Mathematics anxiety is the worry, fear, and stress individuals experience in mathematics-related situations. Mathematics anxiety is an important problem in the education system and an important factor affecting students' academic success. In this context, studies to prevent or reduce mathematics anxiety are of great importance. Machine learning algorithms significantly contribute to such studies by enabling the extraction of information from large data sets. PISA 2022 dataset focuses on the assessment of student performance in mathematics, reading and science to measure the extent to which students can use what they learned in and out of schools for their full participation in societies. Some 690 000 students took the assessment in 2022, representing about 29 million 15-year-olds in the schools of the 81 participating countries and economies. The primary purpose of this study is to predict mathematics anxiety of students in Turkey using the PISA 2022 dataset. So, the dataset has been filtered based on Turkey. The new dataset includes 7250 instances and 1280 feature attributes. In order to use this dataset, a multi-stage preprocessing is carried out. Two different datasets are developed by selecting different attributes. In Dataset A, there are 26 attributes and 6065 instances. The current study also generated another dataset including attributes containing PISA weighted scores which is called Dataset B. Variables with weighted averages of the PISA 2022 data set were used in feature selection for Dataset B. Mathematics anxiety values in both datasets are calculated using Decision Tree (DT), Random Forest (RF), Ada Boost (AB), Gaussian Naive Bayes (GaussianNB), K Nearest Neighbors (KNN), Multi-Layer Perceptron Classifier (MLPC), and XGBoost (XGB). These models are compared to calculating Precision, Recall, F1-Score, and Accuracy values.
PISA 2022 mathematics anxiety machine learning algorithms data mining
Matematik kaygısı, bireylerin matematikle ilgili durumlarda deneyimledikleri endişe, korku ve strestir. Matematik kaygısı, eğitim sisteminde önemli bir sorundur ve öğrencilerin akademik başarısını etkileyen önemli bir faktördür. Bu bağlamda, matematik kaygısını önleme veya azaltma çalışmaları büyük önem taşımaktadır. Makine öğrenimi algoritmaları, büyük veri kümelerinden bilgi çıkarılmasını sağlayarak bu tür çalışmalara önemli ölçüde katkıda bulunmaktadır. PISA 2022 veri seti, öğrencilerin okullarda ve okul dışında öğrendiklerini toplumlara tam katılımları için ne ölçüde kullanabildiklerini ölçmek için matematik, okuma ve fen alanlarındaki öğrenci performansının değerlendirilmesine odaklanmaktadır. 2022'de yaklaşık 690.000 öğrenci değerlendirmeye katıldı ve bu, 81 katılımcı ülke ve ekonominin okullarındaki yaklaşık 29 milyon 15 yaşındaki öğrenciyi temsil ediyor. Bu çalışmanın temel amacı, PISA 2022 veri setini kullanarak Türkiye'deki öğrencilerin matematik kaygısını tahmin etmektir. Bu nedenle, veri seti Türkiye bazında filtrelenmiştir. Yeni veri seti 7250 örnek ve 1280 özellik niteliği içermektedir. Bu veri setini kullanabilmek için çok aşamalı bir ön işleme gerçekleştirilir. Farklı nitelikler seçilerek iki ayrı veri seti oluşturulur. Veri Seti A'da 26 nitelik ve 6065 örnek bulunur. Mevcut çalışmada ayrıca PISA ağırlıklı puanları içeren nitelikler içeren Veri Seti B adı verilen başka bir veri seti de üretilmiştir. PISA 2022 veri setinin ağırlıklı ortalamalarına sahip değişkenler, Veri Seti B için özellik seçiminde kullanılmıştır. Her iki veri setindeki matematik kaygısı değerleri Karar Ağacı (DT), Rastgele Orman (RF), Ada Boost (AB), Gauss Naive Bayes (GaussianNB), K-En Yakın Komşu (KNN), Çok Katmanlı Algılayıcı Sınıflandırıcı (MLPC) ve XGBoost (XGB) kullanılarak hesaplanmıştır. Bu modeller Kesinlik, Duyarlılık, F1 Puanı ve Doğruluk değerlerinin hesaplanmasıyla karşılaştırılmıştır.
PISA 2022 matematik anksiyetesi makine öğrenmesi algoritmaları veri madenciliği
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Matematik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 3 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 29 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.