyal medya etkisinin sosyal sapma yaklaşımı ile incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • [18] Tutgun Ünal, A. (2015). Sosyal medya bağımlılığı: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [19] Andreassen, C., S. (2012). Development of a facebook addiction scale. Psychological Reports, 110, 2, 501-517.
  • [20] Çam, E. ve İşbulan, O. (2012). A new addiction for teacher candidates: Social networks. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 11 (3), 14-19.
  • [21] Kuss, D. J., ve Griffiths, M. D. (2011a). Addiction to social networks on the internet: A literature review of empirical research. International Journal of Environmental and Public Health, 8, 3528-3552.
  • [22] Baripoğlu, S. (2012). Facebook ve Twitter davranış bozukluğu yapıyor mu? Epsikiyatri. http://www.e-psikiyatri.com/facebook-ve-twitter-davranis-bozukluguyapiyor-mu-33945. Erişim: 30.11.2015.
  • [23] İşiten, N. (2012). Facebook ve Twitter davranış bozukluğu yapıyor mu? E-psikiyatri. http://www.e-psikiyatri.com/facebook-ve-twitter-davranis-bozuklugu-yapiyormu-33945. Erişim: 30.11.2015.
  • [24] Wolniczak, I., Ca´ceres-DelAguila, JA., Palma-Ardiles, G., Arroyo, KJ. ve Solı´sVisscher, R. (2013). Association between Facebook dependence and poor sleep quality: A study in a sample of undergraduate students in Peru. PLoS ONE, 8(3): e59087. doi:10.1371/journal.pone.0059087.
  • [25] Yavuzer, H. (2013). Ana-Baba-Çocuk. 24. Baskı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • [26] Kulaksızoğlu, A. (2014). Ergenlikte Sosyalleşme ve Ahlak Gelişimi: Ergenlik Psikolojisi. 16. Baskı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • [27] Öztürk D (2007) Bilgisayar Oyunlarının Çocukların Bilişsel ve Duyuşsal Gelişimleri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitsü İzmir
  • [28] Brown BB (2013) Adolescents, Organized Activities, and Peers: Knowledge Gained and Knowledge Needed: Organized Out-of-School Activities: Settings for Peer Relationships. JA Fredricks, SD Simpkins (Eds.), San Francisco, Jossey Bass, p. 77-96
  • [29] Steinberg L (2013) Ergenlik Çeviren F Çok, Ankara, İmge Kitabevi, s.21-254
  • [30] Avcı M. Ergenlikte toplumsal uyum sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2006;7 (1):39-64.
  • [31] Atak, H., Çok, F. (2010). “A new period in human life: Emerging adulthood”. Journal of Childhood and Adolescence Mental Health. 17(1). s. 39-50.
  • [32] Arnett, J. J. (2000). “Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties”. American Psychologist, 55. s.469-480.
  • [33] Moody, E. J. (2001). Moody Internet use and its relationship to loneliness. CyberPsychology & Behavior, 4(3), s. 393-401.
  • [34] Ford, B. Q., & Mauss, I. B. (2014). The paradoxical effects of pursuing positive emotion: When and why wanting to feel happy backfires. In J. Gruber & J. T. Moskowitz (Eds.), Positive emotion: Integrating the light sides and dark sides (pp. 363–381).
  • [35] Frison, E., Eggermont, S. (2017). Browsing, posting, and liking on Instagram: The reciprocal relationships between different types of Instagram use and adolescents’ depressed mood. Cyberpscyhology, Behavior, and Social Networking, 20, s. 603-609.
  • [36] Bayram, A. T. (2012). Pazarlama veri tabanının güncel bir unsuru olan sosyal medyanın otel pazarlamasındaki yeri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • [37] Burke, S.C. ve Snyder, S.L. (2008). Youtube: An innovative learning resource for college health education courses. International Electronic Journal of Health Education, 11, 39-46.
  • [38] Sönmez, B. (2013). Sosyal medya ve ortaöğretim öğretmenlerinin Facebook kullanım alışkanlıkları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • [39] Menteşe, M. (2013). Sosyal medya ortam ve araçlarının eğitimde kullanımına ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • [40] Arık, E. (2013). Yurttaş gazeteciliğinin günümüzdeki görünümü: Twitter gazeteciliği örneği. Gazi Üniversitesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 36, 273-287.
  • [41] Akdemir, T. N. (2013). İlköğretim öğrencilerinin facebook tutumları ile akademik erteleme davranışları ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • [42] Ellison, N.B., Steinfield, C., Lampe, C. (2007). The benefits of facebook “friends:” social capital and college students‟ use of online social network sites. Journal of Computer-Mediated Communication. 12(4), s.1143-1168.
  • [43] Selwyn, N. (2007). Screw blackboard... do it on Facebook! An investigation of students' educational use of Facebook paper presented to the ‘Poke 1.0 - Facebook social research symposium’ , University of London, 15th November 2007 [electronic version]. http://www.scribd.com/doc/513958/Facebookseminar-paper-Selwyn. Erişim: 28.09.2015
  • [44] The Telegraph (2012). Facebook and Twitter 'more addictive than tobacco and alcohol'. http://www.telegraph.co.uk/technology/news/9054243/Facebook-and-Twittermore-addictive-thantobacco-and-alcohol.html Erişim Tarihi: 09 Kasım 2013
  • [45] Kılınç, İ, Gündüz, Ş., (2017), “Lise Öğrencilerinin Siber Duyarlılık, İnternet Bağımlılığı ve İnsani Değerlerinin İncelenmesi”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 7 S. 2, s. 261-283.
  • [46] Müezzin, E. (2017). Lise öğrencilerinde internet bağımlılığının yoksunluk, kontrol güçlüğü, işlevsellikte bozulma ve sosyal izolasyon bağlamında incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 541-551.
  • [47] Şahan, M., Eraslan Çapan, B., (2017), “Ergenlerin Problemli İnternet Kullanımında Kişilerarası İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmaların ve Sosyal Kaygının Rolü”, Ege Eğitim Dergisi, c. 18, S. 2, s. 887-913.
  • [48] Deniz, L., Gürültü, E. (2018). Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılıkları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26 (2), 355-367.
  • [49] Kim, H-J, Min, J-Y, Min, K-B, Lee, T-J, Yoo, S., (2018), “Relationship Among Family Environment, Self-Control, Friendship Quality, And Adolescents' Smartphone Addiction in South Korea: Findings From Nationwide Data”, PLoS ONE c. 13, S. 2, s. 1-13. e0190896.
  • [50] Machado, M-R, Bruck, I., Cat, M.N.L, Soares, M.C, Silva, A.F., (2018), “Internet Addiction And its Correlation With Behavioral Problems And Functional Impairments – A CrossSectional Study”, Jornal Brasileiro de Psiquiatria,[online] c. 67, S. 1, s. 34-38. ISSN 0047-2085.
  • [51] Sami, H, Dannielle, L, Lihi, D. Elena, S., (2018), “The Effect Of Sleep Disturbances And İnternet Addiction On Suicidal Ideation Among Adolescents in The Presence of Depressive Symptoms”, Psychiatry Research, c. 267, s. 327–332.
  • [52] Taş, İ., (2018), “Ergenlerde İnternet Bağımlılığı ve Psikolojik Belirtilerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 6, S. 1, s. 31-41.
  • [53] Büyükgebiz, E. (2018). Sosyal medya bağımlılığının öğrencilerin performanslarına etkileri üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • [54] Dilsiz, N. B. (2019). Lise öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının bağlanma stilleri ve yaşam doyumu ile ilişkisinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • [55] Şeker, V.T. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ile depresyon ve anksiyete arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [56] Yayman, E. (2019). Ergenlerde sosyal medya bağımlılığı oyun bağımlılığı ve aile işlevleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [57] Korkmaz, S., Mehmedoğlu, A. (2018). Dindarlık, siber zorbalık ve problemli internet kullanımı ilişkisine dair nicel bir araştırma. Dini Araştırmalar, 21 (53), 35-54.
  • [58] Çakıcı, G. (2018). Egenlerde dijital oyun bağımlılığı ve öfkeyi ifade etme biçimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [59] Balıkçı, R. (2018). Çocuklarda ve ergenlerde çevrimiçi oyun bağımlılığı ve agresif davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [60] Göldağ, B. (2018). Lise öğrencilerinin dijital uyun bağımlılık düzeylerinin demografik özelliklerine göre incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 1287-1315.
  • [61] Kıldıran, Y. (2019). Lise öğrencilerinin zorbalıkla baş etme düzeyleri ve zorbalık eğilimi düzeyleri ile bilgisayar oyun bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [62]Acat, B. (2019). Ergenlerde dindarlık, değerler, internet bağımlılığı ve hayat memnuniyeti. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [63] Kılıç, K.M. (2019). Ergenlerde dijital oyun bağımlılığı, zorbalık bilişleri ve empati düzeyleri arasındaki ilişkiler. İlköğretim Online, 18 (2), 549-562.
  • [64] Can, B. , Hazar, Z. & Kurt, S. (2021). Spor Yapan ve Yapmayan Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılık Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Karma Model Araştırması) . Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi , 6 (1) , 15-39 .
  • [65] Söner, O., Yılmaz, O. (2018). Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı Ve Psikolojik İyi Oluş Düzeyleri Arasındaki İlişki. 13, Yıl:7. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • [66] Tuğlu, B. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Medyayı Kullanım Amaçları ve Sosyal Medya Kullanımlarına İlişkin Tutumları, Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • [67] Okumuş, V. (2018). Çocukların Sosyal Medya Kullanımları İle Ebeveyn Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [68] Durdu, A. (2019). Ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıkları ve akademik erteleme davranışlarının incelenmesi ,Doktora Tezi, Toros Üniversitesi, Mersin.
  • [69] Balta , E.(2019),” Sosyal Medya Bağımlılığının Orta Öğretim İkinci Kademe Öğrencileri Arasındaki Nedenleri, Eğitsel Bilişsel Sonuçları (Sivas Merkez İlçe Örneği),Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi,Sivas.
  • [70] Akdeniz , B.(201). 14 – 16 Yaş Aralığındaki Ergenlerin Bağlanma Stilleri, Gözlerden Zihin Okuma Becerileri Ve Ruhsal Sorunları İle İnternet Bağımlılığı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: İstanbul İli Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi,Samsun.
  • [71] Macit, H. (2019). Marmara bölgesi’nde sosyal medya bağımlılığı bulunan bireylerin psikolojik semptomlarının incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [72] Cuma, Y. (2020). Ergenlerde sosyal medya bağımlılığı, ruhsal sorunlar ve sosyal beceri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı).
  • [73] Longstreet, P. ve Brooks, S. (2017). Life satisfaction: A key to managing internet and social media addiction Technology in Society, 50, 73-77
  • [74] Elhai, J. D., Hall, B., Erwin, M. (2018). Emotion regulation’s relationships with depression, anxiety and stress due to imagined smartphone and social media loss, Psychiatry Research, 261, 28-34
  • [75] Konuk, B. N. (2019). İstanbul’da sosyal medya bağımlılığı olan bireylerin pozitif ve negatif duygu durumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
  • [76] Terzi, A. Y. (2019). Doğu Marmara Bölgesi’nde sosyal medya bağımlılığı ve kişisel iyi oluş ilişkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
  • [77] Caz, Ç., ve Bardakçı, S. (2019). Sosyal medya bozukluğu: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 1100-1124.
  • [78] Ilğaz, M. (2019). Sosyal medya bağımlılığı: lı̇se ve ünı̇versı̇te öğrencı̇lerı̇ üzerı̇ne bı̇r araştırma. Turkish Journal of Marketing, 3(3), 238–257.
  • [79] Çolak, Ç. H. (2020). Lise Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı Ve Duygu Düzenleme Becerilerinin Kişilik Özelliklerine Ve Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi,Sakarya
  • [80] Fariz, S. (2017). Lise Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Düzeylerinin Sosyal Destek ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • [81] Biliciler, G. (2018). Sosyal medya kullanımını yönlendiren motivasyonel etkenler: kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı çerçevesinden sosyal medya kullanıcıları üzerine bir inceleme. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • [82] Adhikari, K., ve Panda, R. K. (2018). Users' information privacy concerns and privacy protection behaviors in social networks. Journal Of Global Marketing,31(2), 96- 110.
  • [83] Yılman, M. A. (2020). Lise öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • [84] Bilgin, M. (2018). “Ergenlerde sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik bozukluklar arasındaki ilişki”. The Journal of International Scientific Researches, 3(3), 237-247.
  • [85] Yüksel-Şahin, F., ve Öztoprak, Ö. (2019). “Ergenlerin sosyal medya bağımlılığı düzeylerini benlik saygısına göre incelenmesi”. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 363-377.
  • [86] Ümmet, D., Alkan, H., Batal, Ö., ve Kaya, A., (2019). “Ergenlerde sosyal medya bağımlığının yordayıcıları olarak iyi oluş ve duygusal özerklik”. 21. Uluslararası Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, 255-262, Antalya.
  • [87] Göksu, H. (2019). Ergenlerin sosyal medya bağımlılığının akademik başarılarıyla ilişkisi ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • [88] Ayazseven, Ö. ve Önder, F. C. (2018, June). “Ergenlerde internet bağımlılığı: depresyon ve yalnızlığın rolü”. 3rd Eurasian Conference on Language and Social Sciences (p. 31).
  • [89] Bilgin, M. ve Doğrusever, C. (2018). “Sosyal medya bağımlılığı ve bilişsel hatalar ilişkisi”. ERPA 2018, 645.
  • [90] Aypak, C., vd. (2018). “Lise öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ve uyku kalitesi”. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 22(4), 185-192.
  • [91] Ayten, A. ve Acat, B. (2019). “Ergenlerde internet bağımlılığı, değerler ve dindarlık düzeylerinin hayat memnuniyetini yordama gücü: lise öğrencileri üzerine bir araştırma”. The Turkish Journal on Addictions (ADDICTA), 6(3), 847-870.
  • [92] Yılmaz, B. (2017). Bir grup lise öğrencisinin internet kullanımlarının beden algıları ve yeme tutumları ile ilişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Işık Üniversitesi, İstanbul.
  • [93] Banyai, F., et al. (2017). “Problematic social media use: results from a large-scale nationally representative adolescent sample”. PLoS One, 12(1), e0169839.
  • [94] Atabay, E,Y.(2020), Lise Öğrencilerinin Yaşam Memnuniyeti Yeme Bozukluğu Ve Sosyal Medya Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • [95] Savcı, M. ve Aysan, F. (2017). Teknolojik bağımlılıklar ve sosyal bağlılık: İnternet bağımlılığı, sosyal medya bağımlılığı, dijital oyun bağımlılığı ve akıllı telefon bağımlılığının sosyal bağlılığı yordayıcı etkisi. Dusunen Adam, 30(3), 202-216.
  • [96] Bilgin, M., Şahin, İ., ve Togay, A. (2020). Ergenlerde sosyal medya bağımlılığı ve anne-baba ergen ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 45(202).
  • [97] Daşlı, Y., ve Baloğlu, A.O. (2020). Sosyal medya bağımlılığı üzerine bir alan araştırması. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(33), 1229-1239.
  • [98] Adorjan, M., & Ricciardelli, R. (2021). Smartphone and social media addiction: Exploring the perceptions and experiences of Canadian teenagers. Canadian Review of Sociology, 58(1), 45–64.
  • [99] Cheng, C., Lau, Y., Chan, L., & Luk, J. W. (2021). Prevalence of social media addiction across 32 nations: Meta-analysis with subgroup analysis of classification schemes and cultural values. Addictive Behaviors 117, 1-8.
  • [100] Dalvi-Esfahani, M., Niknafs, A., Alaedini, Z., Barati Ahmadabadi, H., Kuss, D. J., & Ramayah, T. (2021). Social media addiction and empathy: Moderating impact of personality traits among high school students. Telematics and Informatics, 57, 1-15.
  • [101] Bayrakcı, Ç. (2021). Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığının affetme ve mükemmeliyetçilik ile ilişkisinin incelenmesi ,Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi,Bursa.
  • [102] Mangır, M.,(2021), Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı Ve Aile Yaşam Doyumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • [103] Duygu, H. S.(2020), Lise Öğrencilerinin Siberaylaklık Düzeyleri İle Sosyal Medya Ve Akıllı Telefon Bağımlılıkları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi ,Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • [104] Manwong, M., Lohsoonthorn, V., Booranasuksakul, T., & Chaikoolvatana, A. (2018). Effects of a group activity-based motivational enhancement therapy program on social media addictive behaviors among junior high school students in Thailand: A cluster randomized trial. Psychology Research and Behavior Management, 11, 329-339
  • [105] Güney, M., ve Taştepe, T. (2020). Ergenlerde sosyal medya kullanımı ve sosyal medya bağımlılığı. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 183-190.
  • [106] Karaçam Z. Sistematik Derleme Metodolojisi: Sistematik Derleme Hazırlamak İçin Bir Rehber. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2013; 6(1): 26-33.
  • [107] Nakaya, A. C. 2015. Internet and social media addiction. San Diego, CA: ReferencePoint Press.

Ergenlerde Sosyal Medya Bağımlılığı Konusunda Son Beş Yılda Yapılmış Çalışmaların İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 17 - 34, 31.12.2022

Öz

21. yüzyıl teknolojik gelişmelerin dur durak bilmeden geliştiği bir yüzyıl olarak karışımıza çıkmaktadır. İletişim teknolojileri de buna ayak uydurmuş ve özellikle bilgisayar, cep telefonu, tablet ve internet aracılığı ile dünya küçük bir köy haline gelmiştir. Sosyal medyanın kullanımının her geçen gün arttığı zamanımızda ergenler üzerindeki olumsuz etkileri ve sosyal medya bağımlılığı da önemli bir konu olarak karşımızda durmaktadır. Gelişim çağında olan ergenlerde sosyal medya bağımlılıklarını etkileyen sebeplerin ortaya çıkarılması ve bu sebeplere yönelik tedbirlerin alınması önem arz etmektedir. Bu çalışma ile son 5 yıl da ergenlerde sosyal medya bağımlılığı ile ilgili yapılmış tez ve makaleler incelenerek derlemesi hedeflenmektedir. Doküman analizi tekniğiyle yürütülen bu nitel araştırmanın örneklemini Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi veri tabanında yer alan tez ve makaleler oluşturmaktadır. Örneklemi oluşturan tez ve makaleler ‘Sosyal medya, ‘ergenler’, ‘bağımlılık’ anahtar kelimeleriyle tarama yapılarak belirlenmiştir. Yapılan araştırmanın sonucuna göre 2016 yılından sonra yapılan çalışmalarda olumlu bir yığılma olduğu, yüksek lisans tezlerinde daha çok çalışıldığı, sosyal medya bağımlılığı ile “aile yaşam doyumu”, “affetme ve mükemmeliyetçilik ”, “yaşam memnuniyeti”, “öz yeterlik düzeyi” , ”öğrenci performansı” vb. değişkenler açısından incelenmiş olduğu görülmüştür. Yapılan çalışmanın Ergenlerde Sosyal Medya Bağımlılığı ile ilgili yapılacak çalışmalara genel bir kaynak olması amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • [1] Demirci, M., (2016), “Üniversite Öğrencilerinde Madde Bağımlılığı Ve İntihar İlişkisi”, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • [2] Campbell, W. G., (2003), “Addiction: A Disease of Volition Caused by Cognitive Impairment”, The Canadian Journal of Psychiatry, c. 48, S. 10, s. 669-674. https://ww1.cpa-apc.org/Publications/Archives/CJP/2003/november/campbell.asp
  • [3] Ögel K, Taner S, Eke C, Erol B. İstanbul’da öğrencilerde riskli davranışlar araştırması. İstanbul: Yeniden yayın no: 6; 2005:111-116.
  • [4] Griffiths, M., (1999), “Internet addiction: Fact or fiction?” The Psychologist, c. 12, S. 5, s. 246– 251.
  • [5] Holden, C., (2001), “Behavioral addictions: Do they exist?” Science, s. 294-298,980-982
  • [6] Karaman, M. K., & Kurtoğlu, M. (2009). Öğretmen adaylarının internet bağımlılığı hakkındaki görüşleri. Akademik Bilişim, 11(13), 641-650.
  • [7] Griffiths, MD., “Conceptual Issues Concerning Internet Addiction and Internet Gaming Disorder: Further Critique on Ryding and Kaye (2017),”, International Journal of Mental Health and Addiction, c. 16, S. 1, s. 233-239. https://link.springer.com/article/10.1007/s11469-017-9818-z
  • [8] Young, K. ve Rogers, C., (1998), “The Relationship Between Depression and Internet Addiction”, CyberPsychology and Behavior, c. 1, S. 1, s. 25-28.
  • [9] KOMITO, L. ve BATES, J. (2009), Virtually Local: Social Media and Community Among Polish Nationals in Dublin, Aslib Proceedings: New Information Perspectives, Cilt:61, Sayı:3.
  • [10] Özdemir, Ö., (2005), “İnternetin Ticarileştirilmesi ve Uluslararası Veri Akışları”. s. 205- 235.
  • [11] Başaran, F., (2005), “Ağ Ekonomisi ve İnternet”, İletişim Ağlarının Ekonomisi: Telekomünikasyon, Kitle İletişimi, Yazılım ve İnternet. Der. Funda Başaran ve Haluk Geray. (s.237-258). Ankara: Siyasal Kitabevi
  • [12] Safko, L., (2010), The Social Media Bible, New Jersey: John Wiley and Sons.
  • [13] Çetinöz, N., (2013), “Sosyal Medya”, T. Volkan Yüzer ve Mehmet Emin Mutlu (Ed.), Yeni İletişim Teknolojileri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları, s. 150- 175.
  • [14] Bulunmaz, B., (2011), “Otomotiv Sektöründe Sosyal Medyanın Kullanımı Ve Fiat Örneği”, Yeditepe Üniversitesi Global Media Journal, c. 2, S. 3, s. 19-50.
  • [15] Vural, Z., Akıncı, B. ve Bat, M., (2010), “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma”, Journal of Yaşar University c. 20, S. 5, s. 3348-3382.
  • [16] Ök, F. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve motivasyonları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • [17] Düvenci, A. (2012). Ağ neslinin internet kullanımı üzerindeki sosyal medya etkisinin sosyal sapma yaklaşımı ile incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • [18] Tutgun Ünal, A. (2015). Sosyal medya bağımlılığı: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [19] Andreassen, C., S. (2012). Development of a facebook addiction scale. Psychological Reports, 110, 2, 501-517.
  • [20] Çam, E. ve İşbulan, O. (2012). A new addiction for teacher candidates: Social networks. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 11 (3), 14-19.
  • [21] Kuss, D. J., ve Griffiths, M. D. (2011a). Addiction to social networks on the internet: A literature review of empirical research. International Journal of Environmental and Public Health, 8, 3528-3552.
  • [22] Baripoğlu, S. (2012). Facebook ve Twitter davranış bozukluğu yapıyor mu? Epsikiyatri. http://www.e-psikiyatri.com/facebook-ve-twitter-davranis-bozukluguyapiyor-mu-33945. Erişim: 30.11.2015.
  • [23] İşiten, N. (2012). Facebook ve Twitter davranış bozukluğu yapıyor mu? E-psikiyatri. http://www.e-psikiyatri.com/facebook-ve-twitter-davranis-bozuklugu-yapiyormu-33945. Erişim: 30.11.2015.
  • [24] Wolniczak, I., Ca´ceres-DelAguila, JA., Palma-Ardiles, G., Arroyo, KJ. ve Solı´sVisscher, R. (2013). Association between Facebook dependence and poor sleep quality: A study in a sample of undergraduate students in Peru. PLoS ONE, 8(3): e59087. doi:10.1371/journal.pone.0059087.
  • [25] Yavuzer, H. (2013). Ana-Baba-Çocuk. 24. Baskı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • [26] Kulaksızoğlu, A. (2014). Ergenlikte Sosyalleşme ve Ahlak Gelişimi: Ergenlik Psikolojisi. 16. Baskı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • [27] Öztürk D (2007) Bilgisayar Oyunlarının Çocukların Bilişsel ve Duyuşsal Gelişimleri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitsü İzmir
  • [28] Brown BB (2013) Adolescents, Organized Activities, and Peers: Knowledge Gained and Knowledge Needed: Organized Out-of-School Activities: Settings for Peer Relationships. JA Fredricks, SD Simpkins (Eds.), San Francisco, Jossey Bass, p. 77-96
  • [29] Steinberg L (2013) Ergenlik Çeviren F Çok, Ankara, İmge Kitabevi, s.21-254
  • [30] Avcı M. Ergenlikte toplumsal uyum sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2006;7 (1):39-64.
  • [31] Atak, H., Çok, F. (2010). “A new period in human life: Emerging adulthood”. Journal of Childhood and Adolescence Mental Health. 17(1). s. 39-50.
  • [32] Arnett, J. J. (2000). “Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties”. American Psychologist, 55. s.469-480.
  • [33] Moody, E. J. (2001). Moody Internet use and its relationship to loneliness. CyberPsychology & Behavior, 4(3), s. 393-401.
  • [34] Ford, B. Q., & Mauss, I. B. (2014). The paradoxical effects of pursuing positive emotion: When and why wanting to feel happy backfires. In J. Gruber & J. T. Moskowitz (Eds.), Positive emotion: Integrating the light sides and dark sides (pp. 363–381).
  • [35] Frison, E., Eggermont, S. (2017). Browsing, posting, and liking on Instagram: The reciprocal relationships between different types of Instagram use and adolescents’ depressed mood. Cyberpscyhology, Behavior, and Social Networking, 20, s. 603-609.
  • [36] Bayram, A. T. (2012). Pazarlama veri tabanının güncel bir unsuru olan sosyal medyanın otel pazarlamasındaki yeri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • [37] Burke, S.C. ve Snyder, S.L. (2008). Youtube: An innovative learning resource for college health education courses. International Electronic Journal of Health Education, 11, 39-46.
  • [38] Sönmez, B. (2013). Sosyal medya ve ortaöğretim öğretmenlerinin Facebook kullanım alışkanlıkları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • [39] Menteşe, M. (2013). Sosyal medya ortam ve araçlarının eğitimde kullanımına ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • [40] Arık, E. (2013). Yurttaş gazeteciliğinin günümüzdeki görünümü: Twitter gazeteciliği örneği. Gazi Üniversitesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 36, 273-287.
  • [41] Akdemir, T. N. (2013). İlköğretim öğrencilerinin facebook tutumları ile akademik erteleme davranışları ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • [42] Ellison, N.B., Steinfield, C., Lampe, C. (2007). The benefits of facebook “friends:” social capital and college students‟ use of online social network sites. Journal of Computer-Mediated Communication. 12(4), s.1143-1168.
  • [43] Selwyn, N. (2007). Screw blackboard... do it on Facebook! An investigation of students' educational use of Facebook paper presented to the ‘Poke 1.0 - Facebook social research symposium’ , University of London, 15th November 2007 [electronic version]. http://www.scribd.com/doc/513958/Facebookseminar-paper-Selwyn. Erişim: 28.09.2015
  • [44] The Telegraph (2012). Facebook and Twitter 'more addictive than tobacco and alcohol'. http://www.telegraph.co.uk/technology/news/9054243/Facebook-and-Twittermore-addictive-thantobacco-and-alcohol.html Erişim Tarihi: 09 Kasım 2013
  • [45] Kılınç, İ, Gündüz, Ş., (2017), “Lise Öğrencilerinin Siber Duyarlılık, İnternet Bağımlılığı ve İnsani Değerlerinin İncelenmesi”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 7 S. 2, s. 261-283.
  • [46] Müezzin, E. (2017). Lise öğrencilerinde internet bağımlılığının yoksunluk, kontrol güçlüğü, işlevsellikte bozulma ve sosyal izolasyon bağlamında incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 541-551.
  • [47] Şahan, M., Eraslan Çapan, B., (2017), “Ergenlerin Problemli İnternet Kullanımında Kişilerarası İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmaların ve Sosyal Kaygının Rolü”, Ege Eğitim Dergisi, c. 18, S. 2, s. 887-913.
  • [48] Deniz, L., Gürültü, E. (2018). Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılıkları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26 (2), 355-367.
  • [49] Kim, H-J, Min, J-Y, Min, K-B, Lee, T-J, Yoo, S., (2018), “Relationship Among Family Environment, Self-Control, Friendship Quality, And Adolescents' Smartphone Addiction in South Korea: Findings From Nationwide Data”, PLoS ONE c. 13, S. 2, s. 1-13. e0190896.
  • [50] Machado, M-R, Bruck, I., Cat, M.N.L, Soares, M.C, Silva, A.F., (2018), “Internet Addiction And its Correlation With Behavioral Problems And Functional Impairments – A CrossSectional Study”, Jornal Brasileiro de Psiquiatria,[online] c. 67, S. 1, s. 34-38. ISSN 0047-2085.
  • [51] Sami, H, Dannielle, L, Lihi, D. Elena, S., (2018), “The Effect Of Sleep Disturbances And İnternet Addiction On Suicidal Ideation Among Adolescents in The Presence of Depressive Symptoms”, Psychiatry Research, c. 267, s. 327–332.
  • [52] Taş, İ., (2018), “Ergenlerde İnternet Bağımlılığı ve Psikolojik Belirtilerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 6, S. 1, s. 31-41.
  • [53] Büyükgebiz, E. (2018). Sosyal medya bağımlılığının öğrencilerin performanslarına etkileri üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • [54] Dilsiz, N. B. (2019). Lise öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının bağlanma stilleri ve yaşam doyumu ile ilişkisinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • [55] Şeker, V.T. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ile depresyon ve anksiyete arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [56] Yayman, E. (2019). Ergenlerde sosyal medya bağımlılığı oyun bağımlılığı ve aile işlevleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [57] Korkmaz, S., Mehmedoğlu, A. (2018). Dindarlık, siber zorbalık ve problemli internet kullanımı ilişkisine dair nicel bir araştırma. Dini Araştırmalar, 21 (53), 35-54.
  • [58] Çakıcı, G. (2018). Egenlerde dijital oyun bağımlılığı ve öfkeyi ifade etme biçimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [59] Balıkçı, R. (2018). Çocuklarda ve ergenlerde çevrimiçi oyun bağımlılığı ve agresif davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [60] Göldağ, B. (2018). Lise öğrencilerinin dijital uyun bağımlılık düzeylerinin demografik özelliklerine göre incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 1287-1315.
  • [61] Kıldıran, Y. (2019). Lise öğrencilerinin zorbalıkla baş etme düzeyleri ve zorbalık eğilimi düzeyleri ile bilgisayar oyun bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [62]Acat, B. (2019). Ergenlerde dindarlık, değerler, internet bağımlılığı ve hayat memnuniyeti. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [63] Kılıç, K.M. (2019). Ergenlerde dijital oyun bağımlılığı, zorbalık bilişleri ve empati düzeyleri arasındaki ilişkiler. İlköğretim Online, 18 (2), 549-562.
  • [64] Can, B. , Hazar, Z. & Kurt, S. (2021). Spor Yapan ve Yapmayan Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılık Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Karma Model Araştırması) . Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi , 6 (1) , 15-39 .
  • [65] Söner, O., Yılmaz, O. (2018). Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı Ve Psikolojik İyi Oluş Düzeyleri Arasındaki İlişki. 13, Yıl:7. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • [66] Tuğlu, B. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Medyayı Kullanım Amaçları ve Sosyal Medya Kullanımlarına İlişkin Tutumları, Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • [67] Okumuş, V. (2018). Çocukların Sosyal Medya Kullanımları İle Ebeveyn Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [68] Durdu, A. (2019). Ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıkları ve akademik erteleme davranışlarının incelenmesi ,Doktora Tezi, Toros Üniversitesi, Mersin.
  • [69] Balta , E.(2019),” Sosyal Medya Bağımlılığının Orta Öğretim İkinci Kademe Öğrencileri Arasındaki Nedenleri, Eğitsel Bilişsel Sonuçları (Sivas Merkez İlçe Örneği),Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi,Sivas.
  • [70] Akdeniz , B.(201). 14 – 16 Yaş Aralığındaki Ergenlerin Bağlanma Stilleri, Gözlerden Zihin Okuma Becerileri Ve Ruhsal Sorunları İle İnternet Bağımlılığı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: İstanbul İli Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi,Samsun.
  • [71] Macit, H. (2019). Marmara bölgesi’nde sosyal medya bağımlılığı bulunan bireylerin psikolojik semptomlarının incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [72] Cuma, Y. (2020). Ergenlerde sosyal medya bağımlılığı, ruhsal sorunlar ve sosyal beceri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı).
  • [73] Longstreet, P. ve Brooks, S. (2017). Life satisfaction: A key to managing internet and social media addiction Technology in Society, 50, 73-77
  • [74] Elhai, J. D., Hall, B., Erwin, M. (2018). Emotion regulation’s relationships with depression, anxiety and stress due to imagined smartphone and social media loss, Psychiatry Research, 261, 28-34
  • [75] Konuk, B. N. (2019). İstanbul’da sosyal medya bağımlılığı olan bireylerin pozitif ve negatif duygu durumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
  • [76] Terzi, A. Y. (2019). Doğu Marmara Bölgesi’nde sosyal medya bağımlılığı ve kişisel iyi oluş ilişkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
  • [77] Caz, Ç., ve Bardakçı, S. (2019). Sosyal medya bozukluğu: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 1100-1124.
  • [78] Ilğaz, M. (2019). Sosyal medya bağımlılığı: lı̇se ve ünı̇versı̇te öğrencı̇lerı̇ üzerı̇ne bı̇r araştırma. Turkish Journal of Marketing, 3(3), 238–257.
  • [79] Çolak, Ç. H. (2020). Lise Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı Ve Duygu Düzenleme Becerilerinin Kişilik Özelliklerine Ve Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi,Sakarya
  • [80] Fariz, S. (2017). Lise Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Düzeylerinin Sosyal Destek ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • [81] Biliciler, G. (2018). Sosyal medya kullanımını yönlendiren motivasyonel etkenler: kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı çerçevesinden sosyal medya kullanıcıları üzerine bir inceleme. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • [82] Adhikari, K., ve Panda, R. K. (2018). Users' information privacy concerns and privacy protection behaviors in social networks. Journal Of Global Marketing,31(2), 96- 110.
  • [83] Yılman, M. A. (2020). Lise öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • [84] Bilgin, M. (2018). “Ergenlerde sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik bozukluklar arasındaki ilişki”. The Journal of International Scientific Researches, 3(3), 237-247.
  • [85] Yüksel-Şahin, F., ve Öztoprak, Ö. (2019). “Ergenlerin sosyal medya bağımlılığı düzeylerini benlik saygısına göre incelenmesi”. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 363-377.
  • [86] Ümmet, D., Alkan, H., Batal, Ö., ve Kaya, A., (2019). “Ergenlerde sosyal medya bağımlığının yordayıcıları olarak iyi oluş ve duygusal özerklik”. 21. Uluslararası Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, 255-262, Antalya.
  • [87] Göksu, H. (2019). Ergenlerin sosyal medya bağımlılığının akademik başarılarıyla ilişkisi ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • [88] Ayazseven, Ö. ve Önder, F. C. (2018, June). “Ergenlerde internet bağımlılığı: depresyon ve yalnızlığın rolü”. 3rd Eurasian Conference on Language and Social Sciences (p. 31).
  • [89] Bilgin, M. ve Doğrusever, C. (2018). “Sosyal medya bağımlılığı ve bilişsel hatalar ilişkisi”. ERPA 2018, 645.
  • [90] Aypak, C., vd. (2018). “Lise öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ve uyku kalitesi”. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 22(4), 185-192.
  • [91] Ayten, A. ve Acat, B. (2019). “Ergenlerde internet bağımlılığı, değerler ve dindarlık düzeylerinin hayat memnuniyetini yordama gücü: lise öğrencileri üzerine bir araştırma”. The Turkish Journal on Addictions (ADDICTA), 6(3), 847-870.
  • [92] Yılmaz, B. (2017). Bir grup lise öğrencisinin internet kullanımlarının beden algıları ve yeme tutumları ile ilişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Işık Üniversitesi, İstanbul.
  • [93] Banyai, F., et al. (2017). “Problematic social media use: results from a large-scale nationally representative adolescent sample”. PLoS One, 12(1), e0169839.
  • [94] Atabay, E,Y.(2020), Lise Öğrencilerinin Yaşam Memnuniyeti Yeme Bozukluğu Ve Sosyal Medya Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • [95] Savcı, M. ve Aysan, F. (2017). Teknolojik bağımlılıklar ve sosyal bağlılık: İnternet bağımlılığı, sosyal medya bağımlılığı, dijital oyun bağımlılığı ve akıllı telefon bağımlılığının sosyal bağlılığı yordayıcı etkisi. Dusunen Adam, 30(3), 202-216.
  • [96] Bilgin, M., Şahin, İ., ve Togay, A. (2020). Ergenlerde sosyal medya bağımlılığı ve anne-baba ergen ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 45(202).
  • [97] Daşlı, Y., ve Baloğlu, A.O. (2020). Sosyal medya bağımlılığı üzerine bir alan araştırması. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(33), 1229-1239.
  • [98] Adorjan, M., & Ricciardelli, R. (2021). Smartphone and social media addiction: Exploring the perceptions and experiences of Canadian teenagers. Canadian Review of Sociology, 58(1), 45–64.
  • [99] Cheng, C., Lau, Y., Chan, L., & Luk, J. W. (2021). Prevalence of social media addiction across 32 nations: Meta-analysis with subgroup analysis of classification schemes and cultural values. Addictive Behaviors 117, 1-8.
  • [100] Dalvi-Esfahani, M., Niknafs, A., Alaedini, Z., Barati Ahmadabadi, H., Kuss, D. J., & Ramayah, T. (2021). Social media addiction and empathy: Moderating impact of personality traits among high school students. Telematics and Informatics, 57, 1-15.
  • [101] Bayrakcı, Ç. (2021). Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığının affetme ve mükemmeliyetçilik ile ilişkisinin incelenmesi ,Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi,Bursa.
  • [102] Mangır, M.,(2021), Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı Ve Aile Yaşam Doyumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • [103] Duygu, H. S.(2020), Lise Öğrencilerinin Siberaylaklık Düzeyleri İle Sosyal Medya Ve Akıllı Telefon Bağımlılıkları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi ,Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • [104] Manwong, M., Lohsoonthorn, V., Booranasuksakul, T., & Chaikoolvatana, A. (2018). Effects of a group activity-based motivational enhancement therapy program on social media addictive behaviors among junior high school students in Thailand: A cluster randomized trial. Psychology Research and Behavior Management, 11, 329-339
  • [105] Güney, M., ve Taştepe, T. (2020). Ergenlerde sosyal medya kullanımı ve sosyal medya bağımlılığı. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 183-190.
  • [106] Karaçam Z. Sistematik Derleme Metodolojisi: Sistematik Derleme Hazırlamak İçin Bir Rehber. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2013; 6(1): 26-33.
  • [107] Nakaya, A. C. 2015. Internet and social media addiction. San Diego, CA: ReferencePoint Press.
Toplam 107 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgisayar Yazılımı
Bölüm Cilt 4 - Sayı 2 - 31 Aralık 2022 [tr]
Yazarlar

Resul Bütüner 0000-0002-9778-2349

Nazım Bütüner Bu kişi benim 0000-0002-5982-6005

Muhammed Bütüner Bu kişi benim 0000-0002-9143-1943

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bütüner, R., Bütüner, N., & Bütüner, M. (2022). Ergenlerde Sosyal Medya Bağımlılığı Konusunda Son Beş Yılda Yapılmış Çalışmaların İncelenmesi. Journal of Information Systems and Management Research, 4(2), 17-34.